Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48262 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461145 Alias! Hur mycket extra i certifieringstillägg skulle det krävas för att ha dig kvar i FSC om dessa galenskaper går igenom?
/Niklas

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461146 Detta är inte slimf reglerna så ta det lugnt. Berör fastigheter över 1000 ha. Slimf är inte klar ännu och jag få en genomgång till hösten på detta.
slimf= småskaligt och lågproduktiv skogsbruk!

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#461154 Ingen kan hejda utvecklingen och den går mot dokumentation.
Obestridligen finns det många fördelar men självklart även vissa smärre nackdelar, framförallt för de tjuriga och de som är bakåtsträvande - ALLT var ju bättre förr :grin:
Certifieringen om den sköts på rätt sätt är ingen nackdel för skötsel eller utvecklingen av skogsbruket. Finns ett uttryck som säger att man kan flå en katt på mer än ett sätt.
M.a.o. (ut)nyttja certifiering till din fördel i stället för nackdel.
När jag började lönearbeta behövdes det knappt någon kunskapsdokumentation för något, idag är det raka motsatsen, du behöver dokumentationen men hur det är med kunskapen spelar tydligen mindre roll.
Du kan fortfarande sköta din skog som det passar dig även om du är certifierad. Har visserligen dålig kunskap om vilka repressalier du kan utsättas för - det vet säkert Tåndemåla, men varför tjura ifall man förlorar på det :?:
Tyvärr är det dock så att bara för att man är certifierad behöver man inte göra ett bra jobb. Har sett de som gallrar åt just Södra och hur en certifierad förare på en gallringsskördare utfört en makalös dålig gallring.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461221
DrW skrev:
Tåndemåla skrev:Planen är inte offentlig! Kravet är att du som markägare kunna redogöra var du har dina naturavsättningar!


"• Naturvärdesavsättningar, naturvård och mål för skogsbruk är offentliga handlingar."

För mig låter det som hela min plan kan begäras ut av vem som helst. Saxat ur Holmens beskrivning

Så är det inte! Jag har aldrig hört att någon privat skogsägare har fått frågan om att visa avsatt naturvård avsättningar. Kyrkan ock någon kommun vet jag!

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461223
Tåndemåla skrev:
DrW skrev:
Tåndemåla skrev:Planen är inte offentlig! Kravet är att du som markägare kunna redogöra var du har dina naturavsättningar!


"• Naturvärdesavsättningar, naturvård och mål för skogsbruk är offentliga handlingar."

För mig låter det som hela min plan kan begäras ut av vem som helst. Saxat ur Holmens beskrivning

Så är det inte! Jag har aldrig hört att någon privat skogsägare har fått frågan om att visa avsatt naturvård avsättningar. Kyrkan ock någon kommun vet jag!

Bara det att möjligheten/risken finns, är ju minst sagt illavarslande.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461224 Niking hur vill du ha det om allt är bra?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

DrW  
#461229 Jag vänder mig mot allt som antyder möjlighet till intrång i mina "företagshemigheter" dvs främst min planering för framtida gallringar, röjning, avverkning mm. Allt detta fins i min plan och den vill jag ha för mig själv.
Jag tycker att det finns många bra saker med certifieringen, inte minst att det tvingar mig att hålla ordning på mina planer och bokföring :) men borde det inte räcka att jag måste godkänna revision av organisationernas revisorer? Varför ens antyda att vem som helst (lokal NSF förening? Nyfiken granne?) kan klampa in och begära ut min planering för de närmaste tio åren?
Hur som helst så känns det som att utvecklingen går mot att alla måste certifiera sig för att få avsättning för virket, och jag gör ju redan det mesta som krävs...

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461232 Tar bidragen/ersättning och sköter skogen som vanligt där min filosofi om att skapa naturvärden styr. Jag tror att om vi ska skapa biologisk mångfald så måste enskilda skogsägare som vistas i skogen få driva sina egna filosofier istället för att alla ska följa samma paragrafer.(titta på hur EUs gemensamma krav har omvandlat det svenska jordbrukslandskapet till en ensidigt och storskalig massproduktion)

Ser det lite tvärtom att om FSC och PEFC gillar det jag gör så är de villiga att ge mig stöd. Det är min vilja som styr inte några paragrafer påhittade av personer som tillbringar större tiden av livet i tunnelbanan.

