Skördare

vart har?

20 inlägg 8027 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vart har?

novis??  
#130001 Vart har Betula o Thunborg tagit vägen? kör dom så mycket så att vi ej kan få några kommentarer om deras åk?ERGON lärväl ha rullat några tusen timmar problemfritt? o Thunborgs nynya 590 lite feed back vore bra för dom som står i nyinvesterings planer eller är det bara ferdinand o jag som kör nya maskiner som törs tala om bekymmren?



   TS
Användarvisningsbild

Re: vart har?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130050 va fan jag äklagar ju jävligt mycket :wink:

Men forumet är kanske fullt av ja sägare som inte yppar ett enda skit fast vi vet att även många har samma problem vilket leder till att det inte blir nå förbättringar trots att tillverkarna sitter o kollar på forumet

Avatar Fallback

Re: vart har?

novis??  
#130253 jo du huggarn rätt så rätt men betula o thunborg har ju båda varit lite kritiska men nu kanske dom har fått problemfria maskiner(ironisk)o stor föraren hanktank vad har han för stortak nu då varvar han ergon ?eller är han på väg in i en tvserie på5an? själv har jag fått 480c att brottasmed kom nu ut ur dimman visa hur det går med nygrejan

   TS
Avatar Fallback

Re: vart har?

novis??  
#130620 efter en vecka utan svar så kan man nog börja undra om storfräsran har bytt branch ev lämnat tillbaka grejan o flyttat hem till såpan eller ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: vart har?

Cruiser_no1  
#130623 Dn 590D som jag kör har gått 250 H nu och vi har haft en läcka på en hjulmotor på en bakhjulet, tydligen nån packning som inte satt som den skulle.

Men en sak som är konstant det är värmeproblem, hade han uppe på 78 grader på hydraulen igår i 20 grader ute temp. Om nåt är fel på den det vet jag inte men dom har provtryckt o kollat den o allt stämmer.

Även en iqan box gick varm, "loader" boxen var det. Sen kan jag säga att jag körde på rätt bra igår med hade medelstam på 0.40 och stammar/G15 på 103.

hydraultempen har gått upp 3 ggr för mig de senaste två veckorna.

Vad tycker ni? är det för hård körning som generar värmeproblem el är det att det inte finns mer o hämta maskinmässigt?

Användarvisningsbild

Re: vart har?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130638
Cruiser_no1 skrev:Vad tycker ni? är det för hård körning som generar värmeproblem el är det att det inte finns mer o hämta maskinmässigt?


om en 590d inte klarar mer än 100stam /drygt 40 m3/h pga värme, då lär det väl va nå fel va?
78 grader i oljan - då hade jag parkerat o tagit kväll för lääänge sedan, det e INTE nyttigt för maskin..
Men... värmeproblem verkar de alltid haft. IQAN boxar har väl flyttats runt lite pga det, även på Cmaskiner..
Varmt gick det även på Skogsjan på 90talet, fast utan IQAN.. :)

Men.. tebax till ämnet:

Jag tycker det är djupt tragiskt att man inte får använda detta forum för just utbyte av problem!!
Vi maskinförare/ägare är geografiskt utspridda, och deltar ibland ofrivilligt i maskinutveckling - fast vi får för det mesta betala i slutänden - goodwill eller inte, stillestånd o trassel står vi för..
Det man får höra är ständigt: "Detta har aaaaaldrig hänt någon annan.." Joråsatte....

Sen vore de ju bra om man höll en objektiv nivå på forumet - men det kanske är svårt... ??

Användarvisningsbild

Re: vart har?

masterchief  
#130641 Jag har du inte hört något negativt från Rottne pga att jag delar av mig med mina bekymmer, tvärtom 8)
De har väl vett att inse att de inte vinner något med att förbjuda skriverier genom påtryckningar och döljda hot....
Mer öppenhet från tillverkarna skulle ge betydligt bättre maskiner i det långa loppet vilken färg de än har...
Vad jag vet så har vi marknadsekonomi och tryckfrihet i Sverige,,,,,fan det skulle nästan kunna polisanmälas det här :roll:

Avatar Fallback

Re: vart har?

novis??  
#130646 ja äntligen någon som börjar men thunborg o betula??o varm gång det hade cat också på fieldfolow maskinen jag körde -99 vi prövade byta pump kopladebort termostat mm men 70grader det var kallt det! JDn packar i gen kylargallret fasst den vänder var 20minut men den blir ej varmare än 60grader hurman tynar den.hultins sträckaren jävlas uuuha
Senast redigerad av novis?? fre 03 jun 2011, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vart har?

