Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279069 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#288109 Ja hej på er alla nu igen efter en tids uppehåll som nog behövs emellanåt så man får nya krafter att angöra ÖSA efter sommar uppehåll. Det har visat sig att fast jag tyckte att jag koppla om huvudbrytaren så tycks nog det finnas något som ligger på ännu eller att det skulle finnas något som är taget från plus på batteri före huvudbrytare och där finns faktiskt en släpvagskontakt på 12V som jag brukar ha taget bak belysningen jag brukar ha på vid körning på väg. Men jag skulle nog behöva prova att sätta en voltmätare i serie på avtagen batterikabel då skall det ju inte få visa någon sluten krets. Huvud brytaren kan ju läcka också och generator dioderna fast dem tror jag mindre på huvudbrytaren skall ju eliminera det. Tänkte också på en annan sak att går kran hastigheten att ändra något på en ÖSA när kom det i såfall. Inte för att den är för långsam utan nästan för snabb eller kanske den utväxlingen för hög att den tar ner på varvtalet så känsligt. Kanske jag har frågat det förr men jag fattar ju inte allt meddetsamma alla gånger man är ju bara trots allt en vanlig människa men sommar uppehållen bidrar till lite mera intelligens kanske. Har reparerat fastsättningen av HHM och det tror jag nu nog håller fick svårigheter att få det att rymmas under huven men fick det sänkt till sist bultade med två 12mm bultar i ett 8mm flatjärn i aggregat stommen. Nu har ju det nog börjat försvinna hydraulolja igen det är väl nog att det läcker lite på 50 olika ställen som bidrar till det. Bytte vinkelkopplingar i matarrullarnas slangar som nog var en stor bov och det droppa ju på marken när man arbetar och kanske därför inte syns så bra. Men jag tycker kranen går för tungt och kanske därför läcker det mera.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Tosca  
#288153 Du kanske ska kolla trycket på kranen, står det för högt får man ju känslan av att kranen går hårt åt motorvarvet.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#288222
22082014472.jpg
22082014473.jpg
Tack Tosca jag har nog den känslan att det är fel tryck, måste vara på vakt att maskinen inte stannar på hög tomgång 1500 varv om jag bara lyfter kran. Men hur kan det ändras då med åren om det inte blivit uppstäld, och skall jag ställa då den pump som lyfter kran, är det månne in eller ut som skruvas på pumpen måste ju ha ner hytten så det skulle vara bra att veta på förhand vilken väg trycket skall sänkas. Om det är någon som gjort det förut, har en tryckmätare nu skaffad och den går till 340 bar men hur jag skall få den ansluten och vart. Minns inte om det var nämt i verkstadshandboken Simba gav i början.
Då är det en annan sak som jag sett nu efter ca 3 år i hytten framför knäna under datorskärmen 2 st lådor som finns lysdioder i. Frågan är skall de finnas där om man har Timberjack 3000 dator nu, är det Can systemet eller eller är det gammla datorn som findes från början som inte är borttagen kan någon vänligen ge svar på detta vad lådorna är till för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#288226 Har liksom lite överskotts energi nu när jag hållit på med att bygga träbåtar i sommar så jag kommit lite ifrån ÖSA måste ju få lite nya krafter också så man orkar vidare. Därmed skall jag visa lite hur jag fick fast HHM med flatjärnet samt bilder med byte av vinkelkopplingar i valsmotorerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Skogshuggarninorr35  
#288231 Dom där svarta lådorna ställer du hastigheten på varje kranfunktion, på min skruvarna ställer du hastigheten på kranen när dioden tänds då ska funktionen röras sakta. Och på max ställer du hastigheten vid fullt spakutslag. Så om du tycker att stickan går för fort in så skruvar du motsols på det kretskortets max skruv

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#288235 Härligt!

Att se din förnyade energi, Lindqvist.

