Skördare

Driftkostnad för en Malwa 560C

20 inlägg 21978 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#492785 Tjena!
Håller på och funderar på att skaffa en Malwa 560C för entrepenad och nu vill jag ha hjälp med vilka siffror som jag ska räkna med när jag kalkylerar. Taxor och kapacitet har jag ganska bra under kontroll men hur är driftskostnaderna för en Malwa?



   TS
Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

hfab  
#492830
plax skrev:Tjena!
Håller på och funderar på att skaffa en Malwa 560C för entrepenad och nu vill jag ha hjälp med vilka siffror som jag ska räkna med när jag kalkylerar. Taxor och kapacitet har jag ganska bra under kontroll men hur är driftskostnaderna för en Malwa?

Spännande!
Taxor och kapacitet, har du några siffror att dela med dig av!


Välkommen till Skogsforum!!

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#493383 Kapaciteten räknar jag med ca 30 fast m3 / dag och taxorna faller väl under ämnet "affärshemligheter" :wink: :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

Andreas99  
#493390
plax skrev:Kapaciteten räknar jag med ca 30 fast m3 / dag och taxorna faller väl under ämnet "affärshemligheter" :wink: :D

I vilken typ av skog? Skördning eller skotning eller är det bägge delarna inklusive tiden för att bygga om mellan skördare till skotare?

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#493402 Mestadels energiavverkning i första gallringar, dikeslinjor och andra blöta specialuppdrag. 30 m3 räknar jag nog färdigt ut vid väg. Längden på dagen har jag inte sagt något om :lol: man har ju 24 h på sig när dagen börjar :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

zeetorg  
#493412 Det låter väldigt högt att hinna hugga och köra fram 30 kubik i snitt i en förstagallring, vilken medelstam tänker du dig då?

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#493419 Medelstammen ligger väl på ungefär 70 liter i första gallringarna. Terrängen här på mitt område är gynsamt och bara jag hittar rätt maskin. ( 8m kran och logmax aggregat) Så går det att ta flera träd vid avverkningen och köra ut med dubbla vagnar. Rätta mig om jag har fel, det här konceptet finns bara i mitt huvud ännu :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493451 De små Rottneskördarna har fullt upp med att bara hugga 30 kubik om dagen i förstagallringar på 0,05-0,07.

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

bodaedet  
#493454 Bör upp emot 50m3 om man ska få det att gå runt iaf. Enbart huggning då.

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#493516 Nu börjar det likna något, fortsätt med kommentarer bara och speciellt om du har erfarenhet av körning med malwa skördare eller skotare

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

hfab  
#493518 Erfarenheter av malwas maskiner?
Tror du behöver tänka igenom detta ett varv till

Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

zeetorg  
#493534 Jag kan dela med mig av lite tankar då jag själv kör Malwa.

Utan att veta hur duktig du är att köra så vågar jag nog ändå påstå att du får svårt att både skörda och skota fram 30 kubik i sådan gallring. Visst det kanske går någon enstaka dag när det går som bäst, men knappast över tid när man även skall räkna in service och stillestånd.

Långkran är bra när man skotar men vid skördning så kan du nog inte utnyttja längden fullt ut då maskinen är för lätt.
Samma sak med flerträdshantering (vilket jag inte tror finns på 928, som brukar sitta på).

Våran produktion varierar nog från allt mellan 15-45 Fub/skift på skördaren. Jag tror inte, sett över en hel säsong, att vi kommer upp i mycket mer än kanske runt 25-30kubik i snitt per skift. Jag vet ej exakt medelstam men någonstans mellan 0,05-0,1 brukar vi ligga.

Körning med dubbla vagnar på skotaren har jag ingen erfarenhet av, men jag vet att det kan vara svårt att ta sig fram med bara ett vanligt lastutrymme om det är lite kuperat då maskinen helt enkelt inte orkar. Då har vi i.o.f.s ganska fjällnära skog som kan väga ganska mycket per kubik.
En rimlig gissning är att du kanske kan skota någonstans mellan 7-10 kubik i timmen (med vagn).

Mina siffror ovan på produktion är med dagligt underhåll, men större servicejobb och reparationer är inte medräknade. Verklig produktion är därför något lägre.

