Skördare

Valmet 901 - inget hydraultryck

26 inlägg 18365 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Gustav-vasa  
#442218 Jag kan bara hålla med om att ta bort hyd tanken har jag aldrig gjort för att byta pump. Lite längre bultar så man får pumpen att bli kvar först , sen den styrt i så tar man ordinarie bultar. Har fått tagit av tanken en gång , men det var för att ta ur hela pump lådan . Var tvungen att lagra om och packa om den delen mot motorn. Ta ur pumpen och sätta i tar inte så många timmar. Har nog haft ur ca 7 pumpar totalt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442219
JoTh skrev:Hoppas inte du Anders tar illa upp, för det är absolut inte meningen med mitt inlägg.
Utan vill enbart bidra med lite egen förvärvad erfarenhet, för att underlätta för r,vidarsson i sitt kommande arbete.


Självklart inte, hela poängen med skogsforum är ju att vi ska dela med oss av våra erfarenheter, ju fler desto bättre! :-)

Brorsan har lyckats få tillbaks pumpen på min maskin en gång på det sätt du beskriver, men efter det läckte den olja.
Jag har för mig att tätningen runt pumpen var rätt ful när jag tog loss den och att jag hade svårt att få tillbaks pumpen utan att skada tätningen med hydraultanken på plats (med reservation för att jag minns fel, gjorde detta 2008).
Som tur var kanske i mitt fall, för det var när jag höll på att krångla med det som jag förstod att splinsen inuti kugghjulet i växellådan var tokslut :shock:

I mitt fall slutade det med att jag bytte axeltätningar på båda pumparna (då jag inte visste vilken som läckte in hydraulolja i pumpväxellådan), samt plockade isär pumpväxellådan, bytte nåt taskigt lager och fixade en ny splines-hylsa.
Passade på att byta filtret på pumpen till framdrivningen också, det sitter rätt dumt till och hade blivit så fullt med skit att det var söndersprängt inuti :shock:

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

JoTh  
#442281 Det skall absolut bytas tätningar och packboxar på de ställen som är möjligt vid ett pumpbyte,
eller annan rivning i dessa regioner.
Som Anders skriver så är det även god ide att samtidigt demontera transmissionspumpen.
För att i alla fall byta axeltätningen.
En maskin av denna årgång, går förmodligen inte så mycket timmar årligen, så då finns det ju tid att lämna iväg pumparna för genomgång.
Skulle jag ha lagt ned arbetet att plockat ur den felande pumpen naturligtvis,
men även transmissionspumpen i det här fallet, då man ändock håller på.
Man har ju automatiskt skapat sig mer utrymme, då den ena i alla fall redan är demonterad.
Förhoppningsvis står man också lite bättre till, så länge man i alla fall har drivning som fungerar på maskinen.
Kan det vara en god ide att överväga en genomgång och eventuell renovering av bägge pumparna.
Ring och kolla med någon som renoverar pumpar och se hur kostnadsbilden på en renovering passar in i din maskinkalkyl, om inget är gjort på länge.
Vilket oftast inte kostar en bråkdel av ett senare haveri under drift, om man räknar att ha maskinen kvar.

Man skall samtidigt välja packboxar till axeltätningarna med omsorg. Det är inte alltid original packboxar och o-ringar är i Viton utförande, eller tvärt om att det bara finns original som är just i Viton.
Anledningen till att man skall kosta på axeltätningar och o-ringar av Viton är att de bla tål mycket högre värme belastning.
Det samma gäller att o-ringar mot pumplådor skall vara i Viton.
När det i en pumpfördelningslåda utvecklas höga temperatur.
Vid byte av olja i pumplådan bör man också kosta på syntetisk växellådsolja av högre kvalité.
Det går inte i många liter, men den mår inte heller bra av att gå med för mycket olja, pga ökad risk för varmgång!

