Skördare

Lillebror

815 inlägg 353378 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

j-eg63  
#169294 Vi här uppe i Norr har jättehård skare nu .Hur går det för Roten o Lillebror tuggar du dej genom snötäcket??

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Nisselund  
#169331 Har lagt upp en film på rotens lillebror. Ska lägga in fler sen när jag får tid. Det gick väldigt trögt att ladda upp i dag :-w


Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169340 Se där man fastna i kameran :grin:

Provkörde ju i Fredags och då var det ju bara blötsnö och det var inga problem men nu när spåren är frusna är det minst sagt jobbigt med lätt maskin. Man får ta fart för att komma ur spåren.

Den var riktigt trevlig att köra men terrängstyrning måste åtgärdas. Men det får gå för nu i vår. Ganska tyst i hytten var den. Inte som Teg:en då man måste ha kåpor om man ska köra en längre stund.
Vet inte hur mycket det vart vet bara att jag huggit mer än jag hunnit med motorsågen :mrgreen: Ska ut på Torsdag å se om jag hittar läckaget.

0470, vad var det som brukade strula med blocket under hytten? Det verkar komma olja därifrån nånstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169357 Hej
Vad är det för aggregat på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169362 Sitter ett Keto Forst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Bax  
#169366 Väntar med spänning på uppföljaren till filmen, cliffhangern i slutet bådar ju gott.
Hur tar den sig i djupsnön? Hur är produktionen?...... :)

Roligt med en film där man ser hela maskinen i arbete, jag tycker det är lite väl ofta man bara får se ett aggregat som arbetar. Eller en skotare som står och lastar eller lossar.
En maskin i arbete, och förflyttning, lyfter filmen en nivå.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Skogshuggaren83  
#169377 Det sitter ett block av alu under hytten, har för mig att det är signalen till pumpen med någon reduserare på. Alt servo tryck. :???:
Blocket sprack 2 ggr för oss och första gången var det svårt att hitta felet.
Men det var mer än 10 år sedan så att minnas exakt var grunkan var till är lite knepigt att komma ihåg.
Det kan oxå vara en slang eller liknande som jävlas.
Det är bara att dyka in och bli skitig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169409 Jag har inte haft problem med något utav blocken under hytten, vilket är det som läcker för dig? Alublock brukar spricka förr eller senare tyvärr men det kan ju vara andra orsaker som gör att det läcker. Så det är väl bara att torka rent och försöka lokalisera läckan.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169417 Har för mig att jag läste att du hade haft det. Nåja ska kolla imorrn. Tog helledigt från jobbet för att kunna skruva så vedproduktionen ska förhoppningsvis fortsätta i helgen.

Ett problem är att det är vanliga kedjor fram utan piggar så det är inget som greppar tag i snön då man ska ur spåren. Det i kombo med lätt maskin ja då får man lite till lite fart i :wink: stället

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169443 Nästa vecka ska jag boka tid för påseende men har ju 110 mil dit. Sen blir det köp.
Har lite projekt som ska tränas på i år.
Men måste röja mina 15 ha samt plantera 2ha först.
Men en bra moro som väntar när det är färdigt

Vad skotar du med roten?
Själv ska jag skota med min minimaster.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169444 110 mil? Vart bor du?

Skotar med en TEG 904. Men har börjat fantisera om en smidigare maskin för att kunna köra i samma hjulspår som Lillebrorsan. Man är väl inte riktigt riktig antar jag :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169448 mashun de är risk att du får köra minimaster tills du kräks :smile: Det blir nog Lillebrorkörning på måndag och minimaster resten av veckan, men du kommer att kunna göra väglösa gallringar.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169450 Jo jag är med på att det kan bli ett par timmar på skumpmaskinen.
Brukar skota nära 3fub i timmen ändå med den.
Men planen finns att uppgradera senare till en liten skotare inte en miniskotare som idag.
Manuellhögg och skotade 100fub Björk i höstas. Tog sin tid.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169487 Bor i ume.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169528 Kan meddela att den här skaren är inget för en lillebror. Bara socker under en stenhård skorpa. Får vänta tills det blir lite mjukare.

Hittade 3 slangar som var murkna och dom blir färdiga i eftermiddag så får man motera dom under helgen. Hittade inte vart det läckte fram, blocket verkar då tätt.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).