Sida 1 av 8

Arbete i avverkningslag

Postat: fre 14 nov 2008, 10:34
av Mangan
Såg att det finns reklam högst upp om två nya böcker som heter "Arbete i avverkningslag". Har någon erfaren skotare/skördare sett dem och kan kommentera. Ser rätt så intressanta ut.

Postat: fre 14 nov 2008, 11:42
av Anders Olsson
Hej!

Det går att läsa några sidor ur varje bok här: http://www.mieab.se/urbockerna.html
Det är väl ungefär så böckerna är upplagda.

Jag har precis fått hem böckerna själv och jag tycker dom är väldigt bra, många bra bilder.
Jag har dock skogsarbete som hobby. Om du har jobbat några år i skogen så kan du nog det mesta som böckerna tar upp.
Men om är nybörjare kan du spara mycket tid och pengar på att läsa böckerna innan du ger dig ut med maskinen.

Postat: fre 14 nov 2008, 12:21
av Mangan
Vad fick du ge för böckerna?

Postat: fre 14 nov 2008, 14:14
av masterchief
Jag har med fått böckerna.
Läst dem flyktigast, hoppade egen som man är direkt in på den praktiska delen :lol:
Tycker de är vettiga, står en hel del matnyttigt, för nybörjaren kan jag tänka mig de är ett bra läromedel, för den vana föraren så är det en bra repetition.
Inte hittat allför många detaljer som man opponerar sig emot :D

Postat: fre 14 nov 2008, 15:22
av Anders Olsson
Hej!

1070kr plus bokmoms och frakt kostade bokpaketet. Delar böckerna med mina bröder, så det är ju överkomligt.

Postat: lör 15 nov 2008, 16:50
av nisse
Jag har inga planer på att bli ngn duktig maskinförare.Däremot skulle jag behöva bättre maskinkunskap för att kunna planera gallringar/avverkning stick-och skotarvägar mm.

Kan dessa böcker vara något för mig?

/Nisse

Postat: lör 15 nov 2008, 18:35
av per-erik
Jag tycker att Anders Olsson ger en hyfsat rättvisande beskrivning av böckerna. Självfallet finns det mest ”matnyttigt” för den mer orutinerade, än en person som arbetat i produktion i många år. Nu är det nog så att vem som helst kan behöva kan behöva bli påmind om vissa saker. Och ingen av oss blir ju som bekant är fullärd. Jag hade nog själv kört i en 10-12 år innan jag fattade att ett slagregn kan göra att timret "plötsligt" blir för kort. Och vem av oss behärskar Mätningsbestämmelserna till fullo? Dessa finns för övrigt inte att få tag i på något annat sätt, presenterade på det sätt som görs i böckerna!

Skulle vara kul att höra om ”Masterchief” hittat något att opponera sig mot. Du har väl sett garantin i böckerna? Som i så fall ger dig rätt till gratis böcker ur nästa upplag!

Till Nisse: När det gäller planering av gallring är det tyvärr så att böckerna inte tar upp gallring på ett direkt sätt. Däremot behandlar de ”att läsa terräng” och avverkningsplanering. Och faktum är att de större företag som köpt böcker hittills, har gjort det med avsikt att just planerare, virkesköpare och fältinstruktörer ska använda böckerna!

På den länk som nämns ovan, nämligen http://www.mieab.se/urbockerna.html , kan du, om du klickar på bilden till höger, se en presentation som riktar sig till arbetsledning och planerare.

Per-Erik

Postat: lör 15 nov 2008, 18:56
av masterchief
Nja inget tungt att opponera sig emot än så länge 8)
Fastnade för en detalj, det att det rekomenderas nya kedjor gentemot slipade.
Fast jag har förståelse för det argumentet, då man inte tjänar så himla mycket pengar på att slipa om kedjorna, om nu resultatet dessutom inte blir 100, då förlorar man i både produktion och virkesskador.
Fast i mitt fall så kör jag hellre slipat än oslipat, men det varierar säkert hos olika entrepenörer beroende på vem som slipar.
Har märkbart kortare kaptid på omslipade kedjor.
Nu har jag inte lusläst böckerna än, men lovar att komma med fler synpunkter om jag nu hittar några 8)

Postat: sön 16 nov 2008, 00:31
av per-erik
Bra, Masterchief, jag tycker du är klarsynt som tar upp en av de allra viktigaste delarna, i en korrekt utförd virkestillredning. En del som kan påverka virkesvärdet på ett mycket radikalt sätt. Och som dessutom är går att påverka, utan att det kostar ”allt för mycket fläsk”.