Angående transmissionsfilter som också är omnämnt tidigare.
Är det oftast en tråkig upplevelse på äldre maskiner.
Transmissionsfilter SKA bytas med det dubbla intervallet i jämförelse med det vanliga returfiltret i hydraultanken, vilket oftast inte är fallet på äldre maskiner.
Transmissionskretsen arbetar med högre trycknivåer och därmed högre belastning i en mer sluten krets.
Utbytet av oljan i transmissionskretsen sker endast i normalfallet genom spolning av kretsen för kylningens funktion.
Så fast det oftast har samma hydraultank så ses det som en mer egen del av systemet.
Byts retur hydraulfilter på 1000h ska transmissionsfilter bytas på 500h som exempel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#442429 Tack för alla bra tips. Har konstaterat att pumpen står still så nu är det bara att skruva. Tänkte nog försöka utan att ta bort tanken för det ser ut att vara mycket jobb om det inte är nödvändigt. Avvaktar lite bättre väderlek och återkommer när demonteringen är gjord. MVH Roland

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442436 Du ska absolut inte ta bort oljetanken,onödigt arbete,längsta tiden tar det att tömma oljetanken,sen att skruva bort h-pumpen går rätt så fort förutsatt att man har rätt verktyg, Ex u-ringnyckel stubb med spärrskaft funktion till M12 bultarna som håller pumpen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

JoTh  
#442438 Det vanligaste verktygen jag varit med om att tillverka för att demontera hydraulpumpar över lag som sitter som på denna, är att kapa av en vanlig PU nyckel näst intill på mitten. På ringdelens bakre ände svetsas en avkapad 1/2" hylsfattning och i värsta fall 3/4". Då kan du lirka dit nyckel och få fram dragskaftet så du kan få på en rejäl förlängare, för lossning och sista åtdragning. Behövs en extra lång förlängare kapas och skarvas en vanlig förlängare med ett rör. Vitsen med att skarva med ett rör är att du tar ett liten grövre dimension pga torisionen. Skarvar man på förlängaren enbart med en rund axel brukar det svikta och blir svårare att lossa skruvarna. Den kvarvarande U-nyckel slipas käftarna ned på, så de inte är lika breda, då kan man få något längre mellan omtagen, då det är lösa skruvar så håller de i alla fall, utan att käfta isär. Brukar väldigt sällan gå med en ring och ännu mindre ringspärr, då den gjutna pumpflänsen brukar vara trång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442447 Ska man tro mina bilder så gick det att bygga ihop ett pumpdemonteringsverktyg om man kombinerade alla tillgängliga förlängare:
1488627120_dsc01495.jpg

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#464975 Har tagit loss hyddraulpumpen nu och mycket riktigt är drivhylsan i fördelningslådan kass.

Är det någon därute i skogen som vet var man kan få tag på en ny drivhylsa. Valmet har tydligen ingen.

Vad är det för tillverkare av fördelningslådan tro. Kan det finnas andra maskiner med samma låda så man kan söka efter.

Kan det finnas bättre beg delar någonstans?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465086 köp en lös splineshylsa och låt en duktig svarvare,svarva och krympa dit den. det gjorde jag flera gånger till en rimlig peng.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465092 Du kan ju ringa exempelvis Koppom maskin och höra ifall dom har nåt kugghjul i ok skick att sälja.
Hur är skicket på splinsen på pumpens axel förresten?

I mitt fall köpte jag en splineshylsa från http://www.helfer.se (finns säkert fler men dom dök upp först på google)

Kollegan gjorde nedanstående ritning för att det skulle bli lättare att förklara för Helfer hur hylsan skulle se ut:
1500760674_splineshylsa.png

Kolla att måtten stämmer på din maskin ifall du använder ritningen själv.

Han som som satte i hylsan lyxade till det lite onödigt och både krympte i hylsan samt borrade i 6 st stift för att låsa den innan han svetsade:
1500760895_dsc01746.jpg


Maskinen har nog gått max 500 timmar sedan dess, så jag kan inte uttala mig om hur det håller i längden, men än så länge verkar det ju funka.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#465139 Ok. Hade lite sådana funderingar. Skall ta det till en mek. verkstad här och se vad dom säger. Splinsen på pumpaxeln är väl sådär. håller nog ett tag men blir ju inte som nytt.

Tack för tipsen

Demonteringen gick hur smidigt som helst med hjälp av en u-formad bygel och lyftblock så monteringen skall nog inte vålla några större berkymmer.

MVH Roland

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).