Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 62290 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84938 Här finns det många intressanta saker att läsa vill jag lova..............Jag undrar varför det finns de/den som alltid måste vara tvärt emot allt oavsett vad det gäller och dessutom med en stor portion inkonsekvens när man lägger ihop resultatet av flera trådar.......

Ja, ja nog om detta.

Det jag tycker verkar konstigt när man läser denna tråd är att det oftast diskuteras om det är entreprenören eller markägaren som skall ta kostnaden för röjningen.

Enkelt uttryckt ser det ut så här:

Entreprenören har ett kontrakt med en uppdragsgivare som tillhandahåller avverkningar under de former som har avtalats mellan parterna. Står det i kontraktet att avverkningarna skall vara röjda så skall de också vara det.

Väldigt enkelt.

Markägaren som säljer virket har kontrakt med den virkesinköpare/organisation som anlitar entreprenören för avverkningen.

Alltså är det inköpande organisation som har ansvaret för att kontrakten uppfylls åt båda håll. Röjning är en avtalsfråga mellan berörda parter.


Vad jag vet så har ja inget avtal med markägaren om någon röjning utan det har jag med min uppdragsgivare.

VARFÖR är det ingen som diskuterar det faktum att entreprenören och markägaren inte har med varandras jobb att göra och ingen ÖVERHUVUDTAGET nämner det ansvar som inköpare/organisation har.

Inköpande organisation har kontrakt med båda parter men har på ett klurigt sätt lyckats med tricket att glida undan och lämna debatten till markägare och entreprenör.

Endast en mycket duktig organisation lyckas med ett sådant tilltag och vi har i stort sett gått på det allihopa!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84939 I min gallringsoffert, så var det alldeles väldigt tydligt att priset gällde endast under förutsättning att det var underröjt (tror inte jag sagt något annat tidigare i tråden :???: )

De passade samtidigt på att offerera underröjning ("netto gallring bör täcka kostnaden för förröjning")

Med det sagt så skulle jag i vilket fall vilja få till en "småkontraktsmarknad" där jag kan prata direkt med utföraren om att göra jobb, utan virkesinköpare som mellanhand. Typ som när man köper ett grävjobb. Kanske den nya webbtjänsten som "admin" tagit fram kan bli en sådan plats för att hitta varandra.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84952
mrme skrev:Jadu mangan du svamlar på du, orkar inte ens knacka ner nått bra till svar för du är nog en lat skogsägare som sitter troligtvis i din fina lägenhet å har alldelles för mycket pengar å tycker att alla andra ska fixa allt till dej för du har minnsan en massa skog å kunskap om allt.


Du är nog en sådan där lat maskinförare som sitter och trycker på knappar med alldeles för lite pengar. :wink:

Vore det så himla illa om jag betalar folk för att fixa allt till mej? Ville du hellre att jag gjorde allt själv, då fick du inte köra något alls? Kanske dags att inse var pengarna kommer ifrån?

Lata maskin förare som sitter å trycker på knappar jo så kan man oxå se på saken vore nästan lite kul att veta vad du jobbar med om du har ett jobb.


Det var Per-Erik som kallade maskinförarna feta, inte jag. Så här skrev han: "Maskinförarna kan gott ut och röra på sina cocacola-lönnfeta lekamen, och förbättra sin dåliga lungkapacitet."

I den bransch jag jobbar i brukar vi inte idiotförklara kunderna för att de intr gör något själva. Tvärtom, vi försöker försiktigt uppmuntra dem att lägga ut uppdrag...


Maskinkåta ynglngar som jobbar gratis är väl inte de jag skulle ta råd av gällande skogsbruk. Det slutar bara med att de säger att "det lönar sig" att förröja, asfaltera bilvägar, ta in en extra stor och dyr maskin mm.
Senast redigerad av Mangan fre 12 mar 2010, 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84953
nässjömåla skrev:Det jag tycker verkar konstigt när man läser denna tråd är att det oftast diskuteras om det är entreprenören eller markägaren som skall ta kostnaden för röjningen.


Håller bitivs med dig, men konstigaste tycker jag argumentet är att det är markäganre som tjänar på det, så han skall ta kostnaden? Det beror ju som nämnts tidigare, helt vad som står i kontraktet.

VARFÖR är det ingen som diskuterar det faktum att entreprenören och markägaren inte har med varandras jobb att göra och ingen ÖVERHUVUDTAGET nämner det ansvar som inköpare/organisation har.


