Skördare

Ponsse H6

26 inlägg 12323 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

bård  
#128042 Var å så på Beaveren i dag :???:
Den virka som den var veldig godt vedlikeholt.
Det var en 07 mod, ca6200t og h6 var 2010mod med bare 1000t.
Han som har kjørt den hele tiden sier at den har gått bra,drar noe jævlig i halvgrov skog :grin:
Fungerer Ponsses rotstopp system eller skal jeg ettermontere Droppen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132075 tur att man inom en viss framtid kan köpa John Deere/ Waratah aggregat som gå o köra mot Optin då blir Ponsse grejjer o köra med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132089 Nja vad jag sett av Ponsses aggregat, H7 och H8, den senaste månaden så skulle jag inte köpa ett JDagg och sätta på en Ponsse. Men vem vet, det kanske skulle gå bra det med :-)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132102 Hur är dom i långa loppet då???

H414, H480c är ju iaf beprövade o har grym prestanda och bra TU o så kör man ju lätt 15000 timmar med dom,

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132108 Ja långa loppet ja.
Är väl mer intressant hur många m3 som dras igenom per år än hur många timmar man når tycker jag.
Vet fler entreprenörer som haft Ponsse efter Ponsse under många år. De producerar riktigt bra, har få allvarliga och dyra reparationer/stillestånd, deras firmor går bra och när de byter maskin köper de Ponsse igen.

Jag är inte maskinägare men skulle jag köpa maskin i dag så blev det inte en JD med tanke på allt krångel jag vet flera har och har haft med sina E-maskiner.

Fram tills slutet av 90talet och in på 2000 var Timberjack helt i egen klass. En sån maskin kunde ha gått 15000 och ha mkt kvar att ge medans konkurrenterna var färdiga för helrenovering vid 10000, i bästa fall.

Men JD har tappat, eller också har konkurrenterna hämtat in, för det är då långt i från samma skillnad i dagsläget.

Jag har inte hört om många nyare JD som "lätt" gått 15000 tim utan problem och dyra reparationer men jag vet några som haft både 480 och 480 C som har krånglat som fasen på kanske hälften av de timmarna.

Men visst finns det JDmaskiner som går sjukt bra och producerar bra med virke men att de rent generellt är mkt bättre än alla andra tillverkare tycker då inte jag. Inte med alla de problem som alldeles för många maskinägare haft med sina E-maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

skogsjan695xl  
#132144 Märke hit och dit. Allt hänger inte på maskinerna om de krånglar eller går bra, producerar mycket virke eller lite.
Det hänger snarare på det som sitter mellan datorn och ryggstödet.
Visst finns det många vanliga fel på olika märken, endel större fel endel mindre.

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132146 Bra skrivet skogsjan695xl, håller helt med !!

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132187
huggarn82 skrev:Hur är dom i långa loppet då???

H414, H480c är ju iaf beprövade o har grym prestanda och bra TU o så kör man ju lätt 15000 timmar med dom,


Är det någon som hunnit köra 15000 tim med ett 414 än?

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

Beavern  
#136266 HUr gick det? fick du något nytt chassi eller nytt aggregat?
Upplever du någon skillnad?

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

blixxxt  
#136301
skogsjan695xl skrev:Märke hit och dit. Allt hänger inte på maskinerna om de krånglar eller går bra, producerar mycket virke eller lite.
Det hänger snarare på det som sitter mellan datorn och ryggstödet.
Visst finns det många vanliga fel på olika märken, endel större fel endel mindre.


+1

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#136346 Jeg fikk nytt aggregat i sommer, men har ikke fått kjørt mer enn 4000m3 med det. Det er mye grøvre bygd og har mye bedre slangedragning. Veier ca 100kg mer enn det forrige H-6 aggregatet. Det er ekstremt raskt! Så nå mangler man bare en brukbar basmaskin! Helst en Rottne H-14 med ponsse H-6 aggregat på! Det hadde blitt saker :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).