Skördare

Lillebror

815 inlägg 353089 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361712 Ta ut huvudkortet ur ips boxen och löd om alla lödpunkter på det. Det räcker att smälta det befintliga lödtennet på varje punkt med en lödpenna. Sen funkar det nog.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#361714
Torparn66 skrev:Har problem med ena IPS-boxen 302 på min 0470. Error dioden lyser hela tiden, även direkt efter att jag trycker på Reset. Har bytt plats på boxarna så jag är ganska säker på att felet är i IPS-boxen
Har någon ett tips på var man ska börja leta fel eller har någon ett schema på en sådan.


Gör som 0470 föreslår. Det är fukten(kondens) som gör att boxen slutar funka, så ta ut boxen torka den i pannrummet över natten och kolla lödningen.

Jag hade samma problem :???: ......, bytte dock senare till Ergo-digistick.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#361721 Med huvudort så menar ni det som ligger i botten och som dom 4 korten är fästade på? Det sitter ju även ett kort innanför den blanka kåpan där anslutningarna är fästade.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361771 Börja med kortet som errordioden sitter på, men det kan vara lika bra att ta bottenkortet också när du ändå håller på.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#362000 Nu har jag smält på alla lödningar men tyvärr så kvarstår problemet. Finns det flera förslag på fel som kan ha uppstått. Det finns inget elschema på dessa boxar?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#362060 Hej

Har du försökt att enbart skifta kontakten för spakarna från box till box ?

eller

testa med att knycka ur en kabel åt gången under spaken och se om någon funktion på spaken förorsakar errorn.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#362269 Hej Bentas.

Jo, jag har tagit ur hela kontakten som kommer från spakarna och startat om EHC men Error lyser fortfarande. Kontakten som går till kranen har dock suttit i för att få ström på boxen. När jag satte dit den andra boxen så fungerar spaken så därför tror jag att hela felet ligger IPS-boxen.
Fick ett tips om en man i närheten som brukade fixa boxar åt andra, så jag var där och lämnade ner den i går kväll. Ska bli intressant och se om han hittar något.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

nilaszettlin  
#366690 Hej är det någon som har eller vet som har en dasa dator [PERSONAL COMPUTER] 12 volt till en lillebror med fmg 730 agg eller Så 350 felet är att datorn visar kortslutning dioder är röd fast det bara är 6, 7 volt har byggt om kvisten stäng med relä och nu är det matar vals stäng som har felet

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#368224
Torparn66 skrev:Hej Bentas.

Jo, jag har tagit ur hela kontakten som kommer från spakarna och startat om EHC men Error lyser fortfarande. Kontakten som går till kranen har dock suttit i för att få ström på boxen. När jag satte dit den andra boxen så fungerar spaken så därför tror jag att hela felet ligger IPS-boxen.
Fick ett tips om en man i närheten som brukade fixa boxar åt andra, så jag var där och lämnade ner den i går kväll. Ska bli intressant och se om han hittar något.


Den här helgen var det varmare så då blev det att prova den lagade IPS-boxen. Kranen fungerade perfekt. Det hade varit en avbränd bana på kretskortet enligt han som lagade det.
Men säg den glädje som varar för evigt. Efter ett tag så började matarvalsarna gå när jag aktiverade sågen. Sågen stod dock helt stilla men helt plötsligt stoppade valsarna och sågen startade, för att återigen stanna medan valsarna började gå.
Får felsöka nästa helg.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368776 Ställ in en coupe-värmare och torka ur den. Fukt är ett elände för dom. I min så gick sågen självmant en stund efter jag släppte knappen. Det var pga fukt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381111 Har äntligen kommit igång i gallringsskogen i sista stund, rädd för tjällossning och problem att få ut virket. Får hoppas på kalla nätter så går det väl ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Fredrik Reuter  
#381118 Hej,
Fina bilder! :-BD

Det ser ut att vara brant, men det klarar den galant eller?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381143 Lillebror med höga portaler har nästan dubbelt så hög dragkraft jämfört med dom som har låga portaler, så den här klättrar riktigt bra.

Men jag har fått använda diffspärren ganska mycket idag, halt i slänten.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

rikard_e  
#381179 Det blir mäkta fint efter dig.
Grymt fin skördare, är inte det minsta avundsjuk :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Torbjörn Johnsen  
#381182 Det var många fina maskiner som byggdes i Filipstad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).