Jag utgick från att det handlade om när markägaren anlitar en entreprenör direkt, utan mellanhand?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

novis??  
#84966 Jag utgick från att det handlade om när markägaren anlitar en entreprenör direkt, utan mellanhand?[/quote]
det är nog inte så vanligt i skogs sverige att man köper tjänst direkt av maskin ägare du :ugeek: o gallringar ska man ej röja för då kan det bli ett bra resultat o röj ej heller sluthugg för då slipper vi grota :roll:

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84969
novis?? skrev:
Jag utgick från att det handlade om när markägaren anlitar en entreprenör direkt, utan mellanhand?

det är nog inte så vanligt i skogs sverige att man köper tjänst direkt av maskin ägare du :ugeek:


Nej, jag vet du 🧠

o gallringar ska man ej röja för då kan det bli ett bra resultat o röj ej heller sluthugg för då slipper vi grota :roll:


Klarar inte gallringsföraren av att göra ett bra resultat, vad skall han i min skog att göra? Är inte det själva förutsättningen, att den som gallrar lämnar ett bra resultat?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

novis??  
#84974 nä precis hoppas dom slipper

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85003 Men herre gud vilken trångsynt stackare du är, lite besserwisser. Klart som tusan de går att köra oröjt inga problem ja kan garanterat köra så du blir nöjd oxå trots att ja är en lat fattig maskinförare som inte begriper nånting.Allt går bara man vill inga problem mäniskan har ju för tusan varit på månen men bara för de behöver man ju inte vara dum å göra saker på sämsta sätt.

Men hur du än vrider å vänder på de här med röjning så blir resultatet bättre, lättare å snyggare utfört särskilt på vintern och i mörker. Finns väldigt många körningar med lite röjning som abolut inte är nått problem att köra sen finns de andra som är ett rent helsike.

Testa att backa med släp med taskig belysning i mörker, kör bil i ösregn men vindrutetorkarna i intervall läget eller varför inte ta bort alla bokstäver på tangenterna å ändra plats på några stycken skriv en text utan att sudda ut misstagen tvivlar på att nått av de ja nyss föreslagit kommer att bli sådär jätte bra, förstår du nu??? eller är de forfarande för svårt för dej att förstå problemet??? :surp:
Spelar ingen roll hur duktig man är misstagen blir fler tyvärr, lättare att skada träd, fler fällskador i gallring pågrunda av att röjningen styr iväg träden.Betydligt mycke lättare att ta fel träd om man knappt ser aggregatet.

Förstår vad du menar(tror jag) att du vill anlita en entrepenör som fixar allt när han kommer å de funkar garanterat oxå men de krävs väldigt bra planering om de ska flyta på går ju inte att ställa maskinerna 3 dagar å röja trakten de bör ha gjorts av andra anställda/inlejda ca1 år före. Men de tycker inte ja att hör hemma i den här tråden känns som att de hör hemma i nått annat ämne.
Röjning bör utföras om de är mycket av den, halvmycke röjning som ska köras vintertid i mörker å troligvis en massa snö på träden speciellt i granskog bör röjas.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85005 Raderar det mesta av ditt skitsnack och dina påhopp.

mrme skrev:Förstår vad du menar(tror jag) att du vill anlita en entrepenör som fixar allt när han kommer å de funkar garanterat oxå men de krävs väldigt bra planering om de ska flyta på går ju inte att ställa maskinerna 3 dagar å röja trakten de bör ha gjorts av andra anställda/inlejda ca1 år före.


Jamen då har du ju förstått då. Fantastiskt.

Jag vill anlita en entreprenör som vet hur man planerar, som inte kommer med sin maskin och säger "oj då, men detta är ju inte röjt"? Klarar inte dagens entreprenörer detta, så ger jag f-n i att anlita dem. Men tydligen finns det gott om jobb, så ni får väl ta någon annan markägare.

En person som driver en firma inom skogsvård och inte kan fixa fram en röjare på några dagar är knappast särskilt entreprenörsmässig.

Jag misstänker att du kör som anställd hos en firma?

Men de tycker inte ja att hör hemma i den här tråden känns som att de hör hemma i nått annat ämne.


Och varför skulle det inte höra hemma i denna tråd, jag trodde vi diskuterade vem som skall göra jobbet...
Senast redigerad av Mangan fre 12 mar 2010, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85006
mrme skrev:Men herre gud vilken trångsynt stackare du är, lite besserwisser. ...


Alltså, vad ska sånt här vara bra för? Nog går det väl att diskutera och ha olika ståndpunkter utan förfalla till den debattformen. Eller hur?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85016 Jamen för tusan nu får ni ge er är inte frågan röja eller inte röja?? de andra måste väl hamna under logistik vad ja förstår de är ju en planeringsfråga. Klart de går att få fram röjare inom några dagar, inte nu skulle ja tro är nog ingen som vill springa i snö till midjan med röjdsåg.

Jag är anställd av en firma som kör åt stora enso så vi kör inte på sättet som du vill. Stora enso där vi kör har uppköpare som förhoppningsvis behandlar skogsägarna rätt å utför de som ska göras innan vi kommer för våran uppgift är att köra objekten som skogsägaren vill ha dom å inte springa runt å röja.Skulle vi göra de hinner vi inte med att göra de vi ska på ett år.

Men ja tvivlar inte en sekund på att de finns duktiga entrepenörer som kan utföra jobbet som du vill ha utfört men vårt bolag kör inte på det sättet, men bara för de tycker ja att det ska röjas när de behövs som ja tidigare förklarat.
De är de ja blir lite´iriterrad på att du inte tycks förstå, problemet är ju att köra oröjda bestånd vid fel tillfälle å som ja tidigare skrivit allt behöver inte röjas beror ju på hur de ser ut.

