Avverkning (slutavverkning)

Vetenskap - Vetenskaplighet

4 inlägg 2849 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vetenskap - Vetenskaplighet

Umea  
#411287 Vetenskap - Vetenskaplighet

Vetenskap är fakta som man forskat fram.

Vetenskaplighet det vill säga hur stämmer det man forskat fram med verkligheten ?

Blev det som man hade tänkt ?


När jag var barn tyckte jag att stora kalhyggen var fula och det tycker jag fortfarande.

Jag kan därför förstå de personer vars tanke är att skogen ska se ut och vara som den alltid har varit.

En orörd naturlig skog likt förr som våra politiker och tjänstemän nog tänkt sig med Naturreservat var en god tanke och man vill väl.

Men blev det som man hade tänkt sig ?

Jag ryser var gång jag åker förbi en speciell skog där det mest står döda träd skelett i skogen.

Om jag är rätt underrättad så ägs den skogen av staten.

Hade man från början tänkt sig att en orörd skog skulle med varmare klimat, stormar och granbarkborrar kunna

förvandlas till en död skelett skog ?

Jag är inte så säker på att det var det som var tanken med naturreservaten.

Jag är inte heller så säker på att vanliga Svensson förstår händelse utvecklingen i skogen av den till början goda

tanken med Naturreservat.


Har också svårt att tro att vanliga normala människor föredrar att vistas i en död träd skelett skog.

Vad skorven och granbarkborrarna tycker kan jag inte uttala mig om.

Vi människor flyttar ju om det finns ett bättre passande ställe att bo på. Borde inte fåglar som är levande och rör sig

göra likadant eller stannar de kvar på ett dåligt ställe i skogen fast det finns bättre ??

Vetenskapligheten vad gäller Naturreservaten, blev det så bra ?

Den insikt jag nu har fått som skogsägare som jag inte hade som barn på 60- talet är att efter slutavverkning så går det

väldigt snabbt att få upp en plantering /ungskog om man planterar direkt efter avverkning med bra plantmaterial.


Jag tycker att hyggen är fula men det finns något ännu fulare - Död skelett skog !!


Ha det så bra och va rädd om Er !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Flytta gärna tråden om den passar bättre på annan plats.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vetenskap - Vetenskaplighet

Umea  
#432284 Hur gör man för att grå markera en annan medlems inlägg när man lägger in det i sitt eget svar ?

Lev och Må !

Bästa hälsningar från Umeå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vetenskap - Vetenskaplighet

Göt  
#432287 Klicka på den grå pratbubblan i övre högra hörnet, då får du in citatet

Användarvisningsbild

Re: Vetenskap - Vetenskaplighet

anersimyra  
#432307 Visst finns " skelleterade " områden till viss del i ett naturreservat. Men i de reservat jag själv arbetar i sköts skogen till största delen som i övrig produktionsskog, och andra områden som kulturskog.. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).