I texten som omfattar kedjan och dess betydelse verkar jag ha uttryckt mig på ett sådant sätt att du missförstått texten.

När man skapar utbildningsmaterial måste man ”sätta ned foten” och bestämma sig för vissa saker. Några av de frågeställningarna som bör behandlas är de följande: Vad sker? Vilket resultat får detta? Hur borde det fungera?

I textmassan som omfattar kedjan och dess betydelse, i del 2 sidan 30 och 31, finns bland annat följande att läsa: ”Få av de företag som ägnar sig åt kedjslipning klarar av att slipa kedjan så att den blir lika vass som en ny kedja!” Detta är mina erfarenheter. En av rubrikerna på sidan 30 lyder: Slö kedja innebär förlorat virkesvärde och sämre kapacitet. På ett annat ställe finns att läsa: Använd slipade kedjor endast om den som slipar kan garantera att kedjan har åtminstone samma prestanda som en ny kedja!

Din och min uppfattning är förmodligen densamma: en slipad kedja ska vara minst lika vass som en ny! Från de år då jag deltog i motorsågstävlingar vet jag, att en ny kedja måste slipas/filas ned för att skära riktigt snabbt. Mina erfarenheter från de som slipar kedjor i ”mitt område” är dock tyvärr, att de inte klarar av att slipa kedjorna så vassa, att de skär lika snabbt som en ny kedja! Du har tydligen en helt annan erfarenhet: Vem slipar kedjorna åt dig?

Kedjeslipning och den skärpa den för med sig, skulle kunna sägas ha två helt olika betydelse: Betydelse för kvalitet men även för produktion. Vi åter kommer till detta i morgon. När jag är piggare.

Per-Erik

Postat: sön 16 nov 2008, 01:12
av Anders Olsson
Hej!

Intressant att ha författaren är här bland oss! :)

Du har inte funderat på en "Del 3 - mekanik/hydraulik/elektronik/service/reparationer"?
Bra böcker av denna typen är svåra att hitta.
Jag har fortfarande inte hittat nåt som överträffar "Traktorboken" från 1950 när det gäller att på ett korrekt och lättfattat sätt beskriva hur en motor fungerar.

Postat: sön 16 nov 2008, 12:21
av masterchief
Vet inte om jag missuppfatttade det om kedjeslipningen :wink:
Reflekterade nog mer att i mitt fall så var verkligheten annorlunda än för majoriteten 8)
Han som slipar åt mig är en riktig kedjeguru, det han inte vet om slipning det är nog inte värt att veta. Brukar ibland få slipade kedjor han märkt upp åt oss, så får vi göra lite omdömme om vad vi tycker.
Då har han laborerat med olika kylmedel, kanske någon annan vinkel alternativt slipkivor.
En av mina anställda förare, slipade kedjor åt förre arbetsgivaren han hade, vet inte märke på slipen dock, men han hävdade att som nya gick det aldrig att få dem, slipade utan kylning om jag inte minns fel. Nu var det inte görviktigt i det fallet då de körde föstagallring och sällan körde grovt, det är där man märker skillnaden.
Iofs märkar man skillnad om det inte är förröjt med, då kedjan lätt fastnar i slyor om den inte är hundra.

Postat: sön 16 nov 2008, 13:14
av per-erik
Hej Anders
Då får jag kontra med att det är kul att få vara med, en bland Er på detta nobla forum! Och var någonstans, på ett annat ställe, finns det möjlighet att ta del av en så stor kunskapsmassa, och funderingar, som är så direkt kopplade till det dagliga arbetet, i produktionen i skogsbruket idag!?

