Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279132 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#158146 Jag har de senaste dagarna hamnat att starta den med våld starthjälp och startgas och att hålla på starten ytterst länge tills den verkligen går på alla släpper jag starten av att den endast startat och den stannar så inte i gång på nå vis heller. Fick lite liv i webasto när jag skruva ur telestarten och koppla ihop trådarna som vanlig kontakt.Den gick bara en stund men måste ta itu med det senare och så blir det ju det vanliga fenomenet att serva webasto i kölden som nog är besvärligt. Men varje dag har 2 nya utmaningar så jag vill inte riktigt hinna med. Men de dagar som tagit ca 2 tmmar att komma igång har jag kört kvällskift (det låter yrkesmässigt bra som man skulle vara lite viktig av sig) men därför att när den då funkar så behöver den användas då också fick jag prova mörker huggning som nog går bra när snön finns så det blir ganska ljust. Men bromsarna har nu också varit besvärliga de har nu tagit fast så att man inte sluppit fram eller bak man får vara rädd att man river sönder kardan axlarna eller något annat. Det brukar ta ett par timmar så man får stå ut med det.Har så många fel nu på väntelistan men man måste ju ta det som lärpengar. Det brukar vara att första kölden tar sitt sedan brukar det funka när det blir torr köld.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158233 Ja va ska man säga, underbar läsning är det iallafall - här är en man som verkligen visar människans makt över materian!!!! Heja heja heja!!!

Jag har nått liknande på gång, hålls å pysslar iordning en TJ1270b som stått still ett tag..
Kul är det - man vet ALDRIG vad som väntar i ett skift med en gammal grön!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#158564 Jo tack så mycket kalhygge för den vänliga uppmuntran det behövs nog just nu. Vad är det för årgång på den TJ1270b . Kom dom maskinerna efter min modell eller?
Jag var ju nog upp till skogen idag också men det fick bli en service dag för inte fick jag igång något. Det är så bra när folk frågar "är du i skogen på dagarna" så får man bara säga ja. Men det finns ju mycket man kan göra där tex ha det som verkstad. Men jag vill nog bli irriterad när jag idag då serva Webaston så är ju bränsleslangen förstås frusen på vägen det har nog legat vatten i den säkert tror jag måste dra en separat slang tillfälligt på utsidan för att få den startad så kanske originalen tinar.Den är ju styv som kammstål. Men när jag skulle starta så sa det bara oj,oj och så var det slut. Tänkte att tar då hem båda batterierna så de inte fryser så jag konkade dem till bilen 200 m så jag tänkte storkna. Och så tog jag också upp hytten och skruva bort startmotorn lika bra att se på den med detsamma när jag var på gång och dagen förstörd kallt var det i alla fall. Men kom hem och mätte batterierna och fick en positiv överraskning de var proppfulla syravikten visade 1,29 med defractometern (fint ord) i genomsnitt. Så nu lutade det mot starten som jag tog upp och kopparskenan som kommer från pluspolen till första primär solinoiden var lös så där hade det varit varmt och fick i ny skruv och putsa rent. Därför var det ingen kraft heller vid kallstart. Skall konka allt tillbaks i morgon så man får nog dagarna att gå åt när man är i skogen. De hade igen lovat -18 dit går väl den dagen. Men får hppas det blir bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158573 TJ 1270b är en 1998, man kan säga att det är en generation nyare än din, har lite nyare konstruktioner, bla ingen luft till bromsar, mer TMC / CANBUSdata etc. Perkins 210 hk motor, 160cc kran/aggregatpump, loglift 200 paralellkran..

Jag körde en sån årgång 1999 mellan 7500h till drygt 19800h, å den gick allra bäst mellan 10-19000h, fast då med annat aggregat!!

Då har du lärt dej regel nr 1 i skogen - har man startproblem ställer man aldrig maskin annat än på vändplan - de där batterierna kan va väldigt tunga.. :)

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158574 Får hålla med Kalhygge, helt fantastiskt, att du står ut! :)

Att skruva vid denna årstiden och dessa temperaturer är ju det värsta av allt, förutom när knotten är i full svärmning då... ;)

