Skördare

komatsu eller ecolog 560

17 inlägg 12969 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

sidsjö  
#167907 Körning i snö är en katastrof med ecoLog maskiner som har boggi, oljan tar lättaste vägen alltså till bakhjulen som går och småspinner hela tiden, de får liksom skjuta på boggidelen som går tyngre än bakhjulen.
Som en Ecolog entreprenör sa faan vet om inte det skulle vara bättre om man har skidor på boggidelen än band, det skulle då inte gå sämre!

Det fungerade bättre på de äldre Catmaskinerna där man själv kunde reglera hur mycket kraft som skulle fördelas mellan bak respektive framdel, men det är bort taget numera på maskinerna, det heter att datorn ska själv sköta det!! och vi vet ju hur en dator kan sammarbeta i bland :???:

sen har jag märkt att en Komatsu är klart stabilare i branter där du endast nivilerar hytten i stället för som på ecologgen då höjer upp maskinen för att jobba rakt, den får liksom jobba på styltor.

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

kri.8484  
#175043 Har testat lite av både valmet (901.4) och lite i en eco log (560 D)

Det jag tyckte var lite krångligt med valmeten var när man körde nerför och inte såg vart man hadde maskinen.. Säkert nått man vänjer sig med? Sen var det lite oljud i kransvängen.

På Eco logen fick man köra nivileringen själv, kanske man också vänjer sig med..?
Lite trång hytt där också..

Det är väl det som var på minus sidan på dom tyckte jag, men annars var dom väldigt fina att köra båda två!

Eco logen var bara en lånemaskin som gått 250 tim men valmeten har vi haft ett tag nu.
Haft rätt mycket krångel med den känns det som. Flera dator krascher och glapp i kransväng bla..

Verkar bli en ny maskin snart och det lutar åt Komatsu eller Eco log, känns som det kvittar vilken det blir.

Det låter ju som Eco log är driftsäkra iallafall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).