Ps
Antar att man måste missköta sig något enormt om man ska bli utesluten samt att man borde få någon varning innan det sker.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461243
Tåndemåla skrev:Niking hur vill du ha det om allt är bra?

Tja, till att börja med, så vill jag ha full valfrihet för skogsägaren på sin egendom.

Sedan vill jag se en rejäl prisskillnad mellan certifierat och ocertifierat virke, kanske 100-200 kr fub, gärna som % av virkespriset. För som det är nu kostar certifieringen betydligt mer än det smakar för de flesta skogsägare och då blir det ointressant.

Jag är inte emot naturvård per se, men jag ogillar starkt dagens tvång och pådyvling ovanifrån - oftast utan någon som helst ersättning till den drabbade markägaren - som tyvärr har blivit normen för dagens naturvård. Det resulterar bara i att potentiell naturvård röjs och gallras bort i preventivt syfte. Naturvård måste löna sig ekonomiskt för den enskilde markägaren, annars får den vara.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461263 Skogsbolagen får inget extra för att det är certifierat! De får där emot sälja sina färdiga produkter där det vill!

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461264
DrW skrev:Jag vänder mig mot allt som antyder möjlighet till intrång i mina "företagshemigheter" dvs främst min planering för framtida gallringar, röjning, avverkning mm. Allt detta fins i min plan och den vill jag ha för mig själv.
Jag tycker att det finns många bra saker med certifieringen, inte minst att det tvingar mig att hålla ordning på mina planer och bokföring :) men borde det inte räcka att jag måste godkänna revision av organisationernas revisorer? Varför ens antyda att vem som helst (lokal NSF förening? Nyfiken granne?) kan klampa in och begära ut min planering för de närmaste tio åren?
Hur som helst så känns det som att utvecklingen går mot att alla måste certifiera sig för att få avsättning för virket, och jag gör ju redan det mesta som krävs...

Det är ingen som får se planen och du har inga skyldighet att visa upp den mer än mot revisorer! Du har skyldighet att kunna redogöra var naturavsättningarna finns och det är upp till dig hur du vill göra det!

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461268
Tåndemåla skrev:Skogsbolagen får inget extra för att det är certifierat! De får där emot sälja sina färdiga produkter där det vill!


Då måste de vara sämre förhandlare än den genomsnittlige skogsägaren :shock:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461278 Då är frågan hur mycket pengar den valfriheten är värd för skogsindustrin och hur mycket som industrin vill betala extra för certifierat virke.

En sak är klar, om inte certifieringen lönar sig ordentligt för skogsägarens plånbok, finns det ingen anledning att certifiera sig. Ty skogsägarens valfrihet att sköta skogen efter eget huvud istället för planläggarens och certifierings huvud, är ju också värt en hel del...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#461279 Vad jag fått mig itutat är det så enkelt att om virket inte är certifierat blir det svårsålt = sågverken får sämre betalt och detta i sin tur spiller över på skogsägaren som får MINDRE betalt för sitt ocertifierade virke.
Vill det sig illa kan denna prisskillnad mellan certifierat och ocertifierat stiga vilket in sin tur gör att alla förr eller senare måste certifiera sig om de över huvud taget ska kunna bli av med sin råvara.
Exakt samma var det för åkerier som INTE ville vara med i ISO, de blev undan för undan utfrysta av de stora speditörerna och det gick så långt att inget företag som var ISO certifierat vågade anlita ett åkeri som inte var ISO certifierat.
Allt är som ramsan om råttan på repet o.s.v.
Gransjöverken höll på att fibbla lite med just märkningar på sitt virke de skeppade över till England och det tog verkligen hus i helvete - konkursen var bara någon dag borta och huvuden fick rulla :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461281 Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).