Avverkning (slutavverkning)

Nackdelar sommar vs vinteravverkning?

8 inlägg 6122 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nackdelar sommar vs vinteravverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32697 Hej!

Jag sålde en rotpost i höstas där vinteravverkning var angett i kontraktet.Efter en del tjat i våras gick jag,dumt nog, med på att den kunde huggas på sommaren under vissa specifika förhållanden.Det skulle vara en torrsommar,ej skotning över en bäckravin och det skulle isf ske i samråd med mig.

Förra veckan höggs den.Inget samråd,blött som f-n och skotning över bäckravinen med en del fastkörningar.En dag fick vi sjukt mkt regn så timmerhögen de lagt i bäcken spolades bort.
Fick skäll,hot om anmälan mm från en miljömupp vilket löstes med en rejäl "frivillig"avsättning av ett område där entreprenören nog var tacksam att slippa köra.

I mina ögon ett solklart kontraktsbrott. Säkert utan uppsåt/illvilja,men usel kommunikation mellan inköpare-planerare-entreprenör.

Hursomhelst,vilka åtgärder kan vara rimliga att begära som ersättning?
Området var delvis dikad,så en rensning skulle behövas.
Det fanns en del röta.Kan den sprida sig i det nya beståndet? Går det att förhindra?

Finns det andra nackdelar jmf med om det vinterhuggits som planerat?

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32703 Finns det angivet i kontraktet att maskinlaget måste ta kontakt med dig för samråd innan avverkning?.

Jag begär alltid att få skriftligt på detta.

Sommarpost är ju att föredra rent ersättningsmässigt, men endast med mark/vägförhållanden som garanterar minimala körskador oavsett väder.
Det kan fort kosta "premien" och mer därtill att återställa körskador.
Vad är det föressten för miljömänniskor som uppehåller sig på, och övervakar avverkningstrakten?.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32708
Skogshuggarn skrev:Sommarpost är ju att föredra rent ersättningsmässigt, men endast med mark/vägförhållanden som garanterar minimala körskador oavsett väder.
Det kan fort kosta "premien" och mer därtill att återställa körskador.


Är det inte läge att villkora averkning med att skador återställes? Tycker borde vara så sommar som vinter. Så får köparen chansa och ta smällen (mot något lägre ersättning, förstås).

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32712 Det var en rotpost såld mot nettopris/sortiment.Runt 1300m3 fub.Någon sommarpremie finns inte,utan det var bara lite goodwill i potten för mig.
Det skulle ju bli längre skotningsavstånd p.g.a bäckravinen ej kunde köras över sommartid,tyckte virkesköparen.

När man gjorde det ändå undrar jag om man kan begära en ordinär barmarkspremie? Den brukar väl ligga på 20-30:-/m3fub?

Uppenbara skador,typ vägar,återställs alltid. Lite värre med markpackning,körspår,rötrisk etc.Dessa skador är svåra att både bedöma och återställa.

Jag tänkte,och tycker,att allt skall vara klart när huggarna får traktdirektivet.
De skall inte behöva dividera med markägaren om ditt i datt. De kör ju på ackord och har väl inget extra för att markägaren inte blivit kontaktad?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32740
Mangan skrev:
Är det inte läge att villkora averkning med att skador återställes?


Absolut!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32743
nisse skrev:
Jag tänkte,och tycker,att allt skall vara klart när huggarna får traktdirektivet.
De skall inte behöva dividera med markägaren om ditt i datt. De kör ju på ackord och har väl inget extra för att markägaren inte blivit kontaktad?

/Nisse


Sådana tankar närde även jag en gång i tiden gällande traktdirektiven, men med facit i hand,,,, hur pass bra
funkar det?.
Numera så sntislar jag själv för skördaren och går igenom traktdirektiven med skördarföraren innan de kör igång,
Allt givetvis skriftligt inreglerat i kontraktet.
Samma gäller för ev kostnader gällande körskador-vinterplogning - markberedning - plantrabbatt, osv.
Det kan verka "petigt", men hellre det än att helt vara i nåder av virkesköparens "goodwill" när det mesta gått på tok.
Däremot tycker inte jag att det ska vara några problem att få barmarkspremie, med tanke på de eftergifter som gjorts
+ efterföljande körskador, men som sagt,,,, det hela verkar ju bli någon form av "goodwillersättning" isf.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32815 I det här fallet fungerade det ju inte alls. Har du även reglerat i kontraktet vad som händer om man bryter mot detta?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32819
nisse skrev:Det var en rotpost såld mot nettopris/sortiment.Runt 1300m3 fub.Någon sommarpremie finns inte,utan det var bara lite goodwill i potten för mig.
Det skulle ju bli längre skotningsavstånd p.g.a bäckravinen ej kunde köras över sommartid,tyckte virkesköparen.


Motiverade köparen att inte betala mer på sommaren för att skotningen blev längre? Frågade du honom då inte varför de inte kunde avverlka på vintern, så tjänade de ju in lite på skotningen... ;-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).