Skördare

Flerträdshantering utan fångstarmar

15 inlägg 5312 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flerträdshantering utan fångstarmar

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130665 Har någon nå erfarenhet av detta? ponsse har detta på några agg och det går även att få till valmet 350. Dom programmerar om datorn bara så ska det gå av sig självt sedan med att agg öppnar knivar och valsar i rätt ordning och att valsarna klämmer fast trädet när man tar ett nytt. Kan det verkligen fungera nå vidare?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

Mäki  
#130667 På det viset kör jag hela tiden med 1070/745.
Dom har det in programmerat färdigt i Timbermatik, så när du tar om första stammen aktiverar du flerträdshanteringen
sedan när du kapar så hålls tilten automatiskt upp.
För aggregatet till nästa stam och öppna, då håller rullorna fast stammen medan du med kvistknivarna tar om nästa träd,
när du sedan stänger så öppnas automatiskt rullorna och släpper in stammen sedan stängs av sig själv osv osv

Jag tycker det fungerar ganska bra men skulle före dra att ha extra armar.
Problemet är att om träna blir för långa så orkar inte tilten hålla upp stammarna utan de börjar hänga snett.
Men kör du träd under 10-12meter så funkar det hyfsat.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

masterchief  
#130668 Armar är klart bättre då det blir stumt mot rotatorn...
Men fungerar gör det..
Använder ofta flerträdsarmarna när jag lyfter ut större träd,,,då fungerar det även om grenar etc tar i.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130689 När vi körde med 742:an högg vi ganska mkt på de viset men nu med 451:an så går det sämre pga lite kortare knivar och klenare tilt cyl. Funderar faktiskt på hållarmar.......men det blir ju x-tra vikt å de behövs inte längst ut på kran på en 770 :???:

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130699 de gå hur bra som helst o köra utan gripkasetten på h412 an när man flerträdshanterar

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130718 rullas träden in så pass bra att dom lägger sig rätt då? kan man köra fler än 2 träd? Är det snabbt nog så man inte måste vänta på nåt?

Kan ju va ett alternativ....att slänga på komplett med armar går väl lös på 70000 ungefär....bra nog billigare att programera om datorn bara

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

novis??  
#130725 men alla på enso ska väl ha det om ett tag? då räcker det ej med program va?

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

sjohult  
#130731 Det funkar mycket bra å köra flerstam utan dom övre armarna. Iaf på vårat 350.1. Det enda som inte är riktigt bra är att volumen inte stämmer. Men annars så funkar det fint :)

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

Mäki  
#130738 Vi har våg på skotaren som väger allt som ha blivit flerträdshanterat, det ända vettiga sättet att veta volymen.
På 745 går det bra att ta många men effektivaste fungerar det med 2-3st om du skall kvista, bh 10cm cirka.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

finskpinne  
#130759 Jag kör utan flerträdsarmar varje dag med Kesla och det fungerar hur bra som helts. Men som det nämnts tidigare så är det ju ett problem med detta system och det är ju att tilten släpper ibland. Saken med ponsses system där dom bara programmerar om datorn är ju att du kan ju nog samla flera stammar med deras aggregat men du kan ju inte mata genom dom på ett effektivt sätt, max 2-3 stycken. Men det beror ju inte på programmet utan på uppbyggnaden av aggregat. Det blir alltid en stam som vägrar röra på sig. Skall du ha effektiv flerträdshantering så skall du nog satsa på ett aggregat med ICKE bärande hjul.

Med vissa drastiska åtgärder går det att få en Ponsse att klara flera stammer åt gången och det är att montera på ett Logmax: :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5PkN1sXwwxE[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130852 Dom ska väl komma med en generell prissänkning på gallringar och väntar väl sig att alla ska köra med det, sen är det väl upp till var och en att sätta på sånt antar jag...men det visar sig väl


Vad kör ni med för matarhjul på 350? våra fingervalsar är helt runda längst ut så dom lär inte dra så hårt

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

sjohult  
#130868 Vi kör med valmets egna fingervalsar. A dom blir lite runda ute i kanterna men det får man ju slipa till lite ibland så dom är vassa. Sen är det viktigt att man slipar fingrarna på baksidan så det blir som en knivsägg. Annars är ju ett par matarhjul slut på lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

masterchief  
#130869 2hjulsdrivet är nog lite enklare med flerträd hur man än ser det.
Sedan att se till man inte har för agresiva knivar...

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

sjohult  
#130870 Jo det är helt klart mycket bättre med 2hjulsdrivna aggregat när man ska göra flerträd. Och även generellt sett så är 2hjulsdrivna aggregat smidigare att ha i gallring.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering utan fångstarmar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130884 Ett litet men iriterande problem som kan uppstå utan flerträdsarmar är att stammen man redan taget ramlar ner när man tar nästa träd så man får kapa det igen med följden att svärdet nyper fast i första stammen. sen kan de nog hända ibland att valsarna har lite svårt att öppna om man har fingervalsar för att träd två är ivägen liksom. Fick jag välja skulle jag inte vilja vara utan extragripen. men de är bara jag de..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).