Men även om vi maskinförare är odugliga så kan du kanske sätta dej in i problemet om inte åk å hälsa på nån som kör maskin som sitter i röjning.

Dom gånger vårt gäng har klagat på att trakten måste röjas fixar dom de oftast om de går att fixa fram röjare å vi gnäller inte i onödan å de har våra chefer oxå förstått.Planerarna kom å kollade nån gång när vi klagade å dom kunde inte förstå att dom hade missbedömt de vid planeringen för dom insåg problemt när dom såg oss jobba.
Å visst de går att köra oröjt men de är ändå inte rätt anser i allafall jag.

Hade ett möte i mora x antal år sedan å då sa dom att röjning ska utföras där de finns mycke röjning.

Mangan du kanske håller med å ja missförstår alltihopa å då ber ja så gärna om ursäkt annars håller ja fast vid de ja skrivit tidigare.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85028 Det är faktiskt två frågor här som hänger ihop:

1 Behovs det en förröjning för att entreprenören skall kunna göra ett tillräckligt bra (lönsamt) jobb med avseende på aptering, trädval (främst vid gallring) m.m.? D.v.s. blir skogsägarens vinst i nutid och i framtid av ett förröjt bestånd större än skogsägarens kostnad för själva förröjningen?

Om svaret är ja på fråga nr 1 (vilket inte alltid är fallet).

2 Vem ska i så fall ansvara för att förröjningen blir gjord, markägaren, virkesköparen eller entreprenören?

Då det i slutändan nästan alltid är markägaren som betalar för entreprenören, så är det självklart att det är markägarens lönsamhet av åtgärden som ska vara beslutsgrundade för om en förröjning behövs eller ej. Lönar sig inte förröjningen för markägaren, så ska den heller inte utföras och därmed basta!

Ett helt teoretiskt exempel
Markägarens bedömda vinster av en utförd förröjning:

1 Snabbare utförd averkning/gallring : 20 000 kr
2 Bättre aptering (högre virkesvärde): 10 000 kr
3 Mindre skogsskador och bättre framtida tillväxt 20 000 kr

Markägarens bruttovinst blir då 50 000 kr

Om den aktuella förröjningen bedöms kosta markägaren 40 000 kr så blir markägarens vinst 10 000 kr och då bör förröjningen självfallet genomföras.

Om den aktuella förröjningen däremot bedöms kosta markägaren 60 000 kr så gör markägaren en förlust på 10 000 kr och då ska det helt enkelt inte göras någon förröjning. Sedan får virkesköpare och entreprenörer gnälla bäst de vill!

Så entreprenörer och virkesköpare. Vill ni ha markerna förröjda? Fram då med trovärdiga förröjningskalkyler, som visar markägarens kostnader och vinster av förröjningen för varje enskilt skifte!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#85051 Den här frågan rör inte entrepenörer gentemot markägare utan uppdragsgivare gentemot entrepenörer då det i regel är kontrakt upprätade som förtydligare att det ska vara förröjt,,,,
Det är inte entrepenörens sak att fixa det,,,,
Trots det så står entrepenören med hundhuvudet då det klagas på utfört job bsamtidigt som entrepenöen går back ekonomiskt....

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Ecologger  
#85061 Men Masterchief om det finns kontrakt mellan entreprenören och skogsbolaget om att förröjning ska vara utförd innan maskinerna kommer till objektet så är de ju inga problem. Bara att åka till nästa objekt om röjningen ej är utförd. Har hänt oss ibland.. Ibland löser vi det genom att ringa in manuell huggare snabbt eller så "hoppar" vi objektet i fråga. I våra kontrakt står att alla sluavv ska vara underröjda innan vi avverkar om de finns underväxt. Är en klar fördel både för oss och bolaget. Groten är ju numera så värdefull, och ska den tas till vara på ett bra sätt skall objektet vara underröjt..

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85065 Jo, Masterchief! Denna fråga rör i högsta grad markägaren, då det är vi i slutänden som får betala såväl skotare och skördare som eventuell förröjning. Den summa som du som entreprenör fakturerar virkesköparen, drar virkesökaren sedan av med råge på virkeslikviden. Tro inget annat.

Ovanstående gäller då främst vid gallring, avverkningsuppdrag och leveransrotköp. Vid rotposter är sambandet inte lika självklart, utan det ligger mer dolt i det pris som virkesköparen har bjudit. Vid leveransvirke slipper du vanligtvis bry di.

Beträffande icke förröjda skiften så ser jag två lösningar för din del, utöver vad Ecologger skrev i :

1 Du får betalt per timme. Då det icke förröjda beståndet tar längre tid att avverka/gallra än välröjda bestånd, så får du per automatik mer betalt för att gallra/avverka oröjda skiften.

2 Du får betalt per kubikmeter. Inför 2-4 olika taxor beroende på hur jävligt det ser ut. Billigaste kubikmeterpris vid välröjda skiften och dyraste kubikmeterpris för rena djungler.

I båda fallen får du och virkesköparen försöka övertyga markägaren medelst kalkyler på om förröjning lönar sig eller ej.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).