Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225674 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#294950 Hej hej igen. Ja ni som följt tråden ett tag har nog fattat.... När det blir nya inlägg här så höjs kassalikviditeten hos Lögenäs Maskin (Kesla) eller Tigercat i Heden :lol:
Ja lite trassel igen. Egentligen vet jag nog felorsak men vill höra era idéer.
Ni kommer i håg den där kedjesträckaren som gjorde att kedjan hängde som en sur gammal raggsock för att sen hoppa av helt. Ja den jag lagade. Nu är vi "back to basic" igen. Hänger när aggregatet är nere och sträcks upp med aggregatet uppfällt med lite oljeläckage.
Trycket justerade jag upp till 60bar som en kunnig på Keslas aggregat sa till mig. När jag kollar manualen står det "basic setting 38bar". Men inom settings 30-50bar.
Då var felet brusten packning (och trycket var 55bar).
Nu tror jag att samma packning är kass igen fast det borde den ju vara vid 60bar eller? 10bars övertryck/10kg ska en O-ring som är 25cm i diameter och 6-8mm i diameter med en bultkrans med 14st M6ór klara det??? Vad känner ni spontant. Eller uttrycker jag mig som jag går på tyngre droger? Man kanske borde om inte annat :???:
Packningen kostade 70kr har jag för mig så det är ju ingen katastrof direkt.
Utlägg för reservdelar är i dagsläget uppe i: 5780kr
Utlägg för service: Alla Filter 5680kr Olja glykol mm: 2700kr (hade lite kvar hemma). Och då är allt genomgått enl. servicebok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294968 Skaffa den manuella sträckaren den krånglar aldrig. Har en kompis som köpte en ny sampo med kesla. De aggregatet hade automatisk sträckare. Han körde ca. 1 månad innan han bytte till den manuella sträckaren.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

ulfgustav  
#295129 Hej
Rimligen så borde bultförbandet vara tillräckligt starkt, men kommer det in yttrekrafter?
Har du momentdragit bultarna?
Är det 8.8 kvalitet så kanske det är läge att gå upp till 12.9

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295306 Hur ser tätningen ut?
Är det en o-ring så testa med en 90-shore ,är det en axeltätning så kolla om det finns en HD-variant

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#295319 Om du tittar på sidan 21 näst sista inlägget i denna tråden så ser du hur den ser ut. Vad är 90 shore för något? Packningslim eller liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#295324 Hårdheten på gummi/oringar

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#295502 Ok
Nu är trycket nerjusterat till 38bar. Men o-ringen var hel. Däremot är det en liten bula på den typ som på ett bildäck innan slangen krupit genom däcket om ni förstår vad jag menar. Jag har aldrig sett något liknande på en o-ring. Jag ska prova med ny o-ring men nu är jag inte lika säker längre. Den har ju iofs varit tät ett tag innan den började läcka o det tyder ju på att det är o-ringen i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#295505 Prova en hårdare o-ring nu då. Lät som simba hade lite erfarenhet. Finns även ringar som ser ut som ett X vet inte om det var det han avsåg med Hd. Nu åter till orup, frugan och whisky!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296272 Seb macahan du har fått en ny kollega. Idag så levererades en länge efterlängtad Rottne 2004 årsmodell 1997!

Rottne2004.jpg


Jag sitter och läser handbok så att ögona blör! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#296282 Grattis grattis. Köp hem verkstadsservetter! Skojar bara... Vad kul det finns en dåre till då i Svea rike. Grattis grattis. Köp hem verkstadsservetter! Skojar bara... Vad kul det finns en dåre till då i Svea rike. Vad är det för aggregat? Hur många timmar. Jag vill veta mer.....
Jag tror nog att vi kräver lite fler bilder.....?? Eller vad säger ni andra i tråden?

Då kan jag rapportera att nya O-ringar är monterade och allt ihop skruvat igen. Fortfarande samma problem. Efter lite forskning har jag konstaterat att: Det läcker hydraulolja från en kammare som endast ska innehålla kedjeolja!!!. För er som är bekanta med JPS-sträckare (Keto, Logmax, Kesla). Hydraulisk kedjeoljepump som matar ner olja till vridhuset, via en kanal i vridhuset in genom kolvstången som spänner kedjan. Kolven i sig får sitt tryck via en 2:a kanal och hydrauloljan ska endast trycka ut kolven. Men som min lilla bild kanske visar så kommer den oljan ut precis överallt (den lilla blåa deformerade packningen är/var en kolvstångspackning i miniatyr). Trycket som ska hålla kolven ute för spänd kedja läcker ut där kedjeolja ska ut och in. Ja vad ska man säga, idag har vi lärt oss något nytt :lol:
Det blir inga Kesla Vs Seb 2-3i dag. Men när delarna kommer och vi sett resultatet då ska jag kosta på mig det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

mrvimek  
#296286 Det är härlig läsning men synd att de inte finns såna maskin här uppe :)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296291
Seb macahan skrev:Grattis grattis. Köp hem verkstadsservetter! Skojar bara... Vad kul det finns en dåre till då i Svea rike. Grattis grattis. Köp hem verkstadsservetter! Skojar bara... Vad kul det finns en dåre till då i Svea rike. Vad är det för aggregat? Hur många timmar. Jag vill veta mer.....
Jag tror nog att vi kräver lite fler bilder.....?? Eller vad säger ni andra i tråden?


Tackar! Verkstadsservetter är ett bra tips. Att det väntar skruvning är något som är alldeles säkert.
Den har gått 13700 timmar och aggregatet är ett Rottne EGS 400. Den verkar mycket välskött. Mycket ren överallt enda plumpen är en läckande slang som behöver bytas.
2004:an har pendelarmar för nivellering. Så jag kommer ägna den första tiden till att försöka lära mig att behärska den. Gör man fel så skall man kunna välta maskin på platt mark!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#296298
mrvimek skrev:Det är härlig läsning men synd att de inte finns såna maskin här uppe :)


Var är här uppe? Och dom går o flytta på :wink: . Min maskin stod 65mil i från mig. En resa med bil för o kolla och testa och en runda med lastbil för transport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

rikard_e  
#296316 en rottne 2002 med ynka 14000 timmar? Grattis!

Är bara "lite" avundsjuk på er.
En annan lyxar till det med nya motorsåg då och då, men detta är i en lite annan klass!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296327
mrvimek skrev:Det är härlig läsning men synd att de inte finns såna maskin här uppe :)


Nu vet jag inte var du bor, själv så bor jag mitt i Sverige strax utanför Sundsvall. Trots det så fick jag åka norrut 15 mil för att hämta 2004:an. En av de tidigare ägarna höll förresten till 40 norrut! :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).