Skördare

klipp på valmet 911

14 inlägg 5485 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#132585 hej på er alla

skulle vilja veta hur det är att montera klipp på en valmet 911 -99
det måste väl bli strul med kap hemma.
Skulle vara jätte tacksam för alla tips och kunnande
ps. har tittat på en naarva 1500-40E



   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

Gubben  
#133835 Det finns en plint i sidopanelen som heter x10 där kan man bygla mellan två stift tror det var i och j men det står i elschemat.

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

tantgron  
#133855 Vi brukar göra byglingen i kontakten som hör till klippen, då är den byglad när du behöver det, men fungerar som vanligt när du ska ha på huggaraggregatet igen. Detta på en 921.1 -02 med Naarva 1500 40E.

Janne har färdiga beskrivningar på hur du monterar klippen till just din maskin, dom är mycket hjälpsamma och servievänliga.

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133857 ja men dom svaren har jag väntat länge på :smile:

janne på komatsu i ljusdal eller vem syftade du då

   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

tantgron  
#133858
mrtornqvist skrev:ja men dom svaren har jag väntat länge på :smile:

janne på komatsu i ljusdal eller vem syftade du då


Janne Häikkiö på Pentin Paja, han som startade förestaget. Riktigt trevlig, och pratar bra svenska fastän finskan är hans modersmål. Beställer du en klipp så ser dom A)till att det är rätt ventiler B)att du får bra beskrivningar på hur den moteras.

Kan tillägga att när vi monterade vår klipp så fanns det inga färdiga howtos, men jag skickade sen över vår egen howto till Janne ovh det är den som delvis används för Valmet 9xx flertrådssystem idag.
Senast redigerad av tantgron ons 20 jul 2011, 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133859 jaha okej vad bra då vet jag det :smile:

tack så mycket

   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

tantgron  
#133860 Är det en beggad klipp ni ska montera? Nuförtiden så har ju annars Naarvaklipparna andra beteckningar?

Om du handlar begg så har jag för mig att det kan vara skillnad på magnetventilerna vad som funkar direkt till Valmeten och vad du måste ha en ICAN-box till. Dock kan jag komma ihåg fel.

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133923 ja det är en begagnad klipp tror du att det blir mera problem då

tycker det borde och och sätta ihop

och vad är en ican box :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

tantgron  
#133927 Glöm det jag sa, det hör nog till ytterligheterna att det blir problem, och då finns det hjälp att få från Pentin Paja. Det kommer att funka fint, men om du kan få reda på vad det har suttit på för maskin tidigare så kanske du kan ringa och kolla med tillverkaren före att det är kompatibelt.

Är det parallellkran på 911? Då rekommenderar jag att ni sänker ner slangfästet på Narvagripen så lågt som möjligt, annars så kommer det att bli onödigt många slangbrott när ni vill klippa lite högre/toppar, plus att göra ett skydd för slangarna i bakkant, ska försöka att ta en bild när jag far förbi garaget hur vi har gjort.

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133939 det har suttit på en h14 tror jag

nej det sitter en bom kran på mycket praktiskt vid klippning skulle jag tro iaf har ju inte hunnit provat än
:lol:

ja en bild vore kannon roligt

   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

haggloader  
#133941 Är 911 lämplig att använda vid gallring eller är det endast slutavverkning?

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133990 beror ju givetvis grovlek och aggregat
så det är ju lite svårt att säga men det är ju inte en jätte stor maskin och inte jätte liten heller

kanske lite stor i första gallring och lite liten till det grövsta slutavverkningarna

beror ju oxå vilken skotare som ska gå bakom :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

tantgron  
#133995 Storleken på maskinen i gallring har diskuterats många gånger här på forumet, söderut i ert avlånga land så kan maskinerna inte vara tillräckligt små medan ni i norr gallrar med 941:or. :)

I mina ögon så är inte maskinen för stor, man ska gärna ha lite kraft i maskinen så att man kan styra träden bra dit man vill ha dom. Och i gallring så beror det mycket på vilken skotare som går efter, men tror också att vägbredden måste hållas till åtminstone rekommenderat mått (4 meter) för att undvika mera stamskador, lassen har en tendens att svälla ut lite på sidorna med klippvirke. Då har bredden på skördaren mindre betydelse.

Men kommer inte "knät" på bomkranen att börja skrapa i träden bakom hytten om man svänger ut åt sidan? Kanske mera en vanesak?

Avatar Fallback

Re: klipp på valmet 911

mrtornqvist  
#133999 ja ska man få knät in i träden lär man ju vara väldigt nära och såklart är det en vanesak :smile:

men vi ska iaf inte klippa i gallring utan det är bara efter vägar och täkt kanter och då år ju
en bomkran optimal i och med att den är så låg att den går under alla ledningar :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).