Skördare

Lillebror skördare?

19 inlägg 19243 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lillebror skördare?

Kvistfri  
#24 är det nån som vet nåt om FMG s gallringsskördare som kallas lillebror? Är en amatörhuggare som inte kör skördare alls men det vore roligt att veta mer om denna maskin. har mest bara hört positivt om denna maskin, men det vore definitivt roligt att veta mer, nån som vet nåt mer?

hälsn kvestfri



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#31 Välkommen till forumet kvistfri!
Roligt att du startade upp en ny kategori!
Jag kan inte svara på din fråga, men jag hoppas att du får svar så småningom...

vänliga skogshälsningar

Fredrik

Avatar Fallback

Om lillebror

Norge  
#281 Lillebror fanns som skördare , fällare-samlare och även som röjare. Det var en fyrhjuls midjestyrt basmaskin med Ivecomotor och Linde hydraulik. Fram och bakaxel var pendlande upphängt så att du kunde tilta hela ramen och noen exemplarer hadde höga portaler som gav maskinen större frigång och bredde.
Jag har personligen kört en "lillebror" gallringsskördare med ett timberjack skördaraggregat och höga portaler i tre år Det var tre år med mycket svetsning och stillstånd .Maskinen var underdimensionerad speciellt ramen och dessutom väldigt ostabil när du körde i utförsterräng.
Den blev körd som beståndsgående skördare .
Den gick ur produksion cirka 1994.
ônskar du mer informasion så ta gärna kontakt

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#284 Tack för svaret norge det var intressanta data. Är detta lillebror som man nu kan kalla TJ 770/870?

hälsn kvistfri

   TS
Avatar Fallback

Lillebror

Norge  
#291 Hej!

Om du ser en TJ 870 är konstruktionen med tiltbar ram likadan men 870 är flera gånger större den vägde ca 14 ton och kördes huvudsakligen som stickvägsgående skördare. TJ770 är en skördare som är i produktion
idag och körs i huvudsak som stickvägsgående skördare . Nyare modeller av 770 har tiltbar hytt.

Hälsningar Norge :)

Avatar Fallback
Fredrik  
#293 Hej,

Roligt att ha dig med Norge, gott om kunskap är det ont om, eller hur är det nu...

En fråga:
Du skriver att 770 är stickvägsgående, hur ligger det till hos er, om man kör med stickvägsgående maskin, körs det då med manuella huggare i mitten av skiftet (där annars en beståndsgående maskin går)?
Vet du om det går att köra 770 som beståndsgående, eller är det "bara" typ Rottne 2004 som klarar detta?

Ja, det blev många frågor detta, men det vore intressant att veta.

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Lillebror

Norge  
#296 Hej Fredrik

TJ770 kan köras i mellanzonen som beståndsgående men problemet är att den är för bred och osmidigt om du jämför med en 2004 så att du får nästan en stickkväg mellan vägarna. Mellanzon fällning blir inte gjort på grund av dålig lönsamhet i första gallring. Jag har sett någon som körer 770 köra en gång mellan stickvägarna och utnyttjar "luckor" i beständet och lägger virket ut mot närmaste väg.Jag har kört 2002/2004 i fem år och menar att rent skogfackligt sett så blir resultatet med beståndsgående
bättre,du tar ut flera av de "rätta" träden , får mindre stickvägsareal,mindre skador på skogen som står kvar. Trenden nu är att du skall ha en stickvägsgående maskin med en lång kran och ett lätt/smidigt aggregat.

Hälsn. Norge

Avatar Fallback
Fredrik  
#298 Hej igen Norge,

TJ 770 blir ju då nåt mittemellan, som egentligen inte passar bra nånstans?!
Med originalkran på 8m blir det tajt som stickvägsgående, samtidigt som den är bredare än t ex 2004.
Då verkar ju Valmets nya 901:a med kran på 11m med rätt som stickvägsgående.
Vad har du för synpunkter på 2002/2004, men tanke på att kört dem såpass länge, bra dåligt, etc?
Har du kört andra beståndsgående skördare?

Tack på förhand!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Norge  
#299 Hej Fredrik !


2002 hadde sina svagheter som att kranen var svag när du arbetade på kort arm .Parallellarmarna var väl lite felkonstruerade . När det gäller manövrering av maskinen så tog det tid och lära sej och köra den. De första månadena var det maskinen som "körde" dej. 2004 kom med en del förbättringar bla. utskjut på kranen, Rottnes egna 400 agr, aircond.och ny dator DSP4000. Senare har bla. krantilt och kransväng förbättras.
När det gäller framkomlighet i svår terräng så har den fått prova seg här i
Norge. Den klättrar otroligt bra uppåt i terränget men skal helst backas ner der det är brant. Detta på grund av att när du körer neråt sä har bakhjulen lätt för och glida. Felen ligger i fördelningen av olja til hjulmotorerna. Jag hadde besök av en från Rottnefabriken som blev häpen när han såg i vilken terräng vi körde i. Det var något annat än Småländska "åkrar"
Som jag tidigare har nämt så har jag kört FMG 0470 "lillebror" i 3 år.
Det var en bra maskin och gallra med väldigt smidig men skulle du köra i nedförsbakke så fick du akta dej för då lättade bakhjulen från bakken trots att bakhjulen var vätskefyllda och det var svetsat på en 50mm tjock vikt bakerst under maskinen. Min konklution är att i normal terräng kan du gallra med vad som helst men i svår terräng så är det Rottne som härskar trots en del bakdelar.


Mvh Norge

Avatar Fallback
Fredrik  
#304 Hej igen,

Tack för all information, det var intressant!
Ja det är väl så att förbättringar sker hela tiden, nu har väl Rottne H8 som väl är en vidareutveckling av 2004.

Vi diskuterade även Lillebror (härligt namn föresten).
Jag hörde att FMG/TJ hade två modeller som gick under namnet Lillebror, 0470 och 0570, vet du eventuell skillnad på dessa?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Lillebror

Norge  
#309 Hej!

Om jag inte minns fel så var det en annan kran på 0570 och det elektriska systenet var förbättrat. Dessutom satt det ett TJ731/732 aggregat i stället för 730.


Mvh. Norge

Avatar Fallback
Fredrik  
#310 Tackar, tackar.

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild

vem är då Lillebror ??

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5555 Om inte mitt dåliga minne sviker totalt så tror jag bestämt att lillebror som mycket annat revolutionerande inom skogstekniken konstruerades i Filipstad av Bror Hult (därav namnet)och Lars Bruun

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5564 Joo!! Det stämmer gott :D

Avatar Fallback

Re: Lillebror?

Eaeab  
#245516 Hej. Vad satt det förr kranar på dessa och var hittar man mer info om dom?
Jag har själv köpt en kran som satt på 0570 röjmaskin. Skulle behöva lite info.
Tack på förhand!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).