Skördare

Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

9 inlägg 5425 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Engelthon  
#139355 Tanken jag har är att montera ett valmet 330.2 Duo på en Hemek drivare. Problemet är datorn. Jag har idag Dasa 380C men enligt Excidor funkar inte den på detta aggregat. Då återstår Valmets gamla VEE2000 men där skriver Valmet. se nedan
mail från Komatsu Forest skrev:Eftersom 330 duon har en aggregatdator HHU alt MHC så vore det enklast och bäst om du fick tag i ett nyare datasystem Maxi. Det systemet jobbar med Can överföring över kran
så den kan med enkelhet kopplas ihop med agg.datorn. I det systemet behöver du även en VCU enhet ( Apteringsdator) monterat i en Rackenhet samt kablage.


Nu blev allt genast mycket mer svårare :x Ett Maxi är inte optimalt om det ens går att installera :-? Har någon en ide om hur jag ska göra eller vilka andra datorer kan jag använda :roll:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139377 Jag skulle riva bort aggregatdatorn ur 330-n och sätta dit nåt som du kan använda mot din Dasa istället.
Känner inte till 330 i detalj,men det kan då inte va nå märkvärdigheter där inte,magnetventiler som är on-off samt längdgivare.
Ev kan du hamna att byta diametergivare.......

Alla datorer som det står Valmet på ska man ge f-n i :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Engelthon  
#139421 Tack Simba! du är en vänlig själ ser jag. Jo jag har tänkt samma tanke så jag har tagit dagen och ringt runt för att lösa problemet. Men det jag har upplevt i dag funderar jag att sätta punkt för detta.

Som sagt har jagat runt för att lösa problemet och både försökt nått försäljaren på Komatsu men han behagar inte svara eller ringa upp och mejlet jag fick ja det lämnade mycket i övigt att fundera över.
Så jag var i kontakt med tillverkaren Nisula som har heller inte svara på mina mail. Då ringer jag den svenska importören för Nisula och han skulle återkomma efter kl 14. Men när kl börja närma sig 16tiden så ringer jag till han på mobilen. Så börjar jag att förklara mina problem men så avbryter han mig och säger.
S-Har du köpt aggregatet av oss?
J-Nej det kommer från Komatsu!
S-Då kan jag inte hjälpa dig. :x (skarp tonläge)
J-VA :surp:
S-Ja så är det!
J- :-o Tystnad i telefonen :-o
S-Dåså(klick)
Där sitter jag totalt av klädd och fattar inte vad som hände :shock: Sedan blir jag riktigt förbannad 😡

Telefonen ringer på nytt 5min senare.
S-Hej du hade ringt och var intresserad av ett aggregat? (Samma sälja som för 5min)
J-Jasså tror du det 😡 😡
S-Vilket aggregat är du intresserad av? (Driver karlen med mig tänker jag :surp: )
J-Du dig vill jag inte ha med att göra. Far åt H.V.T 😈 😈 😈 😈

Sedan forsätter han och ringer 2ggr till men nu svarar jag inte för då hade nog det blivet 😈 😈 😈

Telefonen ringer på nytt innan maten och en ny säljare från ett annat företag talar om att han kan sälja ett beg. Pinox 410 kombi aggregat. Jag tar upp problemet där jag inte vet om min styrning dator fungerar eller vilken annan dator som ska funka. (utryckte jag).

S-Inga problem jag skickar med ett komplett motomit datasystem med skrivare kablar m.m.
som fungerar till aggregatet.
J-Vad ska du ha för det?
S-Nä du får med det på köpet. Man vill han nöjda kunder (skatt) Du kan ta släpet och
komma och hämta allt till vecka ha en trevlig helg nu.

Nu vet inte jag vad jag ska tro men saker och ting kanske löser sig ändå men inte på det sättet man trodde från början. :lol: Men jag känner mig fortfarande chockad av båda händelserna :shock: .

Nu har jag ingen erfarenhet kring varken Pinox aggregat eller Motomit system. Så ni får gärna komma med tips innan jag köper. :ymbringiton:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

mannen  
#139423 NU vet jag om Pinox aggregatet är likadant som ett Pika aggregat men jag tycker det ser ut som det. Jag har inte många timmar i en Pika så jag kan inte uttala mig om hur aggregatet presterar och hur motomiten är men jag har skruvat lite grann i det.

På Pika aggregatet är det gjort så att hydrauliken och elen går på svivel genom rotatorn så det är oändlig rotation på det. Det är digitalsignal från datorn till aggboxen så det är +, -, TX och Rx att hålla reda på. Den lilla nackdelen med det är att det blir bara på / av styrning på hydrauliken. Det märks mest på rotatorn som kan bli lite knyckig om bara kör den funktionen med aggregatet tomt med det är mest en vanesak.
En annan sak är att om det bryter mycket i skänklarna på gripen så kan de haka i varandra när man stänger. Tänker man inte på det och våldar på så kan man säkert vräka sönder något. Men det är också en sak som mna lär sig att kompensera för.

