Skördare

valmet maxi

34 inlägg 32303 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: valmet maxi

albinsson  
#165151
luten skrev:tja jag struntade helt enkelt i den men de måste väl finnas någon smart lösning på det kan man tycka. ja just ja du måste ha xp eller win 98 som os annars blir det väldigt omständigt. hur yttrar sig felet på eran burk då?


Felet med nuvarande dator är att (förutom allmännt seg som sirap) att den vid uppstart vill kontrollera hårddisken hela tiden, samt att den hänger sig när man valt att avsluta så man får döda den med huvudströmmen.

Har i teorin byggt ihop en dator av delar från Ebay för 5700kr nu bestående av:

1st robust fordonsdator med "tätt" aluminiumchassi, atom 2 kärnig och ssd disk
15" touchskärm
usb-gps och ett tangentbord med integrerad mus platta.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

luten  
#165169 du har inte provat å bytt bios batterieti den? sen det där när den inte går att stänga nr så var min med å det uppkom alltid när det hade skakat onormalt mkt tex man kör med band på efter en isig väg eller dyl men delarna du pratar om är ju så jäkla mkt bättre
Kör på de kommer att bli kanon kostar ju multum å renovera dessa gammal sunit burkar har ett helt gäng sunit datorer hemma ingen funkar =)

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet maxi

albinsson  
#165170 Tack så jätte mycket för supporten! Ska be farsan ringa och se om Valmet är samarbetsvilja på att lägga in mjukvaran också! Sen blir det 3G modem i den nya också så jag kan supporta på distans med teamviewer =)

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

fordson  
#443632 Tack alla vänliga för era utmärkta råd...
Har en Valmet 911 -00 med sunit maxi dator som slutade fungera, med era råd lyckades jag byta ut den mot en laptop. Det verkar fungera utmärkt, anslöt den till kabeln märkt PC och den gick igång direkt :lol:

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

fordson  
#444657 Hej.min är en 911.1.
Ta bort datorn och skaffa en laptop med XP och rs232 uttag lägg in terman och logman(1.3.1) i den. Lägg till startprogrammet terdos i startmenyn sätt fasst kabel com2 (rs232 lilla) l laptopen och då ska de fungera....
lycka till
Per

Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

fr3style  
#477263 Hejsan!

Jag bor inte längre i Sverige och finns ingen här som kan installera Valmet mjukvara åt mig

Jag har en MaxiForwarder dator som hårdsiekn har gått paj på. Har handlat en ny disk till den som kommer när som.
Vart kan jag hitta mjukvara som skall in på den. Räcker det bara att formatera HDn sen göra den bootabara o hiva in alla mujkvaror som är dos baserade?

Jag har också en grannde som har en Sunit Maxi som Skärmen e fullt av linjer. Jag mistänker att grafik kortet gått. Om jag vill köra via min Laptop som har rs232 kan jag på något sätt kopiera vad som e på HDn i maxin till laptopen?

Vad kör ni för mjukvaror för att clona hårddiskar?

Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

fr3style  
#492352 Tackk alla för hjälpen. Har hittat lite bra saker nu och kan konstatera att man kah köra vilken dator som helst som har xp och inbygd rs232 eller en usb adapter. dock en bra bör det vara. Sen i windows får man tvinga den till com2. E man flitig så hittar man allt man behöver online i mjukvaru delen :-)

Har ni frågor får ni gärna kontakta mig.. Nu till det svårare Timbermatic datorerna...

Användarvisningsbild

Re: valmet maxi

magloman  
#495465 Hej,

håller på o trasslar med en Maxi PC X som hårddisken gått sönder på :-(
Den startar ibland. Skulle behöva ha lösenord till BIOS så jag kan botta på USB eller nåt så jag kan kopiera hårddisken medans den går. Den startar nämligen om hela tiden.
Nån som bios lösen?
Eller mjukvarorna som ska in?
Vore jätte kul med lite mer info.

Den här kör Win XP embedded. Den är från 2008. Etiketten som det står på är väldigt sliten.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

dreamtool  
#497962
fr3style skrev:Tackk alla för hjälpen. Har hittat lite bra saker nu och kan konstatera att man kah köra vilken dator som helst som har xp och inbygd rs232 eller en usb adapter. dock en bra bör det vara. Sen i windows får man tvinga den till com2. E man flitig så hittar man allt man behöver online i mjukvaru delen :-)

Har ni frågor får ni gärna kontakta mig.. Nu till det svårare Timbermatic datorerna...


