fre 03 mar 2017, 14:32#442281
Det skall absolut bytas tätningar och packboxar på de ställen som är möjligt vid ett pumpbyte,
eller annan rivning i dessa regioner.
Som Anders skriver så är det även god ide att samtidigt demontera transmissionspumpen.
För att i alla fall byta axeltätningen.
En maskin av denna årgång, går förmodligen inte så mycket timmar årligen, så då finns det ju tid att lämna iväg pumparna för genomgång.
Skulle jag ha lagt ned arbetet att plockat ur den felande pumpen naturligtvis,
men även transmissionspumpen i det här fallet, då man ändock håller på.
Man har ju automatiskt skapat sig mer utrymme, då den ena i alla fall redan är demonterad.
Förhoppningsvis står man också lite bättre till, så länge man i alla fall har drivning som fungerar på maskinen.
Kan det vara en god ide att överväga en genomgång och eventuell renovering av bägge pumparna.
Ring och kolla med någon som renoverar pumpar och se hur kostnadsbilden på en renovering passar in i din maskinkalkyl, om inget är gjort på länge.
Vilket oftast inte kostar en bråkdel av ett senare haveri under drift, om man räknar att ha maskinen kvar.
Man skall samtidigt välja packboxar till axeltätningarna med omsorg. Det är inte alltid original packboxar och o-ringar är i Viton utförande, eller tvärt om att det bara finns original som är just i Viton.
Anledningen till att man skall kosta på axeltätningar och o-ringar av Viton är att de bla tål mycket högre värme belastning.
Det samma gäller att o-ringar mot pumplådor skall vara i Viton.
När det i en pumpfördelningslåda utvecklas höga temperatur.
Vid byte av olja i pumplådan bör man också kosta på syntetisk växellådsolja av högre kvalité.
Det går inte i många liter, men den mår inte heller bra av att gå med för mycket olja, pga ökad risk för varmgång!
Angående transmissionsfilter som också är omnämnt tidigare.
Är det oftast en tråkig upplevelse på äldre maskiner.
Transmissionsfilter SKA bytas med det dubbla intervallet i jämförelse med det vanliga returfiltret i hydraultanken, vilket oftast inte är fallet på äldre maskiner.
Transmissionskretsen arbetar med högre trycknivåer och därmed högre belastning i en mer sluten krets.
Utbytet av oljan i transmissionskretsen sker endast i normalfallet genom spolning av kretsen för kylningens funktion.
Så fast det oftast har samma hydraultank så ses det som en mer egen del av systemet.
Byts retur hydraulfilter på 1000h ska transmissionsfilter bytas på 500h som exempel.