Skördare

Dålig fart supercut

10 inlägg 6063 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig fart supercut

skogsjan695xl  
#175846 Nån här som varit ut för att supercuten tappat fart. Trodde sågmotorn var dåligt men la märke till idag att svärdmatning inte har rätt fart. Vi kör med 130 bar svärdmatning enligt datorn iaf. (standard 90bar) Sen om det verkligen är det ute i agg vette fan.
Vi renoverade kolven i vinter så jag tycker inte det borde vara det.
Har ni varit ute för nått liknande?

Aggregatet är ett komatsu 340 (sp 451)



   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig fart supercut

skogare  
#175855 prova o sänk trycket tror inte att du har 130 bar då borde kedjan fastna

Användarvisningsbild

Re: Dålig fart supercut

skogsjan695xl  
#175859 enligt inställningen i datorn är det så, 130 bar är standard på valmets större agg med samma kapenhet. Så då borde det gå med 130 på detta också. Har för övrigt testat att ställa värdet på 90 igen och det blir ingen skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig fart supercut

novis??  
#175864 svärdmatnings ventilen öppnar nog ej fullt

Användarvisningsbild

Re: Dålig fart supercut

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175868 Kolla så att "pluggen" längst bak på kapenheten är kvar, ramlar den bort så bottnar kolven på kapenheten. Om det händer så går kolven sönder och bitar av tätningen kan fastna i svärdmatnings ventilen.

Användarvisningsbild

Re: Dålig fart supercut

Mäki  
#175873 Vet inte hur SP har det men på TJ med supercat så finns det en ställbar ventil som kan skaka ner så det resulterar i att svärdet kommer ut sakta. Vi löste det med ett buntband runt ventilen så den inte kan skaka ner längre.

Användarvisningsbild

Re: Dålig fart supercut

skogsjan695xl  
#175968
Kenneth skrev:Kolla så att "pluggen" längst bak på kapenheten är kvar, ramlar den bort så bottnar kolven på kapenheten. Om det händer så går kolven sönder och bitar av tätningen kan fastna i svärdmatnings ventilen.


Pluggen sitter kvar i botten. Men jag ska ta isär ventilen och kolla så inte det sitter skräp i ändå. Den andra skördaren med samma agg så går sågen som helvete på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig fart supercut

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175995 kan vara en bit av kolv tätningen som lossna och fastna i slangen de hände oss då gick också svärd matningen segt

Användarvisningsbild

Re: Dålig fart supercut

skogsjan695xl  
#177394 Satt idag och laborera med olika tryck till svärdmatningen och fick då se en sak.
Man ser ju trycket direkt i datorn på dessa maskiner och vare sig jag höjde eller sänkte trycket så hände inget, den gav samma tryck hela tiden enligt datorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig fart supercut

pasvik  
#177401 Hadde samme problem med mit 754 agg, sverdmatn gikk sakte, sitter er en justerbar strupeventil på agg, skrudde denne helt opp startet maskinen, på med arbgass og griptilt inn fikk da spylt skiten vekk. Tror trykket på sverdmatn er 78 bar. I mitt tilfelle hadde jeg byttet slange og det hadde fulgt med noe skitt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).