Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224610 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277885 Så, Nu har jag slipat upp de sista hundradelarna för att det ska passa, går fortfarande lite trögt längst in så det kanske blir några drag till. Ska först prova med svärdet. När nu det behagar komma? :x

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#277897 Ser att det börjar grönska....:-)

Eller sätta en snabbkoppling utan inbyggd ventil kanske....finns tydligen

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277899
stenberg77 skrev:Ser att det börjar grönska....:-)

Eller sätta en snabbkoppling utan inbyggd ventil kanske....finns tydligen



Det är på marken vid betongplattan. Det är inte på maskinen det växer :wink:

Utan inbyggd ventil? Menar du strypning? Om så, så är det själva snabbkopplingen som är strypningen, och du har fortfarande kvar dilemmat om du skulle sätta i kopplingen lite slarvigt eller den hoppar ut.
Min förskruvning är kanske inte bästa lösning men man behöver inte dra fast denna särskilt hårt utan pga det inte är något tryck i denna ledning. Jag drar den bara med fingrarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#277901 Jag kör ochså med skruvkopling på returen til hammaren til grävmaskinen, så inte returen ska kunna strypas/stängas vid dårlig snabbkopling.
Tar inte myket längre tid at kopla, svårare at hålla endan ren för skit hela tiden den inte er bruk dock.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277903 Renhetsproblemet löste jag med att ha en gängad snabbkoppling till traktorn och en till vagnen som ligger i en påse på vagnen. När jag kopplar loss skruvar jag bara på snabbkopplingarna som "lock" / skydd på slangen till vagnen och röret till tank på traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#277904
Seb macahan skrev:Renhetsproblemet löste jag med att ha en gängad snabbkoppling till traktorn och en till vagnen som ligger i en påse på vagnen. När jag kopplar loss skruvar jag bara på snabbkopplingarna som "lock" / skydd på slangen till vagnen och röret till tank på traktorn.

Ok, ja det låt ju vettigt.
Själv har en en metall skruvplugg til returlinan på grävarmen, så det er lungt.
På hammardeler har jag bara en sådan plastplugg som inte riktig tetter, så det rinnar olja lite överalt, så får fiksa nåt mer fungerandet vid tilfälle. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Jim_the_one  
#277905
stenberg77 skrev:Ser att det börjar grönska....:-)

Eller sätta en snabbkoppling utan inbyggd ventil kanske....finns tydligen



Kan vara WEO kopplingar du tänker på. Riktigt smidiga faktiskt (så länge inte nippeln går av).
Tror att det finns upp till 1".

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277908 En fråga ang. min maskin.
Jag har ju inte hunnit köra så mycket beståndsgående än med tanke på att det mest har varit vindfällor i vinter/vår. Den enda gallring som körts är min lilla egen o där fanns det redan rätt bra "kryphål" och vägar, som jag gjort för fyrhjulingen när jag tagit ved. (Nej min Atv är inte så bred men med en griplastarkärra utan ramstyrning så krävs ungefär samma vägbredd som för Tigercaten :surp: )
Ni som kör beståndsgående:
Hur kör ni? Vilken metod. Jag tänker att man lägger upp 3-3,5m stickvägar med 30m mellanrum i slutet av varje väg går man in och tar mellanzonen och försöker lägga virket ut mot stickväg/basväg?

Alternativt. Förr användes en metod som en del kallade för fiskbensprincipen, blev det för mycket körskador/rotskador eller tog det för lång tid, svår skotning eller varför används den inte i dag? Från stickvägen gjordes små smala instick för att nå i i mellanzonen. Ovanifrån såg stickvägarna ut som fiskben i mönstret.

Eller. slingerstråks körning. Som jag förstår denna metod så måste man till slut ta upp "riktig" stickväg vid 2:a gallring och då är risken för stormskador större?

