Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning-förröjning-ekonomi

9 inlägg 4490 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning-förröjning-ekonomi

ymer  
#479705 Jag har en ide om att få hem ved enbart med att betala med svett.
Jag har en miniskotare på ca 1 ton som är transportabel med bilsläp. Jag har även egen skog som tyvärr är låst i omarrondering. Nu behöver jag ved.
Då tänkte jag så här: Jag kontaktar nån som är på väg att avverka med inte har någon underröjning gjord. Kanske även dåligt gallrat tidigare.
10 cm brösthöjd lär vara säljbart enligt skördarförare. Sen vill dom ha fri sikt = röjt. 10 cm misstänker jag är en nollaffär dvs priset ligger i nivå eller på minus om man tar hänsyn till skördarens kostnader. 12 cm är nog mera ekonomiskt försvarsbart.
Med hänsyn till att jag röjer upp fri sikt till maskinföraren så borde det vara värt så pass att jag kan ta upp till 14 cm i nån slags kompensation. -tänker jag fel? skulle ni som ägare nappa på detta?
Det sker inga transaktioner mellan mig och ägaren och det som blir gjort blir gjort .Resten blir kvar



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

Göt  
#479708 Kanske ett sidospår men är du i en omarrondering så kan du ju ansöka om att få hugga ved

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

ymer  
#479712 Ja men vi är i det skedet att markerna är preliminärt fördelade. All min mark är utlovad till nån annan och min utlovade bit ligger på ett annat ställe.
Jag känner även dom som fått mina skiften och jag vill inte stöta mig med dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

haggloader  
#479716 Det låter som en bra ide. Drömmen för alla ekonomiskt sinnade skogsägare utan egen maskinpark, eller möjlighet att hugga själv, borde vare en pålitlig vedhuggare som kan hämta vindfälle mm!

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

Vardon  
#479723 Jag kan ju bara prata för mig och jag skulle nog kunna ta ut så mycket ved att tillgången vida överstiger min tid.

Dock hade du nog fått gått på grövre gallring alternativt torra träd så det även tar lite för lite dig. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå före och markera.

Det jag är skeptisk mot är dels arbetsgivaransvaret. En olycka kan bli kostsam för mig. Och nej ingen behöver ta upp det till mer prat om utbildningar etc för det är min oro.

Samt vad är det för typ av människa. En bra huggare gör stor nytta medan en usel gör mer skada.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479724 Kan du göra en stickvägsfri låggallring till ett nollsummespel så finns det nog ingen gräns för hur mycket ved du kan få ihop.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

ymer  
#479733 Ja man måste känna till personen i fråga som gör jobbet. Det måste bli en promenad runt med ägaren. Men jag tror mina referenser räcker till. Har även kockums en 836 som kan användas för hämtning från väg. Miniskotaren är ca 1,5 m bred och passar utmärkt för ett gallringsuppdrag. Gör heller inga spår mer än böjer grässtrån.
Har brukat tagit åt mig vindfälleuppdrag med kockumen. Men den här har jag kommit över nyligen och den hanterar normala trädstorlekar, så den skulle passa ännu bättre för vindfällen. Kockumen är ju 2,6 m bred så det kan vara ett problem ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

ymer  
#479737 Idealet är kanske orörd gammelskog.
Där finns alltid stående och liggande torrträd som duger till ved. Mindre bra för mig är om det är mycket småpinnar för det ingår ju naturligtsvis att jag fäller ikull dom.
Angående stående torrträd så lär man ju komma överens med ägaren hur många som ska stå kvar.
Men tätheten på veden kanske inte är så noga. Är det glesare med ved så rör man sig över en större yta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning-förröjning-ekonomi

ymer  
#479738 Angående arbetsgivaransvaret så kan det ju lösas genom att jag köper veden på rot för en krona (med ett avtal)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).