Avverkning (slutavverkning)

Ökat antal avtal om skogsförvaltning i urbaniseringens spår?

1 inlägg 1880 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökat antal avtal om skogsförvaltning i urbaniseringens spår?

Fredrik Reuter  
#371672 I urbaniseringens spår, alltså att allt fler flyttar till städer så verkar tjänster inom förvaltning av skogsfastigheter öka rejält - kanske på sikt formligen explodera!
Skogsbolagen är med på trenden och erbjuder idag förvaltningsavtal av olika former och det verkar även finnas ett sug för privata företag på landsbygden att satsa på förvaltningstjänster inom skog.

Det finns relativt lite skrivet på skogsforum om ämnet hittills, men jag tänkte dra igång denna tråd för att dels samla tidigare trådar och även att vi tillsammans uppdaterar oss i ämnet.

Mycket bra om priser och innehåll i tjänsterna finns i tråden Pris på skogsförvaltning , men den har några år på nacken och utbudet och efterfrågan ändras troligtvis med åren.

Har du idag avtal på skogsförvaltning? Skriv då gärna några rader i denna tråd och berätta dina erfarenheter. Erbjuder ditt företag idag tjänster inom förvaltning av skog, skriv gärna ner dina tankar i ämnet.

Om man tittar på de erbjudande som finns idag så framträder ofta orden “trygghet”, “lönsamhet” och “långsiktighet” i säljtexterna.

Men vad ingår konkret i tjänsterna? Och vad vill du som skogsägare och utboägare betala för i en sådan tjänst?

Uppdatering av skogsbruksplan känns som en given del i en förvaltning. Jag tänker då på att förvaltaren uppdaterar skogsbruksplanen årligen och fysiskt går genom fastigheten och bedömer åtgärder, hittar skador osv.
Ekonomi. Finns ekonomitjänster idag? Alltså att förvaltaren löpande bokför företaget och lämnar färdiga böcker för påskrift vid årets slut.
Jaktavtal. Finns ex möjlighet att företaget tar på sig att rensa älgpass, markera ut nya, ha en dialog med ev jaktlag, se till att det finns parkeringsplatser och maskiner i ordning inför älgjakt eller annan jakt för den delen?
Juridiskt avtal. Ex företräder markägaren om delar av fastigheten ex är föremål för en tänkt nyckelbiotop?
“Hustomte-avtal”. Att det ingår i avtalet att förvaltaren ser över ev byggnader, vägar, sommarbostäder etc. Håller koll så inget blir skadat, kollar så det inte varit inbrott osv, finns sådana avtal?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).