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158643 Är du säker att inte pumpen bygger upp tryck när du kör på startmotorn :?:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#158951 Tack även du Sludent för uppmuntran. Men mina krafter börjar nog ta slut och humöret. Men jag är nog bara en vanlig människa jag med. Har nu arbetat i tre dagar med kölden Hemeken har en tub på kran som börjat läcka och så orkar den inte få nå värme i hytten. Så jag tror nog det är bäst att göra något annat än att köra det går bara mera sönder. Och så lagar man sig bara sjuk. Men därför har jag ju servat de sista dagarna men även det börjar bli svårt. Starten ja den blev lite bättre men jag vet att den är i skick i allafall.
Jag är nog inne på samma som du Mr-Hemek med pumparna.
Jag skall mäta spänningsfallet på startkretsen bara det blir mildare misstänker -sidan. Ville inte dra ur batterierna för jag har ju arbetat med Webastun nu sist laga jag en kanister med två meters slangar. Munstycket bara stockar så jag hamna idag att ta hem det det blir inte till något där ute om det nu blir något där hemma i värmen heller men det måste rengöras. Koppla ur det på det viset att jag täljde två tappar som jag proppade med och en rörtång som jag klämde den andra slangen under tiden jag koppla loss den andra på så vis kom det bara ut någon droppe kylvätska som man skall vara ytterst försiktig med kommer den i beröring med kroppen får man genast frysskador när ute temperaturen som i dag var -20. Man måste ha allt uttänkt på förhand noga in i minsta detalj så att inte systemet rinner tomt där man står utan kärl att sätta under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#159252 Tänkte ställa en sådan fråga vad brukar ni ha för sorters köldgräns på att hugga med skördare innan ni håller opp. Är det samma för skotaren kanske.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159255 här bruka vi ha 25 minus som gräns

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#159404 Jag har nu sett över Webaston och hittade nog inget annat än att jag rengjorde munstycket med en tråd av en liten spiralfjäder som jag fila försiktigt till rätt mått (detta är inte någon rekomendation men hade inget annat val) för det är ofta stukat från insidan och blir mindre hål brotchade sakta tills det gick igenom och nu har den gått bra bara att ta den tillbaka till skogen.
Jag brukar säga att det som är gjort med människohänder borde gå att fixa. Tänkte först inte berätta detta för er men låt gå. Det är roligt för mig också att berätta som jag verkligen tycker om.
Har också varit en tid lärare på yrkeskola, eleverna brukade säga berätta något nu Peter.
Allting har förändrats så mycket sedan jag studerade på 70-80 talet bilmekaniker,bilelektriker,och 15 gånger på kurs Saab Scania Mobira NMT Färdskrivare Webastor på senare tid också VVS montör. Och då var även jag på topp i mitt kunnande men tiden har kört över mig så att allt detta bara stannade på hårdskivan men har inte velat formatera det heller. Det är nog bra vägkost ibland (alltid) så alla är nog bra en tid tills en ny generation och utväckling kommer. Kom då till väggen med första privata bilverkstaden och började bygga träbåtar ca 20 år därmed kom jag in på virke och skogen skogsmaskinerna. Och tre sågverk mm. Det är roligt med maskiner men när de slutar funka blir människan en maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159410 Problemet med dom gamla Webastona är att dom inte tänder på det bränslet vi har idag.
Visst är det varmare än -10 så kanske dom startar,det fanns en ombyggnadssats som inkluderade en munstycksförvärmning,det förbättrade en aning men ska du ha nåt som fungerar så montera dit en ny värmare och nytt tidur :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Skogshuggarninorr35  
#159417 Chefen våran har satt - 30.
Inte så konstigt att rotatorlänken flög av i förrgår kväll på 1170:n 😡

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159435
Skogshuggarninorr35 skrev:Chefen våran har satt - 30.
Inte så konstigt att rotatorlänken flög av i förrgår kväll på 1170:n 😡


Nåja att ha köldstillestånd är ju mycket dyrare än att byta utskjutsskedjor , kranbommar , slang till förbannelse och ha anställda som skruvar minst halva tiden , har jag fått förklarat för mig :roll:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159437
Klargplutte skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Chefen våran har satt - 30.
Inte så konstigt att rotatorlänken flög av i förrgår kväll på 1170:n 😡


Nåja att ha köldstillestånd är ju mycket dyrare än att byta utskjutsskedjor , kranbommar , slang till förbannelse och ha anställda som skruvar minst halva tiden , har jag fått förklarat för mig :roll:


Finns ju vissa ljushuvuden som menar att dom där reparationerna kommer ändå :shock:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159498
Kenneth skrev:
Klargplutte skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Chefen våran har satt - 30.
Inte så konstigt att rotatorlänken flög av i förrgår kväll på 1170:n 😡


Nåja att ha köldstillestånd är ju mycket dyrare än att byta utskjutsskedjor , kranbommar , slang till förbannelse och ha anställda som skruvar minst halva tiden , har jag fått förklarat för mig :roll:


Finns ju vissa ljushuvuden som menar att dom där reparationerna kommer ändå :shock:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MfgS6WLvHCk[/youtube]

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).