Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 62259 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Fredrik Reuter  
#85493 Hej,
Jag har rensat lite i denna tråd eftersom den hettat till lite.
Rena personangrepp är inte tillåtet hos oss, tänk gärna på det innan ni skriver!
Argumentera i sak ska däremot aldrig vara något problem, även om det kan bli hårda tag ibland.

Vad mycket vi lär oss hör ni! :-bd

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Pensionär  
#85495 Har inte den här tråden spårat ur lite? Tycker mest att de sista sidorna har handlat om smutskastning från bägge lägren. Iofs har det också vart intressant läsning.
Mangan och Nisse har fått kritik för att de ofta ser på skogen ekonomiskt. Men ärligt talat vem av oss ser inte på ekonomin i första hand? Och det gäller inte bara när det handlar om skogen. Maskinförarna klagar över slangar som går sönder, vilket jag har stor förståelse för.
Men om verkligheten ser ut som så att jag får lika mycket pengar i handen, om ni kör sönder slangar eller ej så då är det nog tveksamt om man ska kosta på en röjning. Och de är det här ni maskinförare måste förstå, sakligt.

Få är nog de skogsägare som röjer för att maskinföraren ska ha en "golfbana" att köra på, bara för att va snäll med honom. Vem av oss tar upp fastrostade bultar, underreds tvättar och vaxar den 15 år gamla arbetsbilen före man för den till verkstaden bara för att " Skruvar Lasse" ska ha trevligare arbetsmiljö.

Om skogsägarn enkelt kan se att han tjänar på att röja före så kommer det nog också att röjas.
Har tidigare i tråden skrivit om hur vi har det med röjning här i Finland. Inför ett liknande system i Sverige så tror jag att nästan alla blir nöjda.

Hoppas att jag med de här inlägget inte nu skaffa mig en massa ovänner här på skogsforum, så att jag även i fortsättningen kan läsa om om Mangans skogsinnehav, masterchiefs härliga blogg om arbetet i skogen, mrme´s förkärlek till JD, Per-Erik med sina välskrivna texter och alla andra härliga medlemmar med deras bravader och funderingar.
Ha en bra dag snåla skogsägare och lata knapptryckare. :wink: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85496
zeaflower skrev:... med mycket fokus på ekonomi. Inga särskild bra argument utan skriver bara "röj själva då om man tjänar så bra på de"


De ÄR ekonomin och ekonomiska kalkyler som styr skogsbruket. I alla fall hos de som bestämmer, en del maskinförare har väl inte fattat detta riktigt än. Jag hoppas att frustrationen man sett i denna tråd kommer från att insikten kanske börjar tränga in. Som entreprenör med anställda vore det ju jobbigt om man fick rekryter från maskinskolorna som inte begripit varför de får pengar för att köra skogsmaskin.

Så tar vi det igen. Skogsmaskiner i skogarna finns där för att det lönar sig för markägaren, och bara då. Ekonomin styr (visst, en del naturvårdskörningar finns det säkert också, men det är en mindre del).

Ju snabbare ni accepterar detta, desto lättare kommer ni att begripa vad era kunder vill och hur de tänker.
Senast redigerad av Mangan tis 16 mar 2010, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85497
Pensionär skrev:Ha en bra dag snåla skogsägare och lata knapptryckare. :wink: :wink: :wink:


Tack själv. Insåg att det där stämmer väl in på mig bägge två... 8)

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85499 Ovänner på nätet så långt ska de väl ändå inte behöva gå, ja skulle säkert kunna ta en kopp kaffe med mangan utan att vi slåss.

Skrev en massa text nyss om bilden ja la upp men min dator strejkade å allt försvann så vi tar de kort igen.

Åja vill inte ha samma svar som mangan gav nått i stil är det ekonomiskt försvarbart att röja där.

Röjningen på bilden är ingen svår röjning(i gallring kvällstid vore den väldigt jobbig men de hör inte till den här tråden) för mej som maskinförare är den lätt att trycka omkull eller kapa ner om ja får betalt för att där står röjning,
blir det ett tokackord går ja runt å tar bort bara det som behövs, om ja nu gör det sista för att vi inte kommer överens om priset å ingen lyssnar på vad ja har att säga hur gör ni skogsägare innan markberedning/plantering om de står en massa röjning??

