Skördare

Dåligt med utrymme i E-modellerna

21 inlägg 8956 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dåligt med utrymme i E-modellerna

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131985 Igår kom nya skotaren och inom några dagar kommer nya skördaren också.
En sak jag reagerade på med nya skotaren var att de har tagit ett av de två bästa utrymmena till att ha slang och verktyg till brandsläcknings utrustning.
Tycker det är lite synd att de inte kan ta till sig våra önskemål om lite mer förvaringsutrymmen nu har de istället minskat förvaringen.
Det är nästan ännu värre på skördaren nu när vi inte har våra lådor framme vid krantilten längre.
Annars är det bara posetiva saker jag har att säga om nya skotaren hittills.
Är det inte någon mer som reagerat på detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

falkestrom  
#132093 jo det är bedrövligt trångt i skördarna åtminstone, har inte kört nån E skotare. Men i skördarna finns det ju fan knappt plats å ha matväskan nånstan, än mindre verktyg och kedjor :(

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132100 Hytterna är äckligt trånga, själv har jag kedjorna i en plåtlåda på svängtuberna o i dörrfacket har jag dom vanligaste verktygen typ 13, 17, 19 mm s blocknycklar , skruvmejslar, tre lednycklar, o 27 o 32 block, räcker gott o väl resten har jag i verktygslådan matväskan har man ju bakom stolen vid hyttfönstret...

Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132103 Samma med skotarna förstås. Kopierar in mitt intryck från denna tråden viewtopic.php?f=104&t=6378&st=0&sk=t&sd=a efter ett skift i en 1910:


A-stolparna är alldeles för tjocka, blindzon på metern bara en bit från maskin. Och det samma gäller "solskyddstejpen" i nederkant på framrutan, usch.

Den förbannades dataskärmen !! Varför monterar JD den fortfarande på samma ställe när alla E maskinsägare jag träffat flyttat upp den närmare rutan. Känns ju sådär att ha 2-3 dm plats kvar mot framrutan när smalbenen mina får blåmärken varje gång man går över en större stubbe eller sten.

Varför är inte hytten större på en så stor maskin, körde en 1910.

Kunde knappt ta ett djupt andetag och sträcka ut på axlarna/armbågarna utan att man tog i nån kant. Massa plats bakom stolen men vad hjälper det när hela hytten snurrar.
Första gången jag skulle resa mig och kliva ur skallade jag pannan i framrutan så det svartnade för ögonen. Ok att jag är över 1,90 lång och väger 120 kilo men jag har haft mkt bättre plats i hytter på mindre maskiner. T ex gamla 1710D hytten kan jag nästan ställa mig raklång i men i denna E höll jag på att slå mig själv svimfärdig bara jag försökte ställa mig upp.

Tyvärr så har väl ett antal "designers/formgivare" och "kreatörer/inredare" fått bestämma hur hytten/maskin ska se ut i stället för att fråga oss maskinförare som ska tillbringa tid i hytterna.



Att den sedan är helt stum mellan underrede och hytt gör att jag tyckte den var fruktansvärt stötig och stel när man körde i marker med mkt ytsten.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

finskpinne  
#132128
ICE skrev:Att den sedan är helt stum mellan underrede och hytt gör att jag tyckte den var fruktansvärt stötig och stel när man körde i marker med mkt ytsten.


Menar du på allvar att dom är helt stumma!?? Har dom inte ens dom patetiska gummidynorna vid hytt-tapparna!?? Måste ju vara ett helvete att köra på såna ställen där det finns en massa fotbollsstora stenar som bara sticker upp lite ovanför marken, den sortens terräng är väldigt jobbig att köra i speciellt med 22,5 tums boggie. Där är det bekvämast med 6 hjulig skotare med 34 tums framdäck, det låter osannolikt men dom stora hjulen går inte ner mellan stenarna så man får en relativt behaglig åktur... Men med helt stum hytt vill man nog inte åka!! 😡

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

masterchief  
#132132 Mmmm Rottne verkar onekligen lyssna lite på entrepenörerna vad det gäller utrymmen...
O jag som muttlat lite över att slanglåden på H14 skulle va 1dm högre...
Vi har med sågkedjor och behandlingsaker i lådan vid fotsteget,,,den tål förövrigt att hängas upp på sten mm trots tt denligger nära boggiebandet, på andra sidan har vi spett, fett och allmänna fönterputssaker mm.
I nosen har vi 2 dunkar olja samt agregatskedjor,,,,
Sågsvärd har vi i facket som är speciellt för det ändamålet på motordelen.
I verktygslådan i ena flanken bak torkar vi handskar mm då det är värmeslingor i det... i andra flanken sitter batterierna lätt utdragbara på kullagerskenor...
Iofs ska man integnälla på slanglåden då man har plats med diverse kolvar etc....

