mån 25 aug 2014, 17:30#288423
Tack skogshuggarninorr35 för det viktiga info undrar hu det är räcker det bara att ha på strömmen vid justering eller motorn i gång? Det är ju främst lyft arm som borde fås att starta långsammare. Jag är verkligen glad för ditt viktiga inlägg.
Samt Tosca tack för din fina tanke ställare jag har studerat Simbas böcker jag fick men inte förstod jag det riktigt att nämligen man kan bara justera på pumpen i detta fall pump 1, för lyftarm och det har då samma tryckresurs till förfogande för de andra funktionerna för pump 1. Samt att det borde ju handla om ett tryck på ca 190 bar på lyft arm för dess övertrycksventil är på 210 bar. Och detta skulle ju inte bidra till slangbrått eller att motorn stannar för jag får vara försiktig på spaken efter att jag fällt trädet och skall lyfta det närmare hytten för uppbearbetning.
Men det har inte varit hela tiden bara när jag tog ibruk maskin och några intervaller där emellan men det har varit helt ok ibland också.
Kan det justeras på svarta lådårna för kran potentiometrarna?
Samt att det skulle väl gå att ta tid också lyftarm ner - upp i sekunder.
Spakarna tycker jag nog också lyder att jag får det att lyfta sakta till och med.
Nog kan det ju vara att slangarna var dåligt pressade men det har nu inte farit slangar på en tid, det är en av de tre grova 3/4" slangar som jag satte nya alla tre 2,70 m långa vardera kran - aggregat, fick sedan sätta dit de gammla som var i 3 delar då har det hållit bättre samt att det var dumt att sätta en lång istället för tre korta bitar fattade det först efteråt.
Om det rentav skulle vara dieselpumpen som inte reagerar vid belastning den stannar så sakta mak och lyftarm upp är väl nog den största belastningen man kan få.
När jag nu spekulerar så kan man ju dra till med att tänck om ena lyftsylindern är sönder då måste det ju gå tungt och trycket höjs.
Denna maskin kommer att bidra till att skrivutrymme tar slut i skogsforum så att andra blir lidande.
Samt till masconisti tack för stödet! Jag ger inte upp ännu fast det varit nära flera gånger att byta till en bättre ( vadå bättre att ta över en annans problem för ingen byter bort en bra maskin). Det blir bara som på 70 talet när man skulle handla en bra bil så konstatera man att den sir bra ut innuti ren i taket nog säkert inte blivit rökt innuti men bara det lilla problemet att motorn var körd 100 000 km och slut.
Låt nu inte mina frågor drunkna i det sista inlägget skulle verkligen villa ha svar på frågorna.