I dagens certifieringstider å miljötänk borde det röjas för de går tyvärr mer slang när man kör röjning å tyvärr får våran enda moderjord lida för det å kommande genarationer på grund av oljespill, de går ju inte direkt en makin på den här planeten å mest troligt är de samma diskusion i andra länder.

Vore lite kul om skogsforsk gjorde ett seriöst test om skillnaden att köra oröjt/röjt (dom gör ju tyvärr en del hittepå tester)


Nu slutar vi hoppa påvarandra som vår käre admin vill puss på er å sorry för allt(nästan :grin: )


Vore kul om mangan kunde komm med nått annat än bara ekonomigrejen, har du sett nån skillnad i hur mycket plus du går när du sålt virke tidigare?? Röjt /icke röjt

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85501 Visst, mrme, har du vägarna förbi till sommaren så tar vi en kopp! 8)

mrme skrev:Vore kul om mangan kunde komm med nått annat än bara ekonomigrejen, har du sett nån skillnad i hur mycket plus du går när du sålt virke tidigare?? Röjt /icke röjt


Men, det är ju ekonomi då igen? :wink: La ut en gallring till södra för ett drygt år sedan, blandat 1:a och 2:a. 1:a var inte röjt någonsin, var bitvis lite väl klent för att gallra tyckte jag, men inspektorn övertalade mig 😈

Så jag gick ut och förröjde (samtidigt som jag röjde upp gränserna ordentligt), och ett halvår senare fick jag veta att drivningskostnaden blev 209:-/m3fub totalt sett för några olika skiften med olika gallring. Tjänade jag på det? Vem vet.
Senast redigerad av Mangan tis 16 mar 2010, 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85523 Ja, det är väl bara att gå tillbaka till den här rapporten som varit uppe tidigare, och som jag skrev tidigare så tar jag varken ut grot eller markbereder normalt inte (om det går att undvika). Så de fördelar de inte räknade med är inte så många.

Och om jag inte får del av produktivitetsförändringarna (dvs olika betalt beroende på om jag röjer eller ej), så är anledningen till förröjning väldigt små.

http://www.skogsaktuellt.se/?p=33285&pt=108&m=1422

"Förröjning ökar produktiviteten vid avverkning och skotning, ger bättre grotkvalitet och underlättar för förarna. Men trots de uppenbara fördelarna är det en åtgärd som inte går att räkna hem. Det visar en studie som Skogforsk och SCA Skog gjort."

Men som vanligt om någon undersöker saker och ting lite noggrannare, så blir väl svaret att de är forskare, och därmed inget vet om verkligheten. :roll:

Känns som vi gått ett varv nu va? :)

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

alias  
#85533 Mangan!

Trislc resonemang väckte just en fråga till dig;

Varför tar du inte ut groten, den ger ju klart ett netto idag?

Dessutom är ett grothygge betydligt lättare att plantera än ett hygge där riset ligger kvar (min högst personliga åsikt, men av de plantinventeringar som jag gjort drar jag slutsatsen att man oftare hittar tillfredställande många plantor på ett grothygge än ett där riset ligger kvar)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85534 Har du läst själva rapporten? Jag såg bara sammanfattningen, och den var ju inte så fyllig direkt, men man tog visst hänsyn till GROT-hanteringen:

"Grotskotarens produktivitet blev också lägre med mycket underväxt.
− Lastningen tog längre tid eftersom föraren måste undvika att få med sig sten och jord från kvarlämnade småträd under grothögarna"

Däremot tog man tex inte hänsyn till GROT:ens slutkvalitet.

Varken GROT-uttag eller markberedning är självklart långsiktigt lönsammast i mina trakter, men om du vill begränsa frågeställning till de som följer den mallen, så varsegod.

GROT-uttag minskar produktionen i efterföljande bestånd.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85535 Saxat ur (den relevanta) artikeln (som Mangan länkar till) http://www.skogsaktuellt.se/?p=33285&pt=108&m=1422

"Förröjning ger dock plusposter som inte syns i kalkylen, bland annat renare skogsbränsle och mindre slitage på flishuggen. Markberedning och plantering underlättas också, säger Lars Eliasson."

