SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

169 inlägg 219199 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

tvilling  
#376698
Niking skrev:ATL tar också upp nyheten http://www.atl.nu/skog/naturskyddsforen ... r-granskas
/Niklas


Tycker ordförandens synpunkter på hur andra skogsägare väljer att investera känns lite olustigt. Lite mindre fingerpekande åt andra vore kanske mer passande just nu.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

massa-ved  
#376700 Kalhuggit för att få pengar att sköta fastighetens artrika inägor!! :ugeek: Nu har man ju fått fastigheten som gåva men om de hade köpt den med lånade pengar som de flesta privata fastigheter är, så hade banken velat ha pengar med jämna mellanrum då hade det nog krävts fler kalavverkningar :???: Men för privata ägare som köpt sina fastigheter vill man gärna stoppa avverkningar utan ekonomisk ersättning 😈 Tänk om nån köper en industri för ett antal miljoner sen kommer nån och säger den här och den där maskinen får inte användas för de är särskilt värdefulla :sad:

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376704 JAG KAN INTE NOG PRISA DIG FREDRIK.
En sådan smäll unnar jag varje medlem i naturskyddsföreningen.
Nu kanske medlemmarna inser vilka politruker de har som ledare.
Tänk vad många små människor har blivit hudflängda av dom här.
Har inte använt gilla knappen med flit förr. slarvade en gång så det blev gillat.
Men nu jävlar var det dax.
Har njutit av inlägget sedan i morse. Hoppas att ledningen får lika svårt att försvara sina gärningar som statsråden hade med sina mygel-lägenheter.

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376715 Nu har naturvårdsaktivisterna visat sina rätta trynen.

Det är allt för lätt att balkongmiljöaktivister "jävlas" med privata skogsägare som både ska betala skatt och ev lån och dessutom leva på skogen.

Jag tycker också att det är fö?¤ #@3¤ligt att skogsvårdstyrelsen spelar dessa rufflare i händerna med att lägga ut all skogsmark på nätet lättåtkomlgt med avverkningsanmälningar artdata & skogsinnehav för att naturnördarna ska kunna springa och göra anmälningar som är tveksamma och stoppa nödvändiga skogliga åtgärder.
Dessutom arrangera då naturskyddsföreningen fientliga kurser i argumentation och lathundar. Allt för att sätta tid skogs & markägare i strandskyddsbrott eller söka och upplysa om övertygande argument för att överklaga strandskyddsdispenser och skogsavverkningar...


Naturskyddsföreningen = "SKÄMMES TAAA MIIGG FAAANNNN"

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Ängagärdet  
#376724
Niking skrev:ATL tar också upp nyheten http://www.atl.nu/skog/naturskyddsforen ... r-granskas
/Niklas


I artikeln försvarar de ett kalhygge med att de ska ha råd att sköta inägorna... Då har de ju ändå fått fastigheten! Hur F*n tror de att en normal skogsägare ska klara sig då?!

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376726 Undrar förresten om tidningen Skogs Eko har civilkurage att ta upp artikeln som Fredrik gjort !

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376741
Ängagärdet skrev:
Niking skrev:ATL tar också upp nyheten http://www.atl.nu/skog/naturskyddsforen ... r-granskas
/Niklas


I artikeln försvarar de ett kalhygge med att de ska ha råd att sköta inägorna... Då har de ju ändå fått fastigheten! Hur F*n tror de att en normal skogsägare ska klara sig då?!


Förmodligen genom att jobba heltid utanför gården...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

husqvarna_med_sthil  
#376778 Jag har länge funderat över det här och i ett inlägg (här på detta forum eller annat) så efterlyste jag att dessa föreningar borde skådas närmare och belysas för allmänheten för precis som jag misstänkte så finns här saker som är direkt relevanta att lyfta till ytan.

TACK Fredrik ! Inte bara ett bra jobb du gjort utan ett jävligt bra jobb !

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376782 Mkt intressant läsning, otroligt bra grävt Fredrik!

Kul att se att även SNF (oavsett vilken lokalavdelning) behöver ett ekonomiskt tänk med vinstsyfte, trots att dom fått dessa fastigheter som gåvor..

Borde inte hela gåvan skötas minst som NS o ffa enligt givarens önskan?

Oxo skoj att SNF centralt inte alls ställer upp när de små avdelningarna får lite problem. Trevlig organisation!

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Bosse1  
#376794 http://www.osaby.se/forsaljning.html
Att äga eller inte äga svåra val i denna organisation.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376802 Ja, för visst är det enklare att peka finger åt "giriga" markägare när man inte själv behöver vara lika "girig" markägare och således riskera fastna med handen i syltburken.

Dessutom är det en tydlig signal till alla som funderar på att skänka sin mark till SNF i syfte att bevara den. Ty om SNF sedan säljer fastigheten på öppna marknaden, tar de inte sitt ansvar som markägare och marken kommer sedan inte att skyddas enligt givarens intentioner.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

isteskog  
#376810 Svarade nyss på en insändare av Anders Delin +58 till.
Planera för 2400-talet heter den och är införd i Ljusnan och på helahalsingland.
I mitt svar gav jag tips om denna tråd :smile:

Avatar Fallback

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Botvig  
#376818 Vore intressant att veta om NSF gjorde någon inventering av vad det fanns för några arter av djur,insekter och växter,inom området innan avverkningen. De borde ju gjort en grundlig undersökning om de lever som dom lär.
Har tagit upp frågan med vår lokala representant från NSF, men han hade ingen kännedom om detta och ville inte"lägga sig i" utan sa att jag får gå högre upp.

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376819 Undrar hur långt upp får du gå då för att få svar, med tanke på att nationella SNF skyller i från sig likt en toppolitiker eller fackpamp.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lever Naturskyddsföreningen som de lär i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376822 Äger förresten den norska, danska och finska motsvarigheten till SNF någon skog och hur sköts i så fall deras skog? Är det samma etik och dubbelmoral där också?
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 26 feb 2016, 20:26, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).