Avverkning (slutavverkning)

Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

46 inlägg 23431 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Skogsvaktaren  
#470567 SS skogstyrelsen lär ju tappa allt förtroende...

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470572 Har de inte redan tappat allt förtroende?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

isteskog  
#470575 Mitt förtroende för SS har varit lågt under en lång tid ...... :cry:
Det var annat när det var SVS för ett tiotal år sedan och produktionsfrågorna dominerade.

Användarvisningsbild

Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Torbjörn Johnsen  
#470601 Jag tittade lite på de artiklar och ledarsidor som skriver om gårdagens beslut. En sak som man kan fundera över är några uttalanden från en Skogsstyrelsetjänsteman som intervjuats i Skogsaktuellt:

–Det är en kostnadseffektiv tjänst för skogsbolagen, de kopplar upp sig så får de reda på om området är avverkningsanmält eller inte. Vi hade tyckt det var olyckligt om den möjligheten försvann, säger han.


Och

– Vi tycker man har vägt för lätt när det kommer till den allmänna nyttan som finns av att publicera uppgifterna. Det är inte vi som myndighet som har intresse av publiceringen primärt, publiceringen genomförs för att skogsbruket ska fortsätta kunna hantera de här uppgifterna smidigt och effektivt.


Är det verkligen Skogsstyrelsens sak att servera skogsägarnas avverkningsplaner till virkesköparna? Och vilka delar av skogsnäringen har i så fall framfört ett sådant intresse?

Läs hela artikeln här:

http://www.skogsaktuellt.se/artikel/548 ... klaga.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470602 Egendomligt påstående, när de kommit så långt som till avverkningsanmälan är väl oftast en köpare kontaktad....

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Vardon  
#470606 Jag tror det är skitsnack från skogsstyrelsen sida, varför då:

Om det nu vore så efterfrågat så borde ju många virkesköpare mfl jubla när de gjorde. Varför skulle södra resonera "Åh detta har vi längtat efter, vi kommer kunna höja timmerpriserna massor när vi blir så effektiva, låt oss genast hjälpa till och överklaga".

Jag har liksom inte sett några virkesköpare jubla...

Precis det gnisten sa ovan... De flesta har väl redan gjort kontrakt då.

Jag kan köpa att jag som markägare kan vara nyfiken på vad som händer runt min skog, men det hade ju enkelt kunnat lösa via mina sidor så man ser x antal meter bortanför sin skog och dyker det upp något kan jag prata med grannen om man kan hänga på och göra en åtgärd. Men även där vore det ju vettigare om gallringsåtgärder presenteras....

Skogsstyrelsen avlägsnar allt mer från skogsägaren. Sen är jag inte säker på det var bättre när de var ledarhund till massaindustrin men de var närmare då.

Dock ser jag fram emot den fortsatta utvecklingen i samhället. Transportstyrelsen har ju hakat på trenden att ge möjlighet att lämna ut viktig information, företagshemligheter odylikt. Nästa steg vore väl att Patent och registreringsverket publiserar alla patentansökningar direkt de kommer in, publikt. Jag ser även fram emot när socialtjänsten går ut med vilka som får socialbidrig så man kan själv kontrollera ekonomin hos folk som tigger.

Avatar Fallback

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Hugin  
#470609 Appropå Skogsstyrelsens framförda åsikter "att det är till nytta för skogsbolagen och skogsbruket";

Läge för någon (aktiv organisation - exv LRF) att göra en heltäckande kontakt med skogsbolagen och efterhöra deras ställningstagande och uppfattning om nyttan i denna fråga.

En officiell undersökning och publicering av resultatet skulle vara av stort värde i en debatt, som ofta saknar seriositet!

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Skogsvaktaren  
#470614
Hugin skrev:Appropå Skogsstyrelsens framförda åsikter "att det är till nytta för skogsbolagen och skogsbruket";

Läge för någon (aktiv organisation - exv LRF) att göra en heltäckande kontakt med skogsbolagen och efterhöra deras ställningstagande och uppfattning om nyttan i denna fråga.

En officiell undersökning och publicering av resultatet skulle vara av stort värde i en debatt, som ofta saknar seriositet!


LRF Skogsägarna har tillsammans med de fyra stora skogsägarföreningarna Södra, Mellanskog, Norrskog och Norra skogsägarna reagerat starkt när Skogsstyrelsen förra året plötsligt började publicera enskilda skogsägares anmälan att avverka sin skog. Många skogsägare har upplevt publicering av uppgifterna som en kränkning av den personliga integriteten.

