Sida 2 av 2

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 18:06
av Engstrand
BSM skrev:Har en slipkund som har denna motor, sågar nåt jävulskt och orkar med kedjor med extrem ryttarställning. Har kört den sen i höstas och är än sålänge grymt nöjda med den.


Håller kedjorna då? Vi testade att ställa på buchern rejält. Tyvärr small nya stihl av.
Och de kedjorna är enligt min erfarenhet väldigt hållbara...

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 18:33
av Jesper
Offtopic igen: Rollas det på eller hur funkar det? Jag har aldrig sett ett sånt system innan.

skogsjan695xl skrev:Det är färgmärkningen i underkniven.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 18:40
av finskpinne
Det är ett munstycke som sprutar en stråle med märkfärg på stockens ände när stocken håller på att falla till marken just efter att sågen kapat genom. Finns flera munstycken monterat på kniven, ett munstycke per färg.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 20:20
av BSM
@Engstrand: Stihl har tydligen problem med hållbarheten på sidolänkarna (RMHS) just nu, men kedjorna har hållt lika bra (eller dåligt) som på andra maskiner. Svärdmatnings trycket måste dock vara noga injusterat.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 20:23
av Engstrand
Okej. Men det var nog 3-4 år sedan vi övervarvade buchern...

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 30 jan 2013, 20:29
av BSM
Samma kund hade fö ett Logmax 5000 med en 50cc Bucher motor på sin förra maskin, vet ej hur mkt den varvade men kedjelivslängden var aldrig ett problem trots en ryttarställning som ingen annan kunde köra med.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: tor 31 jan 2013, 09:08
av max_habbe
körde en 560c med log max 4000 med just den sågen på praktiken och vill väl påstå att den är fruktansvärt snabb, men kan inte hålla med om att kedjorna går av väldigt ofta, visst nån mer än vanligt är det kanske men det är inte många. han som kör den i vanliga fall trodde faktiskt att bränsleförbrukningen skulle minska, han sa att maskinen rök svart med det gammla aggregatet men att med detta aggregat är det inte en suck i motorn :)

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: sön 14 apr 2013, 07:33
av log 56
BSM skrev:@Engstrand: Stihl har tydligen problem med hållbarheten på sidolänkarna (RMHS) just nu, men kedjorna har hållt lika bra (eller dåligt) som på andra maskiner. Svärdmatnings trycket måste dock vara noga injusterat.

hur mycket tryck har du,har haft 90bar på min ...

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: tis 23 apr 2013, 08:49
av BSM
JAg kör ju inte maskin själv, men dom som kör den här maskinen kör med 75 bar om jag inte minns fel (jag bara slipar deras kedjor).

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: tis 23 apr 2013, 09:33
av Anders_S
Måste säga att jag inte riktigt ser hur den här motorn ska kunna påverka bränsleförbrukningen.
Ja menar i slutändan så handlar det ju om effekt. Den här motorn är större och då kan den ge mer effekt förutsatt att flödet är större.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: tis 23 apr 2013, 20:45
av zeaflower
Anders_s: jag säger varken emot eller håller med dig. Men på en 1470 D som jag körde minskade bränslåtgången (per kapad cm² ) vid byte till större sågmotor (25cc bucher).

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: ons 24 apr 2013, 06:32
av Anders_S
zeaflower skrev:Anders_s: jag säger varken emot eller håller med dig. Men på en 1470 D som jag körde minskade bränslåtgången (per kapad cm² ) vid byte till större sågmotor (25cc bucher).



Som jag ser det så måste det bero på att den mindre motorn inte nyttjade det flöde som fanns och att dieselmotorn därmed fick kyla bort en massa energi medan den väntade på att sågmotorn skulle såga klart.

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: lör 18 maj 2013, 22:23
av robzi
Har kört med r5500 i lite mer än 1000 timmar hittills och den är suverän. Jag körde så oljan i hyd tanken höll 57 grader då höll sågmotorn bara 37 grader:)

Re: JPS teknik ny sågmotor

Postat: sön 07 jul 2013, 12:27
av Jonte86
Färgmärkningen är i bakkniven jo, men det ser ut som han konstruerat en extra stödrulle in i kniven. Kanske för att minska friktion.
Varför just i bakkniven kan man ju fråga sig..