Skördare

Klinga i stället för kedja

5 inlägg 3809 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klinga i stället för kedja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124843 Efter att ha kapat upp sisådär 30 kubik med min Faxe-kap så imponeras man av snabbheten i kapningen jämfört med motorsåg. Funderade över varför man på skördarna har kedja och inte klinga? :???: Har det provats med klinga?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klinga i stället för kedja

stegmaster  
#124848 Nåvel, en kedja kapar mycket snabbare på en vedmaskin eller skördare.
Det skulle ju blitt et rejält skördaraggregat med en klinga som skulle kapa et träd på 70cm. :wink:
Men det finns ju redan et lite skördaraggregat med 2 klingor, som går mot varandra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fa3d-EyntHY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Klinga i stället för kedja

MNskog  
#124852 De gamla bomprocessorerna på 70-talet hade klingkap.

Användarvisningsbild

Re: Klinga i stället för kedja

totte  
#124861 Tror inte man som skördarförare är så intresserad av att stensåga en klinga även om man mot förmodan skulle rymma den i aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Klinga i stället för kedja

tantgron  
#124874 Fanns flera aggregattillverkare som hade klinga p sina aggregat när jag var "liten" och var på skogsmässorna, när engrepparna tog over från tvågrepparna (vilka även de fanns med klingor).

Men det naturliga urvalet gallrade bort klingorna antar jag, som sagt så är det inte lika enkelt att transportera sågklingor som sågkedjor, för att inte prata om underhåll och kostnad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).