Återväxt av al

Vida
 Svara  34 inlägg  9839 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

#458821 Området ses ju ganska mitt i den nedre bilden. Utanför det röda området, men gränsande till det i söder. Det mörka området mitt i bild kan man säga. det ser ut som en trädplantering.

Vida Cat
Användarvisningsbild

#459274 Det er gran fra 1994.

TS
Användarvisningsbild

#459284 Vill man få full nytta av betesdjuren så är det viktigt att dela in området i tillräckligt många mindre fållor. Om djuren har hela området hela tiden kommer de att beta sönder de smakliga växterna och rata de mindre smakliga. Med flera fållor kan högt betestryck hållas så att allt betas ner. Om djuren betar en fålla i max en vecka kan det vara dålig betestillgång sista dagen utan att djurens tillväxt eller välbefinnande äventyras. Med detta förfarande kan produktion och naturvård kombineras. Minst 3 fållor men gärna 5 om det är möjligt. Dessutom är det lättare att efter avbetning gå in med röjsåg och ta det som djuren inte betat ner. Tillsynen av djuren blir också lättare när de ska gå på mindre område.

Användarvisningsbild

#459796 Jag planerade två fållor, men flera fållor skulle vara en bra idé. Tack

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Fråga om återväxt enl certifiering el SVL? av frågande och vetande - sön 22 jan 2017, 12:27
i Föryngring
14 svar
2742 läst
av frågande och vetande     
sön 22 jan 2017, 22:06
Bättre återväxt när fler markbereder av Niking - ons 22 jul 2015, 12:06
i Föryngring
1 svar
1569 läst
av Niking     
fre 25 sep 2015, 00:30
Annonser