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Tosca  
#288265 Hittar du inte tryckinställningen i boken så får vi nog vänta tills Simba talar om hur det ska göras.
På en skotare brukar man behöva vara två, en som kör ex vis grip stäng och samtidigt en som läser trycket på mätaren och justerar det vid behov.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#288269 Några år till så blir det två med fullständiga ösa kunskaper. Frågan är vem de skall dela den med. :wink:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#288423 Tack skogshuggarninorr35 för det viktiga info undrar hu det är räcker det bara att ha på strömmen vid justering eller motorn i gång? Det är ju främst lyft arm som borde fås att starta långsammare. Jag är verkligen glad för ditt viktiga inlägg.
Samt Tosca tack för din fina tanke ställare jag har studerat Simbas böcker jag fick men inte förstod jag det riktigt att nämligen man kan bara justera på pumpen i detta fall pump 1, för lyftarm och det har då samma tryckresurs till förfogande för de andra funktionerna för pump 1. Samt att det borde ju handla om ett tryck på ca 190 bar på lyft arm för dess övertrycksventil är på 210 bar. Och detta skulle ju inte bidra till slangbrått eller att motorn stannar för jag får vara försiktig på spaken efter att jag fällt trädet och skall lyfta det närmare hytten för uppbearbetning.
Men det har inte varit hela tiden bara när jag tog ibruk maskin och några intervaller där emellan men det har varit helt ok ibland också.
Kan det justeras på svarta lådårna för kran potentiometrarna?
Samt att det skulle väl gå att ta tid också lyftarm ner - upp i sekunder.
Spakarna tycker jag nog också lyder att jag får det att lyfta sakta till och med.
Nog kan det ju vara att slangarna var dåligt pressade men det har nu inte farit slangar på en tid, det är en av de tre grova 3/4" slangar som jag satte nya alla tre 2,70 m långa vardera kran - aggregat, fick sedan sätta dit de gammla som var i 3 delar då har det hållit bättre samt att det var dumt att sätta en lång istället för tre korta bitar fattade det först efteråt.
Om det rentav skulle vara dieselpumpen som inte reagerar vid belastning den stannar så sakta mak och lyftarm upp är väl nog den största belastningen man kan få.
När jag nu spekulerar så kan man ju dra till med att tänck om ena lyftsylindern är sönder då måste det ju gå tungt och trycket höjs.
Denna maskin kommer att bidra till att skrivutrymme tar slut i skogsforum så att andra blir lidande.
Samt till masconisti tack för stödet! Jag ger inte upp ännu fast det varit nära flera gånger att byta till en bättre ( vadå bättre att ta över en annans problem för ingen byter bort en bra maskin). Det blir bara som på 70 talet när man skulle handla en bra bil så konstatera man att den sir bra ut innuti ren i taket nog säkert inte blivit rökt innuti men bara det lilla problemet att motorn var körd 100 000 km och slut.
Låt nu inte mina frågor drunkna i det sista inlägget skulle verkligen villa ha svar på frågorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Skogshuggarninorr35  
#288425 Motorn ska vara igång när du ställer strömmen för du ställer in kranens hastigheten med maxskruven samtidigt som du aktiverar spaken

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#288427 Jo nu har jag ställt in kranen klart att motorn skall vara igång hur skall man annars se resultatet. Men jag måste säga ärligt att jag blev väldigt nöjd med resultatet mycket mera skonsammare åt motorljudet. Det går inte att ha den så agressiv som den var på en gammal motor. Jag tror det redde upp sig med dethär tack ännu skogshuggareninorr 35 samt Tosca.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288431 Han ska vara lite så där så att han är på gränsen att kväva dieseln när man lyfter snabbt.
Du har en pump som är 70 ccm och en som är 100 ccm,bägge samverkar vid lyft och du har en dieselmotor med ett vrid på ca 750-800 Nm
Tex en ny 1170E IT4 har en 175 ccm pump och 935 Nm
En stor skördare ligger på ca 1100-1300 i vrid

Men går nog att hugga en hel del med den där ändå bara du får ordning på allt :mrgreen:

Du behöver inte oroa dej för ev. läckage invärtes i en lyftcylinder,för isåfall skulle han ramla i backen av sej själv.

Sänker du trycket från 190 bar så blir han svag att lyfta aggregatet vid full arm.

Kolla bromstider och sånt att dom är ok ( lr skriv in här vad du har för tider ) ifall du har nåt knas där så får du tryckstötar som känner på tryckslangarna ut till aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#288442 Fint jobb, Lindqvist!

Å Simba, tack för att du lyfter fram Österbotten.

Jåo nåo e Simba na jåo jolo nu nåo.

image.jpg

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288467 Hamnar lite utanför tråden här men för att förtydliga detta ifall det finns nån som inte hänger med i den österbottniska dialekten :oops: så youtube-klippet var från humorgruppen KAJ som jämför YOLO (You Only Live Once ) med dialektuttrvcket "joolo",uttalas på samma vis men "joolo" betyder att man är "jordig,lr smutsig " efter man tex grävt ett dike :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#288503 Inte riktigt utanför ändå eftersom Lindqvist likt många österbottningar är jordnära.

Hur gick det, Lindqvist. Rykte en gårdsbjörk i ivern att testa maskin?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).