Avverkning (slutavverkning)

SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

113 inlägg 48958 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Fredrik Reuter  
#465425 SVT drar i augusti igång en ny serie kallad Duellen. Micke Leijnegard och Carolina Klüft kommer leda en frågesport som går ut på att lag i förväg får gissa hur en duell kommer sluta. En av duellerna de gjort reklam för är mellan skogsmaskin (skördare gissar jag) och 10 skogshuggare. Vem blir först klar med att hugga 10 träd?

Detta ska bli intressant att se, och vad tror ni så här inför just denna duell?

Handlar det enbart om att fälla 10 träd så kanske manuellhuggarna med motorsåg kan ge skördaren en match, eller är det avhängigt på grovlek på träden?

Handlar det om att fälla och kvista blir det troligtvis svårare för 10 skogshuggare.
Handlar det dessutom om att lägga i sortimentshögar för skotare (inkl brossling) så blir det nog riktigt tufft.

Kanske någon som känner någon som ska vara med i programmet rent av?

https://www.svt.se/duellen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Mats_Orberga  
#465428 Jag tror det kan gå hur som helst beroende på hur skogen ser ut. Huggarna är definitivt inte chanslösa.

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465434 Vilken sorts skog skule huggarna ha bäst chans? Klen förstagallring eller frötallhuggning?

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

bgl  
#465439 Bäst vinstchans i röjningsskog!

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Hema  
#465443 Jag skulle satsa på maskinen, men då vill man såklart veta mer om den och dess aggregat + hur resultatet ska vara. Sedan får man väl hoppas på att huggarna löser problematiken att hela tiden ha dubbla trädlängen mellan sig. Samt manuell kvistning kräver nästan att man iaf vänder på stockarna. Jag skulle satsa på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Mats_Orberga  
#465445 Grovkvistiga frötallar eller ännu hellre löv....

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Robertberg  
#465462 Ska manuellhuggarna ha en chans måste det nog vara arrangerat till deras fördel, om träden ska fällas och kvistas.
Vad tar det för skördaren att lägga omkull 10 träd om det räcker med att såga från ett håll? Max två minuter?

Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

JensSkoog  
#465464 Skulle bli förvånad om inte maskinen vinner tolv dagar av tio :wink:

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Carlfritidshuggare  
#465470 Manuellhuggarna vinner denna gång;).

Om bilden är från SVT (kunde inte själv se den på länken) så vill den cyniske gärna tro att Husqvarna kommit med idén och stått för utrustning. Eller ser jag fel?

Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Peteflamingstar  
#465477
Carlfritidshuggare skrev:Manuellhuggarna vinner denna gång;).

Om bilden är från SVT (kunde inte själv se den på länken) så vill den cyniske gärna tro att Husqvarna kommit med idén och stått för utrustning. Eller ser jag fel?


Håller med, Husqvarna ser ut att i allra högsta grad haft ett finger med i det där spelet... Men inga varselblusar, har de inte läst AFS:n?! Skulle iofs inte tro att AMV kommer springandes :grin:

Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465478 Var har dom fått sin inspiration till detta från? Från denna fina filmen?

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Robertberg  
#465481 Bilden har nog inte med programmet att göra, gissar på att den är ifrån Husqvarnas lansering av 550:n? Tycker mig se en känd forumprofil.

Användarvisningsbild

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Peteflamingstar  
#465484 Nä så kan det ju vara. Läste mer om programmet och tydligen ska tio huggare avverka tio träd, alltså ett i var, under tiden som skördaren ska avverka tio träd. Beroende på trädens storlek och huggarnas snabbhet låter det som om maskinen får det tufft, ett träd tar ju inte många minuter för en van huggare.

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465488 Allt beror på hur upplägget är. I TV kan det klippas hur som helst.
Jag tror att skördaren vinner, huggarna har inte en chans :wink:

Avatar Fallback

Re: SVT Duellen, 10 skogshuggare vs skogsmaskin

husqvarna_med_sthil  
#465506 Ja det beror ut hur det ser ut på plats vem som vinner. Dålig mark men där skördaren når sina träd är huggarna totalt chanslösa, bra slät mark blir det jämnare när kvistning går så mycket enklare för manuellhuggaren men i sanning så kanske dessa tio kan ge maskinen en match när de har ett träd var om förhållandena är bra men sedan är de ifrånkörda så det stänker om det. Det är en sak att stå redo utvilad uppvärmd vid stammen med all utrustning tillgängligt för 1 enda träd men sedan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).