Avverkning (slutavverkning)

Hur mycket lönar det sig att avverka

21 inlägg 25672 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103803 Äh, nu ger jag upp. Nu har ni fått mig att framstå som en prylköpande och slösande person som vill slösa bort såväl fäderneskogen som kapital och skog för kommande generationer. Allt på ett dygn. :wink:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogshuggarn  
#103810
Uvskogen skrev:Äh, nu ger jag upp. Nu har ni fått mig att framstå som en prylköpande och slösande person som vill slösa bort såväl fäderneskogen som kapital och skog för kommande generationer. Allt på ett dygn. :wink:



Deppa inte ihop nu Uvis,,,,, :wink:

Vad vi disskuterar är ju möjligheterna att strategiskt öka avkastning från sitt skogsinnehav.
Vad folk sedan gör med sina kontanta "skogslikvider"?,,, ja det är ju f-n upp till den enskilde individen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

axwell  
#103830
Uvskogen skrev:Äh, nu ger jag upp. Nu har ni fått mig att framstå som en prylköpande och slösande person som vill slösa bort såväl fäderneskogen som kapital och skog för kommande generationer. Allt på ett dygn. :wink:


Varför ge upp, dina meningsmotståndare vill ju återvända till medeltiden.
Jag kan inte reglerna vid arv betr. möjligheten att dra av underskottet för investeringar mot lön av tjänst de fem första åren.
Om det är samma regler som vid köp av fastighet skulle jag ge tips i samma riktning som Uvskogen, frånsett den där Atv:n och snöskotern.

En minitraktor med grävare är mer allsidig, kan tex bryta väg längs skiftet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

saggio  
#103958 Detta glider lite från min ursprungliga fråga nu, men era inlägg har gett mig rejält med myror i huvudet.

Det finns nämligen några gamla byggnader på fastigheten också, i användbart skick. Elanslutning finns också. Jag är intresserad av jakt, och kommer antagligen att jaga en hel del på området. Jag har hyfsad lön från mitt vanliga arbete, ~500.000 brutto per år, så har förstått att skatten på skogsbruksinkomster blir mycket hög.

Så här kommer en del följdfrågor:

- Har det där med beskattning på avverkningen ännu lite oklart. Man kan alltså lägga undan max 40% av likviden på ett skogskonto? Tar man ut pengar därifrån i egen ficka så beskattas det som förvärvsinkomst, alltså man kan få något lägre skatt om man sprider ut inkomsten på flera (max 10) år - t.ex. med 200.000 på skogskontot kan man ta ut 20.000/år och på så sätt hålla nere skatten.
- Kan man även använda pengarna på skogskontot för inköp till skogsbruket, så att man inte betalar inkomstskatt på uttagen därifrån? T.ex. om man har ett skogskonto som löper på 10 år, och vill köpa en motorsåg år 8, kan man då ta de pengarna från skogskontot och inte inkomstskatta för dem. Kan man alltså använda skogskontot som reserveringskonto för framtida skogsbruksutgifter?
- Om man betalar moms på det man avverkar, får man då momsavdrag på det man köper till jordbruket?
- Den del man inte kan lägga på skogskonto betalar man antingen förvärvsinkomstskatt på och tar ut i fickan, eller så köper man förnödenheter för skogsbruket. Detta dras av från avverkningsvinsten så att skatten blir lägre.
- Vad allt kan man egentligen dra av från avverkningsvinsten: Bränslekostnader för egna resor till och från fastigheten? Om man reser dit t.ex. för att jaga, kan man dra av den resan då också om man även jobbar lite med skogsbruket? Försäkringskostnader, el, osv för byggnader på platsen? Reparation av byggnader? Byggande av nya ekonomibyggnader, t.ex. traktorgarage? Upprättande av väg eller vandringsled? Dikning av våtområden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

haggloader  
#103961 Det går bra att använda skogskontot som reserveringskonto för framtida skogsbruksutgifter.

"Bränslekostnader för egna resor till och från fastigheten"
Nej, endast schablonavdrag som vanlig löntagare.

Jakt brukar inte tas upp i näring.

Skulle rekommendera dig att beskatta dina skogsinkomster som kapital med 30% skatt genom räntefördelning.

Du får lyfta moms på alla driftskostnader.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

towes  
#103986 När det gäller skatteregler och skogsbruk så har Sydved / StoraEnso en utmärkt skrift som heter "Skatterna i Skogen". Jag tycker den borde finnas i var skogsägares bibliotek. Har själv något ex över som du skulle kunna få, men jag tror det går ladda ner från StoraEnsos hemsida. Googla på "Skatterna i Skogen" alt. sök det på deras hemsida så kommer du till en länk som heter "Beställ Trycksaker". Där kan det gå att ladda ner hela skriften.

Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).