Avverkning (slutavverkning)

Får man avverka på tekniskt impediment?

9 inlägg 5887 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får man avverka på tekniskt impediment?

skogsmullenn  
#104703 Goddagens


Jag går i tankarna om att eventuellt köpa en mindre fastighet, men det finns något på fastigheten som jag inte har någon tidigare erfarenhet utav. Det är nämligen så att ena hörnet av skiftet består av ett "mindre berg", det är ganska brant på sina ställen så att säga. Detta område faller in under något som kallas tekniskt impediment som brant/fjäll. Storleken på det tekniska impedimentet är nästan 30 ha, och det går att avverka ungefär 1/3 utav detta, med tanke på hur terrängen ser ut. Frågan är då om det är lovligt att avverka en del av detta område? Snitthöjd över havet på detta område som är tekniskt impediment är ca 500 meter, plus eller minus 10-tal meter åt något håll.


Vill helst inte avverka något på detta impediment OM jag får köpa det, men det ändrar ju förutsättningarna för vad det kommer kosta om man inte får röra en pinne på ett 30 ha stort område på skiftet, så att säga :mrgreen:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104713 Har för mig att frågan har varit uppe tidigare men om det kallas för "tekniskt impediment" så betyder det ju bara att någon planläggare har bedömt att avverkning inte är praktiskt möjlig. Det har inget med naturvård eller markens produktionsförmåga att göra. Går det att avverka så är det bara att köra på.

Avatar Fallback

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

skogsmullenn  
#104724 Okej, tack för svar! (=

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

Mäki  
#104725 Jag vet inte vad ni har för lagar men vi i Finland får inte avverka på ett berg som är synligt alltså om det växer enstaka träd
på lite mossa och det är synligt kalt berg runt.

Avatar Fallback

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

skogsmullenn  
#104727 Jag vet inte direkt vad vi har för lagar heller, men berget har ingen del utav sig som ligger ovanför trädgränsen. Det är alltså skog över hela berget, dock så är det väldigt brant på vissa delar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104729 Är det rent berg så är det ju "riktigt"impediment och ska inte avverkas "Tekniskt" impediment betyder bara att någon har bedömt att det inte är praktiskt möjligt att bedriva skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

skogsmullenn  
#104733 Ja alltså de har ju gjort en del utav berget till ett tekniskt impediment när de avverkade där för ca 25 år sedan, området de lämnade kvar är nästan 30 ha, ganska väl tilltaget, men ca 1/4 eller 1/5 del utav detta är det inga problem med att avverka, rent tekniskt då.

Om man då kan avverka 5 ha, och det är väl ungefär 100 m3 per ha så det rör sig ju om 500 m3 virke som man måste ha med i ekvationen då man ska räkna ut ett bud på fastigheten. Det blir ungefär alltså en fördubbling av den avverkningsbara skogen på fastigheten då, och om man ska lägga ett någorlunda seriöst bud så måste man ha med det i beräkningen som sagt.



Men nu har jag ju fått svar på frågan om det är totalförbud eller ej om att röra virke på det området, så nu måste jag grubbla lite ikväll över det hela och se vad man kommer fram till :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

skogsrået  
#104741 vi läste just om tekniskt impediment idag-o vi har lärt oss att det är precis som de andra säger en svårtillgängligt område-tex allt för brant för att nå att avverka. Men vad jag förstått är det tillåtet att avverka-det är bara det att det är svårt att komma fram med maskin eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Får man avverka på tekniskt impediment?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104872 Japp! Tekniskt impediment innebär ju att det tekniskt sett är svårt -och således mycket dyrt - att avverka området. M.a.o. tveksamt om en avverkning ens lönar sig med dagens priser.

Tänker du miljöcertifiera ditt skogsbruk (PEFC och/eller FSC), så krävs det att du avsätter minst 5% produktiv skogsmark som naturvård (orörd eller skötsel). Då kan detta tekniska impediment vara ett lämpligt objekt att avsätta som naturvård, p.g.a. lågt alternativt ekonomiskt värde.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).