Avverkning (slutavverkning)

Väg åt andra?

25 inlägg 8586 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

jannee  
#412048 Om du/ni tänker spärra av någon väg, gör det då direkt vid infarten. Sitter bommen eller någon annan typ av spärr mitt på sträckan eller i slutet 😡 , ja då jävlar lyfts det bara bort med fundament och allt som vill hänga med :grin:
Nu har jag själv inte gjort så men blivit utsatt för just detta. En timmerbil kom bakvägen in på min skogsbilväg och kört ca 2 km (omedelbart vid utfarten eller den normala infarten) fanns en bom. Denna bom hade lastbilschauffören helt sonika lyft/dragit bort.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

Tosca  
#412052
gnisten83 skrev:De vet inte jag hur de är upplagt från Södra, ska se vad inspektoren svarar på frågan om underhåll

Ja, det låter som säkraste vägen att få något utbyte av det hela.

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Göt  
#412059 Prata med dom. Dom borde kunna köra på några gruslass....

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419175 Får väl ge en feedback på denna tråd men de slutade med kontakt med uppköparen på södra, intesamma som jag har dock.
Jag begärde 2 bil o släplass med grus och fick de utan snack, skulle kanske begärt mer :lol:

Markägaren hade tydligen tyckt att de var onödigt att göra en vändplats på hygget när allt var nedhugget och inte behövdes i framtiden.

Jag vet en som ska lägga ut stora stenar för smala av mina infarter så bara personbilar kommer in när de är dags att flisa riset sen =)) =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Göt  
#419180 [quote="gnisten83"]Får väl ge en feedback på denna tråd men de slutade med kontakt med uppköparen på södra, intesamma som jag har dock.
Jag begärde 2 bil o släplass med grus och fick de utan snack, skulle kanske begärt mer :lol:

Markägaren hade tydligen tyckt att de var onödigt att göra en vändplats på hygget när allt var nedhugget och inte behövdes i framtiden.

Det var bra det är bäst att prata om de, det där med bommar och stora stenar kan ställa till osämja och det är inte bra

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419183 Möjligt, dock är de fortfarande enbart mina egna vägar som är byggda för mina pengar för att serva min mark och inget annat.
Ska andra använda dom ska dom fråga innan och inte komma med ursäkter efteråt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

ananders  
#419256
Göt skrev:
gnisten83 skrev:Får väl ge en feedback på denna tråd men de slutade med kontakt med uppköparen på södra, intesamma som jag har dock.
Jag begärde 2 bil o släplass med grus och fick de utan snack, skulle kanske begärt mer :lol:

Markägaren hade tydligen tyckt att de var onödigt att göra en vändplats på hygget när allt var nedhugget och inte behövdes i framtiden.

Det var bra det är bäst att prata om de, det där med bommar och stora stenar kan ställa till osämja och det är inte bra


Sätter man hinder på vägen så lär nog grannen fråga om lov i fortsättningen :lol: .

Det var ju bra att det fick en hyggligt bra lösning.

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419371 Jag har ett lite märkligt problem....eller ja, problem och problem.
Vägen "till skogen" typ 4 km skogsbilväg ovan gården gick tidigare precis utanför köksdörren, tidigare ägare byggde en ny och kortare vägsnutt -02 för att slippa timmerbilar över gårn. Detta känner ju alla i lokalbefolkningen till, men det har aldrig ritats på någon karta.
Så förra året hade sambon kört sönder harven en fredag kväll, så istället för att sova efter nattskiftet så låg jag och svetsade harv kl 08 på lördag morgon (helt olikt mig f.ö)
Plötsligt kommer en folkabuss och en hilux med kärra och kör förbi mig i god fart där jag ligger utaför verkstan.
I nästa ögonblick ser jag att de står på rad på gräsmattan där det fanns väg -01. Jag gick dit och ser att det är polska skogsplanterare:
"-This is garden, not road!" ....sa jag.
Kartläsarpolacken såg konfunderad ut och pekade på GPS, får fram en papperkarta där det står "Ludvika" och pekar på ett hygge, jag säger "150 km wrong", han får fram en ny karta som stämmer bättre, jag pekar på "nya" vägsnutten och kan sedan fortsätta svetsa :)

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419372 De är väl WMF som godkänner o ritar in nya skogsvägar?
Kolla med den kontakt du brukar ha när du säljer virke

   TS
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419387 Några som inte känner till området eller har den senaste kartan körde fel. Det händer då och då hos mig med. Vad är problemet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).