Domstolen har förstått hur oerhört mycket information om människors personliga liv som kan utläsas genom datalagringen och konstaterar att det är ett allvarligt ingrepp. Alla databaser kan läcka och det finns risk att informationen missbrukas. Tidigare avslöjandes till exempel att Försvarets Radioanstalt har hanterat känsliga personuppgifter på ett bristfälligt sätt. Det betyder att fel personer har haft fått tillgång till högst känsliga uppgifter.
Samma sak med Transportstyrelsen som lämnat ut uppgifter som man inte har rättigheter till
Den svenska lagen har förklarats strida mot EU-rätten, då den innebär oproportionerligt ingrepp i den personliga integriteten. Det är inte rimligt att vi fortsätter att massövervaka våra medborgare. Om Sverige ska fortsätta att lagra personuppgifter måste det vara proportionerligt och ske endast när det är nödvändigt.
Det är inte bara ett intrång på människors privatliv, utan visar även att inte ens regering och myndigheter har koll på datasäkerheten.

Domen visar att myndigheter inte kan publicera personuppgifter hur som helst utan medgivande.

Skogsstyrelsens agerande har försämrat förtroendet för myndigheten

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Skogsvaktaren  
#470618 Vem har S-regeringen satt i SS-styrelsen.
Fd SNF - och WWF - ordföranden.
Deras åsikter om privat brukanderätt och markäganderätten är inte enligt grundlagen.

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470619 Samtidigt har inte SLU en enda representation i styrelsen och virkesköparna/skogsägarföreningarna bara en representant.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 03 sep 2017, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Älgfoderodlare  
#470621 Till viss del kan jag förstå att de som företräder de största virkesköparorganisationerna, INTE vill ha avverkningsanmälningarna allt för öppet presenterade. Det skulle ju i dagens läge med en stigande efterfrågan kunna innebära att man som markägare/råvaruproducent skulle kunna få till en "budgivning" på attraktiva volymrika avverkningar. Och det är nog inget som uppköparna vill se. Å den andra sidan så har ju vi blivit kontaktade i samband med att rågrannar har planerat åtgärder, för att så att säga samordna om vi varit intresserade när de redan finns företag i närheten. Som då skulle kunna spara kostnader o därmed ett ev. ökat pris på avverkningarna. Och dessa uppgifter kan man ju få från ex. hitta.se o fastighetsreg. i ens kommun. Men som tidigare sagts, så hade jag ju redan kontaktat olika virkesuppköpare o skrivit kontrakt redan INNAN en avverkningsanmälan gjordes. Själv snitslade jag upp den tilltänkta areal, men uppköparen lämnade in avverkningsanmälan till SS. Så kommentaren från SS tjänsteman är nog bara en liten bluff för att tro att de skapar underlag för sin egen tro vad som är "bra" för svenskt näringsliv. Men som markägare förblir man nog sig själv närmast ! Och har man fått 25 % av sin brukningsbara areal konfiskerad till ett Natura 2000-område helt utan ersättning. Då ser man helst att inga fler såna saker sker via möjligheten att få objudna gäster från SNF eller liknande. Rala omkring på ens marker o leta saker som jag inte vet namnet på. Man vill ju att ens barn skall kunna dra nytta av i en framtid, vad jag skapar idag ! Under dessa 80-120 år fram till dess, får naturen nöja sig med att vara det den är just där.

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470625 Det verkar som den i Skogsaktuellt intervjuade skogsbyråkraten desperat griper efter halmstrån för att stödja sin tes...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Skogsvaktaren  
#470690 Obegripligt hur en myndighet som SS skogsstyrelsen kan vägra att följa domstolens beslut.
Öppet bråk mellan statliga myndigheter.
SS skogsstyrelsen vill tydligt helst syssla med angiveri & jäkelskap .

Avatar Fallback

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

RONiL  
#470700 En liten fundering...

Kan det finnas ett samband mellan publicerade avverkningar och entrepenörer som blir av med maskiner, utrustning och diesel....??

Det är ju bara att gå in på SS hemsida så ser man vart man kan åka och hämta.

Användarvisningsbild

Re: Stopp för digital publicering av avverkningsanmälningar

Camaro1969  
#470713
teinarsson skrev:Ovanligt att förvaltningsrätten inte går på myndighetens sida! När och om detta tills slut vinner laga kraft får vi se om alla som fått sina personuppgifter olagligt publicerade kommer att kräva ersättning. Dessutom kan man tycka att det borde till något/några åtal för tjänstefel då det i alla fall ur en lekmans ögon var helt självklart att publiceringen stred mot intentionerna i personuppgiftslagen.


Romregistret fick väl alla 50.000:-?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).