Skördare

keto aggregat

9 inlägg 10796 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

keto aggregat

NomagS  
#134951 Tjena. tänkte höra lite vad ni erfarna här inne tycker om keto aggregaten?? är dom något att ha eller bara skit? har hört att dom matar på som bara den?! men skulle vilja veta vad ni vet både positivt o negativt :P



   TS
Avatar Fallback

Re: keto aggregat

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134975
NomagS skrev:Tjena. tänkte höra lite vad ni erfarna här inne tycker om keto aggregaten?? är dom något att ha eller bara skit? har hört att dom matar på som bara den?! men skulle vilja veta vad ni vet både positivt o negativt :P
Positivt:
Flera tester i Skogsland är gjorda 2004 där Keto 100 och Keto 500 presterade mycket bra diametervärden. De hamnade i bästa tredjedelen av testade aggregat. Det beror på lugn och följsam matning.
Även längdmätningen har vid uppgifter som nått mig varit bra.
Hydrauliken är enkel. Uppfattas som simpel av vissa men anses lättjusterad.
En liten utvecklare har börjat använda Keto och är tämligen (mycket) förhoppningsfull.

Användarvisningsbild

Re: keto aggregat

finskpinne  
#135002 Jag har haft ett keto 100, körde med det i fyra år ungefär. Aggregatet var väl relativt pålitligt, slangförbrukningen var jag dock inte nöjd med. 😡

Bytte en såggivare på den tiden jag hade det, annars bytte jag inte en enda givare. Både diameter och längdmätningen var riktigt bra på aggregatet, både längden och dian mäts via bandmatningen.

En del småsaker störde jag mig på med aggregatet men nu några år senare ser jag att dom har åtgärdat en hel del av dom. Men en sak som är urkass är sågplaceringen!! 😈 Den "nya" tilten är troligen bättre än den som var på mitt aggregat som var årsm. 2002.

Kör man lite grövre skog och endast kör en stam åt gången så fungerar väl nog keto riktigt bra. Men någon flerträdshantering med Keto kan du nog glömma! Klena stammar kilar fast lite hör och där.

Det gick också åt lite väl mycket sågkedjeolja eftersom bandmatningen kräver smörjning och det tas från sågkedjesmörjningen. Sedan är jag inte helt nöjd med kvistknivarnas utformning, dom följer stammen dåligt och dessutom håller dom i lite grövre stammar dåligt. Sedan har ju vissa modeller, LD och HD, matarmotorerna på "fel sida" av matarbandena vilket gör det svårt att ta en stam som står nära en annan utan att skada den andra, det är också svårt att plocka stammar från marken. Att såglådan är placerad så klantigt som den är gör inte dessa tidigare nämnda moment lättare heller. Efter lite små modifieringar blev nog keto aggregatet ganska medgörligt men jag var inte tillräckligt nöjd med det för att köpa ett till, detta trots att jag bor ca 100 km från fabriken som gör att det är väldigt smidigt med reservdelar. Men alla tycker ju olika... Ta gärna kontakt om du funderar om något...

Användarvisningsbild

Re: keto aggregat

Mäki  
#135005 Jag kör själv inte med Keto men en maskin i firman kör med Keto 150.
Det jag hört är att chefen är jätte nöjd med Keto pga det lilla service behovet det har plus relativt billiga delar.

Av dom som kör med det har jag hört att största pluset är mät systemet som lär vara fenomenalt.
Som ni kanske vet är maskinmätning det största sättet att mäta virke i Finland så därför måste det stämma.

Fel som Finskpinnen berättade om har till stor del om konstruerats till dagens aggregat men chaufförerna tycker det skulle kunna vara smidigare i gallringar.
Att köra flera stammar funkar men inte optimalt.

Det som dom har klagat på mest beror troligen på styr systemet och inte på aggregatet, till exempel att om svärdet fastnar på fel sida stammen går det inte att föra svärdet i max ut läge och sedan mata lite bakåt för att svärdet skall gå att föra in.

Överlag är dom nöjda med Keto både ägare och chaufförer.

Avatar Fallback

Re: keto aggregat

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135072 Ett Keto är billigt i inköp och har billiga delar :!:
Bandmatningen har sina fördelar,en stor anliggningsyta mot stammen så gör att man klarar sej med rel. lågt tillhållartryck.
Men det har sina nackdelar oxå.
Vi körde en tid med ett Logset aggregat som hade Ketos band,känslan var nog lite "pansarvagnsaktig" :lol:
När man börjar prata om matninghastigheter över 5 meter/sek. ska det va hjul.
Mätnogrannheten håller jag absolut INTE med om :!: :!:

Kräver ständiga kalibreringar runt noll grader,och när banden är nötta invärtes kan man få en otrevlig överraskning i form av en helt galen diameterkurva.

Användarvisningsbild

Re: keto aggregat

Mäki  
#135076 Man skall väll inte köra med nötta grejer,eller? :wink:
Dom nya banden säger dom är bättre än dom gamla och jag har inte hört dom skulle klaga på att det måste kalibreras något extra runt noll.

Avatar Fallback

Re: keto aggregat

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135086
Mäki skrev:Man skall väll inte köra med nötta grejer,eller? :wink:
Dom nya banden säger dom är bättre än dom gamla och jag har inte hört dom skulle klaga på att det måste kalibreras något extra runt noll.


Dom sa åt oss att vi kan köra tills svetsen i bandbroddarna släpper.
Vi kom aldrig så långt........
Efter ca 2000 timmar slängde vi skrotet och satte på Mense-hjul

Avatar Fallback

Re: keto aggregat

skördaren 2  
#137993 Vårat keto på lilla sampon har funkat lite si och så i början men nu går det väl bra men lite mera skruvande är det fast det drar i genom allt som ryms mellan banden o i en rasande fart går det . :grin:

Användarvisningsbild

Re: keto aggregat

Ostjohan  
#535361 Gammal tråd det här, men någon som vet ungefärligt pris på nya band till Keto aggregaten? (Keto 51) #:-s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).