Jag är väldigt nyfiken hur du löste det här problemet. Datorn vi har fungerar just nu, men som du säger seg som sirap ibland startar den inte och tekniken är ju från ett annat milenium.
Skulle vilja skapa en backup innan den dör och alla maskininställningar och mjukvara ryker.
Går det att bara flytta alla program via USB till en ny dator? Och hur fick du rs232 att fungera?
Datorn vi har innehar 2st rs232 bla. Vet inte hur vanligt det är.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

M,ohlsson  
#527151 Väcker en vilande tråd.
Nån som har erfarenhet av en strulande VJU? Vi har den första modellen Maxi (Dos?) i våran 901. -95. Den har ingen kontakt med VJU.
Lägger dom av eller är det Maxin som fått spader och inte hittar VJU. Nu har jag ingen koll på varifrån VJU får sin spänning, om det är från Maxin också eller om den har en separat matning, men den gröna dioden svajar en hel del på VJU men om det är ostabil spänning fram eller om det är den själv som spökar vet jag inte.

Tacksam för idéer!

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

dreamtool  
#527197
M,ohlsson skrev:Väcker en vilande tråd.
Nån som har erfarenhet av en strulande VJU? Vi har den första modellen Maxi (Dos?) i våran 901. -95. Den har ingen kontakt med VJU.
Lägger dom av eller är det Maxin som fått spader och inte hittar VJU. Nu har jag ingen koll på varifrån VJU får sin spänning, om det är från Maxin också eller om den har en separat matning, men den gröna dioden svajar en hel del på VJU men om det är ostabil spänning fram eller om det är den själv som spökar vet jag inte.

Tacksam för idéer!


Jag är absolut ingen expert på ämnet, men det jag borde kunna bidra med är att vju'n antagligen inte får sin strömförsörjning via maxi-datorn. Com-portarna från datorn stödjer med största sannirlikhet inte någon större spänning/ström. Vad jag förstår är det bara signalström som utväxlas mellan dessa.
Det ska väl finnas indikatorlampor på vjun som ska hjälpa, en röd, gul, grön?
Men alltid lättast felsökning först, kontrollera jorden och volt in, samt säkringar?
Min alldeles okvalificerade gissning är dock att maxi-datorn borde va okej om den startar upp och inte får signalen, mjukvaru-fel eller signalfel låter mer otroligt än en dålig vju.
Startar datorn alls förresten?

Jag är fortfarande intresserad av mitt senaste inlägg med med om någon har kunskap av att byta dator och flytta mjukvara.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

M,ohlsson  
#527234 Ja precis, datorn startar upp som den ska. Den gröna dioden på vjun lyser först men börjar flacka efter en stund eller så slocknar den helt efter att Maxi-datorn försökt prata med den

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

JoTh  
#527247 Kontrollera på elschemat vilka stift som är 24 v matning respektive jord.
Mät med en multimeter mellan jordstift och spänningsmatningen in till VJU.
Kan vara antingen 24V matningen eller jorden som har dålig kontakt.
Därför viktigt att göra mätningen även direkt på VJU'ns jordanslutning, när spänningen kontrolleras.
Har varit med om att kabel har varit både av och bara hängt i någon enstaka kardel i kabeln.
Kablaget sitter något oskyddat bakom stolen, så det kan ju mycket möjligt blivit draget i kablaget.
När strömförbrukningen internt ökar i enheten är det troligt att lysdioden börjar glimma pga spänningsfall.
Oerhört ovanligt att det är intern fel i en VJU.
Men både VCU och VBU har interna batterier för backupminnet som blir slut av tidens tand när åren går.
När dessa måste bytas måste man ladda om programvaran i dessa, samt att då tappas samtliga inställningar om man inte har lyckats läsa ur filsystemet före.
Har dock aldrig laddat om någon VJU.

Här kan du tyda vad VJU'n indikerar via lysdioderna vid felsökningen.

X = kan vara både on, off eller blinkande!

Röd Gul Grön Funktionsbeskrivning
OFF OFF OFF Ej spänningssatt enhet
OFF OFF ON Spänningsatsatt Okej
ON X ON Internt fel i enhet. Enheten måste bytas.
OFF Blinkar ON CAN Error, korrupt data, batterifel.
OFF ON ON CAN Error, överspänning på CAN.

Nedanstående rad gäller VBU, VCU, HHU
Blinkar Blinkar Blinkar Laddläge ( Enheten måste då laddas om eller formateras av Valmet / Komatsu verkstad
Senast redigerad av JoTh tor 04 okt 2018, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

M,ohlsson  
#527251 Tackar för svar! Får börja med att mäta och kontrollera spänning och jordning till Vjun innan jag drar igång med nåt annat.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

dreamtool  
#528438 Kastar in en extra tråd här och undrar om någon vet hur mjukvaran i Maxi- datorerna ska användas? (Antar det kan finnas många här inne...)
Allt. Om någon möjligtvis har en manual till dessa gamla system.
Hittar inte hur man gör nya syften eller byter skifte när man inte startar om maskinen, samt att mjukvaran visade 0 på värdet på virket vid utskrift. Så antar att prislistan är defekt, felvald eller måste kopplas.
Vore också kul om det är någon som vet hur dessa prislistor justeras manuellt, och hur man får tag i nya.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).