Jag har tidigare fått förfrågningar kring det du torgför. Men jag tycker att frågeställningen är svårare nu, än den någonsin varit. För vad ska egentligen en förare fokusera på? Den mänskliga hjärnan griper endast över en viss kunskapsmassa. Och yrket är något av det mest komplexa som finns!

En skördare byggd i slutet på –80 talet kunde man i princip hålla igång själv. När det gällde elektroniken klarade man sig långt med en provlampa, inköpt för några tior. Använder man en sådan idag formligen exploderar väl elsystemet! Jag körde en modern skördare för något år sedan. I den fanns 8 datorer som snackade med varandra! Det känns för mig som det mer handlar om att peka på vad man inte ska ta sig för mig och vilka risker som finns. Ta exempelvis xenon-lampor. Fram till lampan finns där idag 5000-10 000 volt. Om du byter lampan bör du först bryta hyvudströmmen, du ska bära skyddsglasögon, för lampan är gasfylld, och den kan tydligen explodera. Detta har tyvärr inte kommit med i upplaga 2 som du köpt från mig, men ligger med i den offsetkörning som vi börjar leverera av under nästa vecka.

Och gudskelov är det mycket mindre av skruvning på en maskin idag än det var ”förr”!

Å andra sidan är all typ av kunskap bra att ha med sig, och det går ofta att tillämpa den på något sätt. Och det är ju faktiskt riktigt otrevligt att vara helt utlämnad åt s.k. expertis!

Montering av hydraulslang och skötsel av däck kommer troligen att finnas med i upplaga 3 som förmodligen kommer ut under nästa säsong (08-09).

Har någon material som absolut borde vara med i en uppdatering, är jag självfallet intresserad av att ta del av detta!

Per-Erik

Postat: sön 16 nov 2008, 21:47
av per-erik
Tips till Nisse och andra som inte är helt säkra på att de vill köpa böckerna, men ändå vill syna dem: fråga efter dem på närmaste bibliotek, där det bör gå att låna dem gratis! Böcker har redan skickats ut till många bibliotek.

Det planeringsarbete du nämner är en av de svåraste uppgifterna som finns i skogsbruket. Och som sagt mycket svårt att beskriva. På många gallringstrakter är planering av basväg, stickvägar och bedömning bärigheten helt av görande för kvalitén på det utförda arbete. I uppgiften ingår dessutom att skilja ur områden där körning med maskiner kan komma att göra mer skada än vad själva gallringen gör nytta!

Hävdar
Per-Erik

Postat: ons 19 nov 2008, 23:14
av Mangan
Admin@skogsforum skrev:PS. Splittar nog denna tråd framöver och lyfter sågmotorinläggen till kategorin för skördare. DS.


Ja tack! 8)

Postat: tor 20 nov 2008, 23:07
av per-erik
masterchief skrev:Jag har med fått böckerna.
Läst dem flyktigast, hoppade egen som man är direkt in på den praktiska delen :lol:
Tycker de är vettiga, står en hel del matnyttigt, för nybörjaren kan jag tänka mig de är ett bra läromedel, för den vana föraren så är det en bra repetition.
Inte hittat allför många detaljer som man opponerar sig emot :D


Har du funnit något i böckerna så att du tycker de är värt priset? Vad tycker du t.ex. om kap 13: Mätningsbestämmelser och pedagogiken där? Går det att förstå? Jag har bränt minst två månader på att försöka redovisa detta regelverk så att det blir gripbart även för "nybörjaren". Bara att beskriva den nya (en av två) definitionen för klass 2 gränsen på tall, hat tagit en del enerigi!

Jag förstår att du kunde det mesta av dessa regler tidigare. Men tycker du ändå att kapitlet kan vara ett stöd i det dagliga arbetet? Och du: ge negativ kritik om du har sådan, jag är tålig!

Hur tror du att böckerna påverkar kvaliteten på undervisningen ute på gymnasierna?

Och åter till lite kedjeslipning (kan inte låta bli): har du testat kedjor från Rolf Gustafsson, Himlinge Skogsservice?