Skördare

Ponsse Ergo 8wd H7

16 inlägg 9185 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#122085 Har funderingar om det är någon som kört en åtthjulig Ergo?

Om inte det så är det väl nån som kört en sexhjulig med ett H7?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#122170 Är det verkligen ingen som vet något om denna maskin eller aggregatet??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122172 är ju en som köre ergo 8wd med H7här på forumet Betula... och det finn redan en lika dan tråd
viewtopic.php?f=10&t=4751

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#122173
huggarn82 skrev:är ju en som köre ergo 8wd med H7här på forumet Betula... och det finn redan en lika dan tråd
viewtopic.php?f=10&t=4751


Tack :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122174 varnar före o bli mörkrädd över maskin ;)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#122182 HMMMM.....men det verkar som en 2011 ponsse med alla barnsjukdommar borta skulle då gå jäkligt hårt :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

betula  
#124949 Den åttahjuliga basmaskinen går utmärkt. H7:an går bra. Det är bara vid kladdsnö som den korkar igen. Den nya förstärkningen i såglådan gör att det blir rätt tätt men det får man väl ta i beaktning. Det finns i och för sig ombyggnadssats att köpa.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#124962 Jaha....Har de varit några problem med c4 kranen efter uppgraderingarna?

När gjordes dessa uppgraderingar?
Vet av en 08:as ergo med h7 där det är ny ram på agget som gått 7900 timmar som det funderas på vad tror du om den betula?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

betula  
#124973 Vi har C33 nu sedan bytet till 8W. Vet att det fanns en förstärkningssats till C4-kranen men hur det blev sen, det vet jag inte.
Skulle inte tro att det är problem med aggregatet men såglådan är nog ganska tät.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#124978 Okej...men hur är det när inte hytten står rakt?...blir det inte ovant..

Men ett H7 kräver väl lite högre medelstam....vi har mycket klena poster men iofs risig skog, så ett H7 kanske ändå gör ifrån sig här...Hur upplever ni H7:an i klenare medelstam?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

betula  
#125005 Vi har sit right på stolen och så länge föraren håller sig under 100 kg riskerar inte stolen att bli glapp :grin:
Under 0,22 kan det börja bli lite sensamt men det går att köra klenare medelstam. Stort och tungt att flytta dock, väger 1640 kg med rotator och länk. Mycket flyttande på aggregat för lite kubik.
Går bäst i 0,50-1,00 m3f.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#125028 Ja det försod jag nästan.....hmmmm..då är alltså ett H6 bättre här tror jag då vi kör mycket på 0,15- 0,20.

Körde ett H60E förut och det tycker jag fungerade jäkligt fint på våran typ av "fjällskog".
Plus att det var så lätt också så man var väl ganska snabb B-) :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

novis??  
#125193
JD 2006 skrev:Ja det försod jag nästan.....hmmmm..då är alltså ett H6 bättre här tror jag då vi kör mycket på 0,15- 0,20.

Körde ett H60E förut och det tycker jag fungerade jäkligt fint på våran typ av "fjällskog".
Plus att det var så lätt också så man var väl ganska snabb B-) :???:

ja H60 är ju snabb :roll: om man sopat i sig mycket WT godis o lever i paranoida värden :lol:

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

Skogskiwi83  
#125536 Hej. Jag kör Ergo 8W. H7 är riktig stabil när detgäller kalibering. Våran är kvalitets säkrad och har ingen problem att hålla måttet. Upplever att utsjutet på C4 dippa lite när den är fullt utsträkt o är liteseg den första meter vid insjutning med stam i agg. Lite ontom plats för verktyg om man är van med 6wd Ergo. Men vi satt ett skåp över medjan för lite extra grejer- luftslang vindan, långa slangar mm. Se till att ni få de nya slang dragning till valsarna för de vrider förmycktet som den är nu o du få byta ofta. Hoppas de hjälper.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Ergo 8wd H7

JD 2006  
#125613
Skogskiwi83 skrev:Hej. Jag kör Ergo 8W. H7 är riktig stabil när detgäller kalibering. Våran är kvalitets säkrad och har ingen problem att hålla måttet. Upplever att utsjutet på C4 dippa lite när den är fullt utsträkt o är liteseg den första meter vid insjutning med stam i agg. Lite ontom plats för verktyg om man är van med 6wd Ergo. Men vi satt ett skåp över medjan för lite extra grejer- luftslang vindan, långa slangar mm. Se till att ni få de nya slang dragning till valsarna för de vrider förmycktet som den är nu o du få byta ofta. Hoppas de hjälper.


Ja det är alltid intressant med ny åsikter om maskiner överlag :grin:

Men ska det inte gå att ställa kran så den drar in bättre i början oxå? :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).