Skördare

Valmet 701 som går varm.

3 inlägg 3632 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 701 som går varm.

Jeppe81  
#132106 Tjena.
701:an går efter bara en 10 minuter på tomgång varm, upp på rödmarkering.
Nivån i expanionen va ok.
Kylvätskan var fin när jag tappade ut den, dock reagerade jag över att jag endast fick ut ca 6 liter, släppte dräningspluggen i botten på kylaren.
Kokade termostaten och den öppnar fint vid 80 grader.
Vattnet trycker inte ur expansionen utan låg stabilt.
Ser inget vatten i motoroljan.

När jag fyllde upp systemet så gick det i ca 12 liter (ska va 27 liter i 411 motorn om jag fått rätt uppgifter)

Va tror ni?
Igensatt kylare, kass vattenpump eller är det toppackningen som spökar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 701 som går varm.

skogstok88  
#135315 Tvätta kylaren utvändigt och invändigt.
Läcker de vatten runt vatten pumpen om vatten pumpen är kass så håller de inte tätt
om toppackningen är gången så rycker i vit och efter ett tag bli grumligt och vit skägg i oljan

har du mät vatten temper med en termometer så de inte är en kass mätare i pannelen
intercoolern kanske är kass jag vet om att chefen snackade om att de på verkar tempen med.

vi hade nämligen fel på dessa grejer också på bruks 804 flistugg för ett tag sen
Men det låter ju som att de bara är vatten i motorn som står stilla inte rotera vattnet

Hör av dig när du hittade problemet skulle vara intressant att få veta var det kommer ifrån

Avatar Fallback

Re: Valmet 701 som går varm.

novis??  
#135884 byt foder o topppackning en 411 är det sånt som hör till har du tur slipper du byta kolvar men foder o toppacknig o vattenpump är små saker

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).