Det är lite svetsningar på aggregatet men under tiden som min kusin har ägt den så har det inte dykt upp några fler i alla fall. Men med tanke på hur maskinen var skött av den tidigare ägaren så skulle jag inte bli förvånad om det inte är några sprickproblem så länge man använder det till vad det är tänkt.

Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Engelthon  
#139425
mannen skrev:NU vet jag om Pinox aggregatet är likadant som ett Pika aggregat men jag tycker det ser ut som det. Jag har inte många timmar i en Pika så jag kan inte uttala mig om hur aggregatet presterar och hur motomiten är men jag har skruvat lite grann i det.

På Pika aggregatet är det gjort så att hydrauliken och elen går på svivel genom rotatorn så det är oändlig rotation på det. Det är digitalsignal från datorn till aggboxen så det är +, -, TX och Rx att hålla reda på. Den lilla nackdelen med det är att det blir bara på / av styrning på hydrauliken. Det märks mest på rotatorn som kan bli lite knyckig om bara kör den funktionen med aggregatet tomt med det är mest en vanesak.
En annan sak är att om det bryter mycket i skänklarna på gripen så kan de haka i varandra när man stänger. Tänker man inte på det och våldar på så kan man säkert vräka sönder något. Men det är också en sak som mna lär sig att kompensera för.

Det är lite svetsningar på aggregatet men under tiden som min kusin har ägt den så har det inte dykt upp några fler i alla fall. Men med tanke på hur maskinen var skött av den tidigare ägaren så skulle jag inte bli förvånad om det inte är några sprickproblem så länge man använder det till vad det är tänkt.


Ja Pika och Pinox är samma aggregat vad jag vet just nu. Nu heter dom AFM Forest men man har slutat med 310 och 410 och 510 heter 50 oxå har dom ett monster som heter 60.
Tuvär så finns det mycket lite info om Pika och Pinox på nätet så jag är tacksam att du vill delge dina erfarenheter. :grin:

Motomit är sålt till Parker och det sägs att det är vissa problem med suport och reservdelar men det har jag inte hunnit kontolera. För visso så står det att DASA ska funka på Pika/Pinox men det är inte heller bekräftat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

mannen  
#139431 Jag delar gärna med mig av det lilla jag har greppet om. Hur det är med DASA vet jag inte men annars kan du ju göra som Simba föreslår angående 330 Duon. Motomiten har inte krånglat någonting förutom att knapparna på skärmen var tröga men det blev bättre efter lite tryckluftssprit.

Det är ett intressant projekt du gett dig in på. Jag hoppas att du startar en projekttråd där du dokumenterar allt du gör och helst med mycket bilder :P

Skrev ett inlägg före som bara försvann, jag hoppas att det inte blir någon dubbelpost.

Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Engelthon  
#139433
mannen skrev:Jag delar gärna med mig av det lilla jag har greppet om. Hur det är med DASA vet jag inte men annars kan du ju göra som Simba föreslår angående 330 Duon. Motomiten har inte krånglat någonting förutom att knapparna på skärmen var tröga men det blev bättre efter lite tryckluftssprit.

Det är ett intressant projekt du gett dig in på. Jag hoppas att du startar en projekttråd där du dokumenterar allt du gör och helst med mycket bilder :P

Skrev ett inlägg före som bara försvann, jag hoppas att det inte blir någon dubbelpost.


Ja där födde du en tanke :roll: Tror jag ska göra det 🧠 skulle vara kul att andra får se vad man pyslar med :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

mannen  
#139434 Ja det är kul att följa andras ideer och tankegångar för att se vars det slutar.
Vad är det för Hemek du har?

Avatar Fallback

Re: Vilka datorer fungerar till 330.2 duo?

Engelthon  
#139436 Jag har 2st en 880EGS samt en Ciceron TD81. Parar jag dom så får jag en 840 drivare :lol:
Dessa har nu stått ett tag och är princip osäljbara. Får bara skambud. Bland annat av detta så föddes tanken att göra nått innan det blir skrot av dom. :lol:

Tyckt att tanken på drivare har vare intressant länge men priserna är på tok för höga för att få ekonomi på dom. Men det verkar som Ponsses Dual maskiner säljer bra men priset är jag inte så imponerad över. Sedan tycker jag att begagnade maskiner står lite för högt för att det ska vara tillräckligt intressant att göra ett projekt av det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).