Med min bristfälliga erfarenhet så är det mitt översta alternativ som känns mest "vettigt" men. Är det inte svårt att få ut virket mot stickvägarna när man är inne i beståndet? Känns som det är både mycket att trassla in sig i och skava sönder? Jag har ju praktiserat denna metod lite grann men det hade varit intressant o hör hur ni gör? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#277916 Jag menade inte grönska på maskinen, här ligger vi lite efter i naturen...men med tanke på svärdsläget kanske din tolkning var logisk.

Hydroscand t-serie 5552-10-08 hondel utan ventil kombinerat med handel med med ventil på på traktorn. Hoppas hondel utan ventil ändå öppnar ventil.
på handel när de sätts ihop. Kan man ju ha en gummiplugg på vagnens hondel när de är isärkopplsat....

Ser fram emot inlägg om gallringsvägar för jag står i samma läge....

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#277925 Jag kör som ditt första alternativ, att få ut virket till stickvägen är inga problem, fällriktningen är det viktigaste för att få ut utan skador.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

GremoNiclas  
#277966 Brukar hugga en stickväg sen slingrar jag mig tillbaka å kastar in virket till den vägen. Sen ser man vart man kan lägga nästa stickväg, bara å köra en kranlängd från den gallrade kanten liksom. Men det är effektivare (tror jag) å hugga upp två stickvägar å sen köra slinger mellan dessa vägar. För då kan du kasta virket åt bägge håll, vilket bör ge mindre krankörning. Men jag tycker det är svårt å höfta hur långt mellan vägarna man ska lämna till slingerzon. Typ...

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277971 Nu tänker jag inte kanske helt traditionellt som man kör i dag. Jag tror nog jag ska "stämpla" och snitsla ut vägar, jag inbillar mig att detta borde ge ett försprång gällande vägval, bärighet, körskador. Då borde det gå att få hyfsad koll på längden mellan vägarna samt där det behövs kanske minska en aning eller öka beroende på terräng och bestånd. I mina beräkningar ska inte detta behöva påverka slutnetto med några kr per fub i en 1:a gallring. Och som jag tror en del har räknat ut som följt tråden att i mitt fall handlar det inte om bästa netto på gallringen utan en vettig totalekonomi på hela omloppstiden tillsammans med ett visuellt trevligt intryck och skonsam och naturvärdeshöjande gallring. Är jag uppe i det blå och borde landa på fötterna eller vad tror ni?
Jag har ju som sagt inte för avsikt att köra detta på heltid utan endast vinter och kanske 10-30timmar i veckan som slutmål.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277991 Där det är sämre terräng måste man gå före å snitsla vägar när man ska skota med jordbrukstraktor för att hitta bra traktorvägar. Men jag tycker inte det finns nån anledning att ha så långt som 30 meter mellan vägarna när man kan hålla vägarna så smala som 3-3,5m. Jag försöker hålla 20-25m mellan så stämmer det bättre för större maskiner sen, när skogen har växt ur aggregatet på Lillebror.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#277995 Så är det nog, men lillebror är väl en väldigt liten maskin (himla fin o säkert trevlig till första gallring så inget ont menat) men jag tänker ta även 2:a gallring med min maskin. Jag har Kesla 20rh på min och det funkar bra tycker jag o köra den grovlek som 2:a gallring kräver (med min ringa erfarenhet hittills). Visst, komforten i maskinen blir lite ryckigare och man får planera lite mer, men som sagts. Jag ska inte köra heltid och inte heller behöver jag fresta maskinen genom o pressa genom en massa kubik/timme som den inte är bygd för (i 2:a gallring).
Detta är grundtanken med mitt maskinval 1:a-2:a gallring på entreprenad men även vindfällor åt mig själv. Jag var först inne på en Rottne H8 men den verkade vara betydligt mindre stabil än H09 orna. Hur lång kran har du på en Lillebror?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278037 FMV kranen som sitter original på 0470 når 5 m. Cranab 290H som sitter på 570 når 5,4 m. Jag har en Cranab 290HL som är 6 meter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).