Avverkning (slutavverkning)

Trakthyggesbruk

35 inlägg 13945 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trakthyggesbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125264 Om jag minns min SVL rätt, så skall det stå kvar en viss volym (som beror på ålder/höjd). Annars får man göra som man vill, mer eller mindre.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Trakthyggesbruk

MNskog  
#125265
Bengt.Svensson skrev:
Gustav-vasa skrev:Men högallring är väl inte helt förbjudet?

Nej, det tror jag inte. Men det är väl tveksamt om man kan kalla det gallring när man tar ner övermogna träd i ett bestånd som är 50-100+ år.


Så länge virkesförrådet efter avverkningen är över § 10 kurvan i skogsvårdslagen är åtgärden en "avverkning som syftar till att främja skogens utveckling".
På marker som är lämplig för naturlig föryngring kan "avverkning utföras som succesiv utglesning" ned till det virkesföråd som motsvarar § 5 kurvan då "skyldighet att anlägga ny skog normalt inträder".

Min tolkning av det är att du ska gallra väldigt hårt i en äldre skog innan du når dessa virkesförråd.

Avatar Fallback

Re: Trakthyggesbruk

Bengt.Svensson  
#125271
MNskog skrev:Min tolkning av det är att du ska gallra väldigt hårt i en äldre skog innan du når dessa virkesförråd.

Det låter som en bra tolkning! I Land har det som bekant varit uppe ett fall där en grabb från Norrland ville använda blädning på en ganska stor areal men nekades av Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Trakthyggesbruk

Axl  
#125284
Bengt.Svensson skrev:
MNskog skrev:Min tolkning av det är att du ska gallra väldigt hårt i en äldre skog innan du når dessa virkesförråd.

Det låter som en bra tolkning! I Land har det som bekant varit uppe ett fall där en grabb från Norrland ville använda blädning på en ganska stor areal men nekades av Skogsstyrelsen.


Det mest omskrivna fallet rörde ju inte blädning utan naturkultur (dimensionsavverkning). Vid blädning rekomenderas ett ganska högt virkesförråd/ha så det är inga problem att ägna sig åt enligt lagen men naturkultur förespråkar en mycket hårdare avverkning.

Avatar Fallback

Re: Trakthyggesbruk

Bengt.Svensson  
#125305 OK! Jag trodde att naturkultur och blädning var ungefär samma sak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).