Detta citat får mig att ställa några frågor:

1 Tjänar markägaren pengar på ett renare skogsbränsle och i så fall hur mycket?
2 Tjänar markägaren pengar på ett mindre slitage på entreprenörens flishugg och i så fall hur mycket?
3 Tjänar markägaren pengar på att markberedningen underlättas och i så fall hur mycket?
4 Tjänar markägaren pengar på att planteringen underlättas och i så fall hur mycket?

Jag är övertygad om att det finns tillräcklig kompetens och erfarenhet på detta eminenta forum för att besvara dessa frågor. :-bd

Om det visar sig att markägarna tjänar några pengar på något av ovanstående delar, så ska det självklart in i markägarens förröjningskalkyl, annars inte!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85537
alias skrev:Varför tar du inte ut groten, den ger ju klart ett netto idag?


Har skrivit det tidigare, vill jag minnnas.

Ja, på kort sikt ger den netto. På lång sikt, så vet jag inte, det minskar ju produktionen?

Andra nackdelar är ytterligare maskiner i skogen. Jag föredrar att man använder riset för att minska körskadorna, och för att underlätta grönrisplantering.

Sen så tycker jag att det är ett väldigt litet netto, och hoppas att det går upp kraftigt. Då kan det väga över.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85538
Niking skrev:
Detta citat får mig att ställa några frågor:


Niking, tänker du bara på pengar? :)

1 Tjänar markägaren pengar på ett renare skogsbränsle och i så fall hur mycket?
2 Tjänar markägaren pengar på ett mindre slitage på entreprenörens flishugg och i så fall hur mycket?
3 Tjänar markägaren pengar på att markberedningen underlättas och i så fall hur mycket?
4 Tjänar markägaren pengar på att planteringen underlättas och i så fall hur mycket?


Om markägaren kör utan markberedning och GROT-uttag - undrar hur vanligt det är här i Södraland? - så tror jag svaret på de tre första frågorna är "Nej".

Underlättas grönrisplantering (eftersom man inte markberett) av förröjning? Bra fråga. Kan man plantera färre plantor om man lämnar kvar buskar och småträd från före avverkningen?

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85539 Japp! Groten innehåller mycket växtnäring. Försvinner denna växtnäring från kretsloppet, så försuras marken långsiktigt.

Det var ju snarare trädens växtnäringsupptag än surt regn som var huvudorsaken till den kraftiga pH-sänkningen på många skogsjordar sedan 1950-talet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85541
Mangan skrev:
Niking skrev:
Detta citat får mig att ställa några frågor:


Niking, tänker du bara på pengar? :)


Nej, jag tänker faktiskt på två saker. Det andra är pengar... :lol:

Men seriöst talat så behöver dessa frågor ett bra svar för att många markägare ska kunna fatta kloka och självständiga beslut beträffande förröjning eller ej! Vad virkesköpare och framförallt entreprenörer tycker i frågan, har väl framgått med all önskvärd tydlighet i denna tråd?

Mangan skrev:
Niking skrev:1 Tjänar markägaren pengar på ett renare skogsbränsle och i så fall hur mycket?
2 Tjänar markägaren pengar på ett mindre slitage på entreprenörens flishugg och i så fall hur mycket?
3 Tjänar markägaren pengar på att markberedningen underlättas och i så fall hur mycket?
4 Tjänar markägaren pengar på att planteringen underlättas och i så fall hur mycket?


Om markägaren kör utan markberedning och GROT-uttag - undrar hur vanligt det är här i Södraland? - så tror jag svaret på de tre första frågorna är "Nej".

Underlättas grönrisplantering (eftersom man inte markberett) av förröjning? Bra fråga. Kan man plantera färre plantor om man lämnar kvar buskar och småträd från före avverkningen?


Enligt min Södra-inspektör m.fl. virkesköpare, så utvecklas kvarlämnade buskar och småträd oftast till vargar - i vad mån de överhuvudtaget överlever den ljuschock som uppkommer när de omgivande gamla träden avverkas. Sålunda behöver de ändå röjas bort - ju förr dess bättre!

Själv har jag inte varit skogsägare och skogsbrukare tillräckligt länge för att ha några egna erfarenheter i denna fråga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85543 Jo, det råder väl lite delade meningar om kvaliteten på träd från plantor som lämnats kvar. Men så gör det ju sitt till för småfåglarna, och för att kanske ge frostskydd till plantorna man sätter emellan? Och lite skugga, så tillväxten minskar...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).