Skördare

Med lr utan hyttnivilering?

11 inlägg 4958 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Med lr utan hyttnivilering?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175386 Lurar på att skaffa en till skördare eller byta bort 770:in och då uppstår ju en massa jobbiga funderingar typ om man skaffar sig tex en Profi,Beaver lr nån annan maskin me fast hytt kommer man sakna hyttnivileringen?
Såg en 1070 -08 utan nivilering, nästan så man blev förvånad att de va nån som köpte dom utan.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Med lr utan hyttnivilering?

Mäki  
#175392 Det går ju att sätta in sitright så har du det ordnat i vilken maskin som helst.

Användarvisningsbild

Re: Med lr utan hyttnivilering?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175395 Nå vet ja om sit right men de va ju typ skit läge sen ja körde me en sån så ja tänkte att de skulle bli.........annars. Golvet lutar men inte maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Med lr utan hyttnivilering?

Mäki  
#175411 Jag har inget problem med att köra med sitright fast det var lite konstigt i början men det är klart att det är att föredra om hytten nivelerar eller ännu bättre som det var på gamla 870 där hela maskinen nivelerades på axlarna, det var gräjer det :ymdaydream:

Avatar Fallback

Re: Med lr utan hyttnivilering?

JD 2006  
#175417 Ja det är inte lätt att säga vad som är bäst men jag föredrar nog när hytten nivellerar och svänger med aggregatet. Tror man får "lite" mindre ont i axlar,nacke osv.

Är lite speciellt med sit-righten om man har mycket dålig terräng benen får ju alldrig vara i rätt läge nästan.

Användarvisningsbild

Re: Med lr utan hyttnivilering?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175423 De e just de där me benen som man e lite skeptisk till men på 892:an var ju sitt right en revulution,gick de då bör de ju gå nu. Å andra sidan har ja ju inte bestämt mig om maskin än, så de kan ju bli både nivelering å sväng. Fast klokast kanske de var att nöta på de man har :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Med lr utan hyttnivilering?

JD 2006  
#175425
Kenneth skrev:De e just de där me benen som man e lite skeptisk till men på 892:an var ju sitt right en revulution,gick de då bör de ju gå nu. Å andra sidan har ja ju inte bestämt mig om maskin än, så de kan ju bli både nivelering å sväng. Fast klokast kanske de var att nöta på de man har :wink:


Ja det är ju svårt att byta maskin, speciellt om man funderar på å byta märke.
Ibland så är det nog bra å prova nå annat oxå för hur ska man annars veta hur de andra är om man aldrig har provat.

Jag har ju kört ponsse förut med iofs. nivvelerande i sidled men jag upplevde den inte speciellt jobbig att hugga åt sidan med då det är så stora rutor på den.

Ja det där med å nöta ut grejorna så är det nog ganska smartjust nu då det verkar som lite trögare tider väntar :sad:

Användarvisningsbild

Re: Med lr utan hyttnivilering?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175442 Det går ju lika bra med fast hytt det är bara o köra så maskin står plant i sidled då blir skotarkuskan nöjda :wink:

Avatar Fallback

Re: Med lr utan hyttnivilering?

JD 2006  
#175482
huggarn82 skrev:Det går ju lika bra med fast hytt det är bara o köra så maskin står plant i sidled då blir skotarkuskan nöjda :wink:


Ja alltså det är ju en klar fördel, har hört att det var jobbigt å skota när det var pendohytt på skördarna, det kan man nog förstå :lol:

Fördelen med som t.ex. Ponssen är att man inte sitter på samma "vagn" som kranen.

Avatar Fallback

Re: Med lr utan hyttnivilering?

ekristas  
#175483 lite finesser lite problem mycke finesser mycke problem!

Avatar Fallback

Re: Med lr utan hyttnivilering?

Threeve  
#176448 Jag har aldrig förstått hytt monterad på kranen annat än i gallring, i slutavverkning är det rena dödskarusellen med alla slag och vibrationer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).