Skördare

Lillebror

815 inlägg 352238 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168776 Gör som jag å köp osett :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168779
mashun02 skrev:Jo det är den jag hade tänkt.

Måste bara ta mig ner och titta på den samt fixa pengar till den.

Men annars är det nog klart.


Kikade på den igen och såg nu att 225 var ink moms. Då vart det ju direkt ett bra pris. Kranen såg ut att va längre än min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168786 "Den på blocket" har en 6 meters Mowi 460. Bra kran men den blir rätt framtung. Jag tror att den där maskinen är en 0450 för jag tycker den ser lång ut. Men det är bara en fördel. 0450 har längre bakdel för den har dubbla pumpar. Den har större tankar och midjan på mitten och inte lika lätt i baken som 0470, som har kortare bakram och "genar i ytterkurva".

Roten, jag tror att den hade gått 8-9 tusen när jag körde så den har nog inte gått mer än mätarn visar. Inte bra om diffen ligger i hela tiden, kolla om det ligger ström på diffventilen, sitter fram ovanför motorn tillsammans med p-bromsventilen. Du kan skifta kontakterna på ventilerna, släpper bromsen då så ligger de ström på, annars släpper den när du trycker på diffknappen.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168788 Ska kollas, tack för tipset. Kollade även mätaren igen och den låg bara på 12,5 eller om det var 13,500. Men har den gått mest på privat skog kanske det stämmer.

Bild

upload images

Första vedapinnen :smile:
Bild

image upload

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168892 Trevligt. Hur gick dagen. Blev det någe huggit?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168899 Fick ihop lite ved men det var som sagt bara en snabb provkörning. Tog sovmorron idag och ska svepa kaffet nu å sen ska det huggas mer idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168922 Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168970 Gick bra förutom att maskinen läcker under motorn nånstans och under hytten kommer det olja. Kanske det där blocket som inte håller tätt. Ska undersökas i veckan. Kompisen kikade förbi å filmade lite så får se när den dyker upp.

Man förstår meningen med underröjning nu när man suttit i maskin själv. Skitsvårt både att se vilka träd man ska ta och komma fram med aggregatet. Ska dit med röjsågen en sväng i vår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169135 Hur bökigt är det att fixa bromsar på en lillebror

Bromsarna är tydligen slut samt att det är en funktion på kranen som inte funkar.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169147 Bromsarna har då inte jag nån aning om. Vad är det på kranen som inte funkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169171 Är det parkerings/arbetsbromsen som är dålig? Det sitter justeringsskruvar utvändigt på axlarna, kanske bara att justera. Fotbromsen/pedalen har inte funkat på nån lillebror jag provat (3st) men det är inget man saknar.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169233 Jo det är nog arbetsbromsen. Men vet ej vad annat än att den inte tar alls.

Kranen är den första delen, kranfoten till bommen som inte går att höja och sänka med knappen.
Går tydligen sänka genom att hålla in knappen då sänker den sig. Men för att höja måste du hålla in samt lägga tryck på någon annan funktion.
Borde int vara så bökigt.

Tar nog den men vill ner och titta och lyssna på den.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169239 Har hittils inte använt fotbromsen då maskin stannar då man släpper upp gasen. Sen lägger den ju i parken automatiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169243 Parken funkar inte, maskinen stannar tydligen enbart då den gungat ner i någon grop,

men ska nog gå att fixa.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#169244 Hur mycket blev det hugget och hur tycker du att den var att köra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).