Avverkning (slutavverkning)

Resultat efter avverkning?

5 inlägg 3844 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Resultat efter avverkning?

Robinljunggren  
#388265 Hej medborgare!

Vi har ca 3 hektar lövskog som nu är föryngrad, och skotaren har precis skotat ut allt och samlat ihop fliset. Och nu till min fråga, jag tycker han lämnat enormt mycket flis kvar i backen, uppskattningsvis skulle jag nog säga att han har lämnat kvar mellan 20-30% av fliset. Eftersom jag har noll erfarenhet av detta så undrar jag om det brukar vara så? Skogen har visst blivit fin och ljus och skotaren har för övrigt gjort ett bra jobb , men just nu tycker jag det ser bedrövligt ut med all den flisen kvar.

Tack på förhand
/Robin Ljunggren



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Resultat efter avverkning?

alias  
#388268
Robinljunggren skrev:Hej medborgare!

Vi har ca 3 hektar lövskog som nu är föryngrad, och skotaren har precis skotat ut allt och samlat ihop fliset. Och nu till min fråga, jag tycker han lämnat enormt mycket flis kvar i backen, uppskattningsvis skulle jag nog säga att han har lämnat kvar mellan 20-30% av fliset. Eftersom jag har noll erfarenhet av detta så undrar jag om det brukar vara så? Skogen har visst blivit fin och ljus och skotaren har för övrigt gjort ett bra jobb , men just nu tycker jag det ser bedrövligt ut med all den flisen kvar.

Tack på förhand
/Robin Ljunggren


Härikring tror jag att instruktionen till skotarförarna har varit att lämna ca 25 % av grothögarna (alltså inte att lämna kvar var fjärde hög utan att inte försöka städa bort det nedersta i var hög). Vill minnas att det var motiverat både med att det ska lämnas kvar även lite klenare död ved på hyggena (naturvård alltså), men främst så tror jag att det har att göra med risken för att få med sig föroreningar i groten (grus, sten, jord, rötter m.m.) om man försöker få med det närmast backen vilket kan ställa till skada i flishuggen - samtidigt ökar säkert skotningskostnaden ju noggrannare man skall vara med att få med allt utan att få med föroreningar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Resultat efter avverkning?

Vilsten  
#388276 Ger också näring till marken om viss grot lämnas kvar.

Användarvisningsbild

Re: Resultat efter avverkning?

Robinljunggren  
#388370 Ja då är allt i sin ordning, tusen tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Resultat efter avverkning?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388436 Inte mycket kvar om 5 år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).