Skördare

Lillebror

815 inlägg 353067 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#170497 Går det då att vika maskinen från sida till sida bara eller även stegra och niga?
Ursäkta tjatet är bara nyfiken.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

skogsjan695xl  
#170511
mashun02 skrev:Går det då att vika maskinen från sida till sida bara eller även stegra och niga?
Ursäkta tjatet är bara nyfiken.



Det går bara att tilta sida till sida, inget mer.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170546 Precis, kör du utför får du spjärna emot :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#171614 Hur går det i skogen? åker mot småland i natt. kikar imorgon och åker hem sen. Håller tummarna.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171633 Det ligger en hel del virke på backen men hade en liten incident med skotaren så den står och väntar på bättre tider. Men kommer hugga vidare så länge. Ska ge mig på lite större björk nu, har mest tagit smått än. Högg igår längs en kraftledningsgata, man får ha tungan i rätt mun då :lol:

Hoppas det blir maskin för dig då :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#171712 Då så.
Nu är det tittat och provat klämt och kännt.
Några frågor dök upp

Han hade gjort speciallösning för motorvarvtalen med en vajerlösning. Finns det annan styrning av motorvarv?

Aggregatet gick långsamt nanting. Matningshastighet ca 0,7-1m i sekunden. Även sågen gick långsamt. Samt kranen gick långsamt. Dock var den hetsig i styrning.
Tror ni det är inställning eller haveri?
Däck var slitna men inget hemmansköp.

Det är bommen som inte går styra utan att aktivera annan funktion.
Datorn stannade av i mätning men gick igång efter omstart. Den visade dock på låg spänning i batteriet.

Motor lät mycket bra. Helt glappfri i midja. Även kranen verkade fräsch. Kanske lite väl lång. Lite plåtrost men mycket lite i ramen. Förstärkt.

Hoppas på tips.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#171729 Just det. Är nig en 0450 då den har dubbla pumpar längst bak. Stod i en mindre utförslutning med kranen längst ut och blev bara lätt bak.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171730 Mitt motorvarv, alltså arbetsvarvet pratar vi om nu va, styrs med en potentiometer som aktiveras då jag trycker in en knapp. Sen finns det en KGK låda som trollar fram varvtalet :mrgreen:

Hoppas nån annan kan svara på det andra. Men för mig känns det som rejält prutläge om du ska bli med den maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#171910 Jag tog den.
Prutade en del.
Var ju på väg att köpa osedd.

Sen har jag klurig fordonselektriker, mekaniker på skogsmaskiner och en hel del andra att ta till hjälp

Troligen är det låg spänning som ställer till en del.
I annat fall har jag en hel del pyssel innan det är dags att köra.
I får jag det ej funka får jag skaffa nytt aggregat alt ställa på gården som smycke

Filmtips
Youtube sökord lillebror 0470

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171931 Man får gratulera :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#171978 Tack nu vill jag ha hem den bara.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172102
mashun02 skrev:Då så.
Nu är det tittat och provat klämt och kännt.
Några frågor dök upp

Han hade gjort speciallösning för motorvarvtalen med en vajerlösning. Finns det annan styrning av motorvarv?

Aggregatet gick långsamt nanting. Matningshastighet ca 0,7-1m i sekunden. Även sågen gick långsamt. Samt kranen gick långsamt. Dock var den hetsig i styrning.
Tror ni det är inställning eller haveri?
Däck var slitna men inget hemmansköp.

Det är bommen som inte går styra utan att aktivera annan funktion.
Datorn stannade av i mätning men gick igång efter omstart. Den visade dock på låg spänning i batteriet.

Motor lät mycket bra. Helt glappfri i midja. Även kranen verkade fräsch. Kanske lite väl lång. Lite plåtrost men mycket lite i ramen. Förstärkt.

Hoppas på tips.



Logmax aggregatet har dubbla ventiler för matning. Vid långsam matning öppnar en ventil och vid vanlig matning öppnar båda,så felet kan vara att bara en ventil drar.

Du skriver att sågen går långsamt, är det svärdmatningen du menar? Den går sakta när oljan är kall på min maskin med. Annars sitter det en ställskruv på svärdmatningsblocket på såglådan som du kan ställa hastigheten på. Hade du rätt arbetsvarv på motorn?

Kranhastigheten ställer du på EHC boxarna, men är det vippen som är för långsam så är det ventilsliden som är för liten där, man får sätta i en större slid där när man byter kran. Det kanske inte är gjort på din maskin. (Det går att bredda spåret i sliden med ett stickstål om du har tillgång till svarv).

Mowikranen har ju en funktion mer än originalkranen, stumpen mellan kranstolpen och huvudarmen. Skulle tro att dom har satt en egen riktningsventil till den som inte har nån signalledning till pumpen, därför går den bara att köra åt ett håll (nedåt) utan att aktivera en annan kranfunktion som lastar på pumpen.

Välkommen till Lillebrorklubben :-bd

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#172103 Supertack. Maskinen kommer nog slutet nästnästa vecka.
Ska bli sjukt kul.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172121 Att köra Lillebror i egen skog är det roligaste som finns !!

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172130
0470 skrev:Att köra Lillebror i egen skog är det roligaste som finns !!

Kan gå ed på det :-bd :-bd

Tog du inga bilder då du var där?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).