Skördare

Lillebror

815 inlägg 353537 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276758 Köpte nya beggade av en forist vill jag minnas. Det sitter pottar på 4 kohm men dom jag har är på 5 kohm och funkar lika bra. 4,7 är ett vanligt värde som ska funka. Fick tips om dom här, http://www.potentiometer.com/series392.cfm

Men nu går jag i tankar på att sälja så vi får se om jag byter.

Vet nån förresten längden på fläktremmarna? Ska iväg och handla nu och hade behövt nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276760 Remmarna är 10x1150.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276787 Tackar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

andreas2922000  
#276831 tack för tipset roten. ska du sälja maskinen? vad snackar vi för pris? är bra sugen på en till men ha klipp på den isf. har en hel del körning nämlien. Har du skruvat mycket med detta maskinerna? Jag har kompletta instuktionsböcker till både 570 och sen till alla aggregaten som de brukar ha på dom. om de är nått du undrar någon gång som ev fattas i dina. kul om man kan få hjälpa tillbaka lite ju :)

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276861 Har racklat en del för mig på sistone. Inget stort men småsaker som drar ut på tiden och då blir jag less. Ska prova nu och se hur maskinen går så skulle jag tro det blir att sälja sen. Har för mycket maskiner och för lite tid. Köper nog en stegmatare till jordbrukaren ist. Långsamt javisst men en maskin mindre att underhålla.

Har inte skruvat sådär jättemycket bara fixat det som behövs eftersom. Den verkar hyfsat tät nu iaf i hydrauliken. Ska lägga ut nåra absoldukar så jag får bort all olja så kommer sanningen fram sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276985 Fick bytt remmar idag och körde sen i dryga 4 timmar. Otroligt vad trött man blir av att sitta på helspänn och tänka hela tiden. Ni som kört mycket gallring antar jag sitter mer avslappnat. Går väl mer på automatik?

Nu har säljtankarna släppt lite då maskin går som en dröm :mrgreen:

Måste ställa in IPS-lådorna bättre. Med kall maskin går kranen segt, det skyller jag inte på inställningarna. Men när den är uppe i temp ordentligt så blir den nervös på vissa funktioner. Sen om jag kör ut vippan och svänger samtidigt så går den segt. Men gör jag det och samtidigt vrider agget får den helt plötsligt nytt liv och går skitfort :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

andreas2922000  
#277034 härligt när allt funkar och flyter på:) Ska fortsätta gallra ev imorgon. Måste bara få upp min traktor som jag kört ner. Sitter riktigt djupt så de få bli förmiddagens projekt.

funderade på de vi pratade om att min maskin kasstar i andra växlen vid körning på väg och sen bara tvärnitar när man släpper lite på gasen. du sa att de kan vara den men vrider på ich ställer hastigheten. tänkte på de om den står på full patte, skall den inte sakta ner mjukt och försiktigt ändå i de fallet?

mvh

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277051 Min brukar få för sig vid fuktig väderlek att ändra på farten. På väg är det en sak men inte så kul i skogen. Brukar få jucka fram å tillbaka på potten så den får ordentlig kontakt igen, sen går den. Därför funderade jag på tätade pottar.

Igår fick jag känning av att baken var lätt. Midjan vriden max höger och kranen utsträckt max åt samma håll med ett minimalt nerförslut. Tror det är enda gången jag känt det. Vätska i däcken gör nog en hel del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277103 Andreas det finns inga växlar på Lillebröder, hastigheten regleras av utvinklingsförhållandet mellan transmissionspump och åkmotor. Samma gäller fram och back. Jag misstänker att mycket av problemen med ryck och knyck i transmissionen har att göra med strömmatningen till transmissionen via 12/24 volt omvandlaren. Den verkar vara känslig för spänningsfall. Min maskin kan tvärstanna om man slår på arbetsbelysningen när man hjular tex. Jag tror att säkringshållaren i hytten rår för många av problemen, så jag håller på att leta en bättre att sätta dit men har inte hittat nån bra än.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277442


Kameran på kepsskärmen. Blir rätt fladdrigt då man vrider huvet fram å tillbaka hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277474 Jag tycker att du har mycket hydraulljud i hytten. Kolla om det är nån hydraulslang som ligger mot hyttgolvet när du släpper ner hytten. Eller om det är nåt annat som kommer i kläm mot hytt golvet.

Sen hör man oljudet som är i orbitrolen. Det ljudet hörs på filmen när du inte kör kran eller aggregat. Vi pluggade tryckslangen till orbitrolen på den där och körde utan rattstyrning, för att slippa ljudet. Det har jag även gjort på min 0470.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277485 Jo allt vinande som hörs när man kör är orbitrolen. Inte tänkt på det men menar du när man kör med terrängstyrningen att det inte låter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277500 Ja ljudet från orbitrolen tystnar när nån annan funktion körs. Jag hade planer på att dra om tryckledningen till orbitrolen via en kulkikventil monterad ovanför fotsteget så man kunde använda rattstyrningen om man ska hjula efter väg.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277536 Ska testa nästa tur, inte tänkt på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278817 En till liten film från körning idag. Aggregatet kan vara lite kinkigt om man inte får trädet ända in i det. Brukar få lätta på valsarna så det "klättrar" på stammen tills det är i botten annars blir det som på första stammen, den sågar inte ordentligt.


   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).