Slutsats:
Visst, är du duktig och kan tänka dig lite längre dagar så kan du kanske få fram 30 kubik eller mer per dag men då krävs det ganska bra skog och nästan inga sönderkörningar. Jag tror personligen att det blir ganska svårt med den medelstam som du anger.
Kan du komma upp i 0,1-0,11 i medelstam så blir det förstås något helt annat.

I slutändan så är det ju ändå mest skogen och terrängen mm som bestämmer hur stor produktionen blir så det är inte helt lätt att bara sitta och jämföra siffror, men man ligger ganska långt efter en större gallringsgrupp det är säkert i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

plax  
#493542 tack Zeetorg! :-BD Det var dethär jag ville höra. Ska kolla nogrannare senare ikväll och fundera vidare. Först blir det en skidtur med barnen. Återkommer med mera funderingar senare :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

NiklasL  
#493553 Vi kör dagsläget en 560c på entreprenad hela året om, men vi beställde nu i veckan en grupp!

Vi kör skift på Malwan skördar på dagen & skotar på kvällen. Produktionen är otroligt bra, skördar ca 4-5 m3fub per h ( vid normal/lite problem bestånd) vilket brukar resulterar i 30-40m3fub/dag (ibland mer) i en 0,05 gallring. Är det bra förhållanden skotas ca 50m3fub +- några kubik på kvällsskiftet beroende på förhållanden. Vi kör även med vagnen efter men den hänger vi inte på om avstånden är kortare än 450m, 0-450m skotningsavstånd kör skotaren 2lass per h.

Vi kör i snitt per månad under ett år ca 700m3fub + en heldel ris.

Räkna med en service/rep kostnad om 30-50k/år vi har legat på ca 30k/år, vår kombi har gått som en klocka, tror vi ståt ungefär 1-2 dag under hel 2017 för väntan på reservdelar. Mycket driftsäker maskin. I övrigt (av vår erfarenhet) så är driftkostnaderna utslagna på ett år inte stor & då är service biten den största posten. Vi kollar dagligen vid smörjning efter ev sprickor och förslitnings bitar för att minska stillestånden samtidigt som vi har lager med de vanliga delararna mm alltid med oss!

Kan tilläggas att både jag och min dräng till skoterförare har flera år bakom spakarna på de stora maskinerna.

Hur de kommer gå rent produktionsmässigt är väldigt individuellt hur duktig man är som förare, men ett tips är att planera noga, inte bara själva avverkningen utan allt runt om.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Driftkostnad för en Malwa 560C

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493559
NiklasL skrev:Vi kör dagsläget en 560c på entreprenad hela året om, men vi beställde nu i veckan en grupp!

Vi kör skift på Malwan skördar på dagen & skotar på kvällen. Produktionen är otroligt bra, skördar ca 4-5 m3fub per h ( vid normal/lite problem bestånd) vilket brukar resulterar i 30-40m3fub/dag (ibland mer) i en 0,05 gallring. Är det bra förhållanden skotas ca 50m3fub +- några kubik på kvällsskiftet beroende på förhållanden. Vi kör även med vagnen efter men den hänger vi inte på om avstånden är kortare än 450m, 0-450m skotningsavstånd kör skotaren 2lass per h.

Vi kör i snitt per månad under ett år ca 700m3fub + en heldel ris.

Räkna med en service/rep kostnad om 30-50k/år vi har legat på ca 30k/år, vår kombi har gått som en klocka, tror vi ståt ungefär 1-2 dag under hel 2017 för väntan på reservdelar. Mycket driftsäker maskin. I övrigt (av vår erfarenhet) så är driftkostnaderna utslagna på ett år inte stor & då är service biten den största posten. Vi kollar dagligen vid smörjning efter ev sprickor och förslitnings bitar för att minska stillestånden samtidigt som vi har lager med de vanliga delararna mm alltid med oss!

Kan tilläggas att både jag och min dräng till skoterförare har flera år bakom spakarna på de stora maskinerna.

Hur de kommer gå rent produktionsmässigt är väldigt individuellt hur duktig man är som förare, men ett tips är att planera noga, inte bara själva avverkningen utan allt runt om.

Lycka till!

Tack för ett informationsrikt inlägg och välkommen till forumet!

Vilken ersättningsform kör ni efter, är det kubikpris eller timpenning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).