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

masterchief  
#132133 O hytten är intetrång och relativt bra med förvaringsutrymmen, lte mer plana ytor kunde man önska dock,,,men det finns utdragbara fack, fack för alal pärmar, bönpall, platst för stora matlådeväskan...

Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

Martin_h_83  
#132137 ja rottne är nog den bästa på marknaden med att komma på finurliga lösningar på förvaringar mm.
vi har en 1270e å en 1510 å ja tycker att det är stor skillnad på komforten i den jämfört med den gamla modellen, sitter upphängd i gummikuddar å inte stumt mot ramen, sen så reducerar den säkert upp lite stötar med tanke på att den kommit upp en bit från ramen jämfört mot den gamla, men man ska ju inte jämföra med comfort line
men kollar man på dom andra märkena så är de väl bara rottne å jd som har utvecklat skotaren åt de positiva med tanke på förarmiljö, när ska valmet, ponsse, eco log mfl komma på nån lösning, tycker mest de bara är klag på jd, visst finns de mycket att önska men jämför dom andra märkena så är dom långt på väg

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

masterchief  
#132138 De går ju onekligen utav bara helvete 8)

Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132145 Jag och de andra som körde 1910 under dagarna den fanns som demo upplevde den som stum för det var ett stötande och hackande i hytten jämfört med den gamla D-modellen. Om det fanns nåt gummi kollade jag aldrig men det kändes då inte som det 8)

Hörde om en entreprenör i Jämtland, tror jag det var, som tog fram en egen dämpande upphängning till hytten så det var fler som inte gillade skakningarna när det var ojämnt i ytan, framförallt inte om man kör band runtom.

Men visst gick traktorn fint i hydraulik/drift och medsvängning var inte dumt när man vande sig men jag kommer aldrig fatta varför man envisas med att sätta dit en så sjukt trång hytt på en sån stor maskin.

Självklart finns det JDs som har gått galet bra och hållit ihop ännu bättre, det erkänner jag gärna, men utrymmet i E-modellerna, som ju denna tråden handlar om, kommer jag aldrig att gilla då hytten är alldeles för liten för min smak och kroppstorlek. Jag har hellre rejält med plats i en fast hytt på t ex en Rottne, Ponsse eller Tigercat än sitter och snurrar med i en liten snusdosa på en JD.

Bryr mig rätt lite om JD överlag då jag inte äger nån men tycker det är sanslöst att man använder entreprenörer som oavlönande produktutvecklare i den utsträckning som jag tycker gjorts med E-serien.
Jag känner till och har läst om alldeles för många maskinägare som haft för mkt krångel med sina maskiner för att det ska vara OK. Möjligen har de senare maskinerna blivit bättre men läser man t ex novis inlägg om deras nya 1470 verkar det fortfarande finnas en hel del rappel kvar att fixa.

Men visst finns det fler tillverkare som borde skärpa sig på den punkten men denna tråden handlar ju om JD :smile:

Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

1110D  
#132180 Det va mycke gnäll om E maskinen. Varf köper ni sådana maskiner för då? Ja är jävligt nöjd med dom man sitter gör bra i dom å jag tycker det ä gott om utrymme i dom.

Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132196 Jag klagar inte speciellt mycket på att hytten är alldeles för liten men jag tycker absolut att mitt gnäll om dåligt med förvaring är befogat.
Varför vi köper gröna maskiner är pga en fin driftsäkerhet och högproducerande maskiner.
Hoppas vår nya 1170 lever upp till våra förväntningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

Herr Krånglin  
#133121 http://www.blocket.se/vasternorrland/Sk ... w=3&last=1


Ännu en nöjd ägare av e serien ?!?

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

Mäki  
#133122
Herr Krånglin skrev:http://www.blocket.se/vasternorrland/Skordare_John_Deere_1170E_34706636.htm?ca=3&w=3&last=1


Ännu en nöjd ägare av e serien ?!?


Nej Nej den var väl så högproduktiv så skogen tog slut =))

Användarvisningsbild

Re: Dåligt med utrymme i E-modellerna

Skogshuggarninorr35  
#133124
timberjack810c skrev:Jag klagar inte speciellt mycket på att hytten är alldeles för liten men jag tycker absolut att mitt gnäll om dåligt med förvaring är befogat.
Varför vi köper gröna maskiner är pga en fin driftsäkerhet och högproducerande maskiner.
Hoppas vår nya 1170 lever upp till våra förväntningar.


De va mycket gnäll på de mesta.
Det finns två stora lådor på skördarna att ha kedjor verktyg och slang i om man inte har sett det.
Inne i hytten finns flera mindre fack att ha grejer i och bakom stolen finns det gott om plats för de mest krävande gourmemagar.
Sen att "a" stolparna är i vägen beror nog mest på att man inte aktiverat medsvängningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).