Thunborg  
#130733 Hej allihopa !!

som de flesta vet så hade vi en 590 D som krångla en del , som jag skrev en del av i bloggen , men blev ombedd av ecolog att inte skriva sådant som inte va sant , vilket jag inte gjort . allt finns kvar bara att backa och läsa. Därför har jag valt att inte skriva någonting om varken positiva eller negativa sidor av maskinen . Vi gjorde en ny affär med ecolog i vintras , och har nu en nyare 590D, servades 500 tim häromdan . Ligger förövrigt på blocket till försälgning,
Frågor om maskin besvaras om ni är intresserade tele 070 377 15 14 Magnus Thunborg

Användarvisningsbild

Re: vart har?

valmetpower  
#130736 vilket jäkla sätt av ecolog :surp:

Användarvisningsbild

Re: vart har?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130737 Det är samma med dom andra märkena, även jag har blivit ombedd o tona ner mig

Avatar Fallback

Re: vart har?

novis??  
#130750
Thunborg skrev:Hej allihopa !!

som de flesta vet så hade vi en 590 D som krångla en del , som jag skrev en del av i bloggen , men blev ombedd av ecolog att inte skriva sådant som inte va sant , vilket jag inte gjort . allt finns kvar bara att backa och läsa. Därför har jag valt att inte skriva någonting om varken positiva eller negativa sidor av maskinen . Vi gjorde en ny affär med ecolog i vintras , och har nu en nyare 590D, servades 500 tim häromdan . Ligger förövrigt på blocket till försälgning,
Frågor om maskin besvaras om ni är intresserade tele 070 377 15 14 Magnus Thunborg

fortsätter den att rappla är det därför du ska sälja?RPskog har fått en ny dom med eller skulle levererats för4v sedan den rapplade så in i.. man får håppes att utbytes maskinerna går bättre :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: vart har?

Mäki  
#130755
huggarn82 skrev:Det är samma med dom andra märkena, även jag har blivit ombedd o tona ner mig


Vad är det för jävla sätt av tillverkarna? Tål deras maskiner inte att synas i sömmarna?
Vilken jävla dålig PR för dom som inte vill att man skall diskutera det dom tillverkar.
Men det finns ju inte ett enda skogsmaskins märke som tar ansvar för det dom tillverkar, först så säljer dom något skit för 500 000€ sedan skall man själv stå för en massa stå tid medan dom skrapar sig i huvet och funderar vad dom har tillverkat.
Men så länge entreprenörer inte diskuterar om problemen är det ju ingen som vet vad som är "vanliga" fel
utan tror på bullskit från tillverkarna om att det är första gången.

Användarvisningsbild

Re: vart har?

Thunborg  
#130758
novis?? skrev:
Thunborg skrev:Hej allihopa !!

som de flesta vet så hade vi en 590 D som krångla en del , som jag skrev en del av i bloggen , men blev ombedd av ecolog att inte skriva sådant som inte va sant , vilket jag inte gjort . allt finns kvar bara att backa och läsa. Därför har jag valt att inte skriva någonting om varken positiva eller negativa sidor av maskinen . Vi gjorde en ny affär med ecolog i vintras , och har nu en nyare 590D, servades 500 tim häromdan . Ligger förövrigt på blocket till försälgning,
Frågor om maskin besvaras om ni är intresserade tele 070 377 15 14 Magnus Thunborg

fortsätter den att rappla är det därför du ska sälja?RPskog har fått en ny dom med eller skulle levererats för4v sedan den rapplade så in i.. man får håppes att utbytes maskinerna går bättre :!:



Nej det är inte pga av att 590´n krånglat som den säljs . det är omstrukturering av uppdragsgivarn.

Användarvisningsbild

Re: vart har?

valmetpower  
#130761 bättre dom utnyttjar å lyssnar på klagomålen till å försöka göra maskinerna bättre istället för å tysta ner allt å låtsas som att allt bara är bra :geek: men när de gäller skogsmaskiner så ska man tydligen betala ett par miljoner för en ny maskin som inte fungerar riktigt ens när den kommer från fabrik å vara nöjd med de :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).