Avverkning (slutavverkning)

Så jobbar du bäst i stormfälld skog

51 inlägg 20567 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

jannee  
#362699 Får väl skämmas, har alltid rotvältan till höger om mig, stubben blir hög nog ändå :oops:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Hema  
#362704 Där jag vet att jag kommer att köra, kapar jag ned stubben iaf, så lite säkerhet kan man kosta på sig. :)

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

jannee  
#362736 Hör till ovanligheten att en rotvälta faller framåt, misstänker man att detta eventuellt kan ske är det bara till att sätta en sträva mot den.
Har under åren troligtvis sågat loss tusentals träd och än har ingen välta gått framåt, å andra sidan har jag några ggr satt en sträva för säkerhets skull.
Trots allt är man ändå "lite" rädd om livhanken. Bara nu i vinter har jag hitintills sågat loss över 400 träd och alla rotvältor gått bakåt - någon står fortfarande rakt upp men.... ja nu börjar tjälen också hålla i dem.

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Erre  
#362743
Blondin 750 skrev:Och den typen kan vara jag ibland, men då är det för att få så korta stubbar som möjligt kvar så dessa kan köras över utan problem. Givetvis aldrig med stammar i spänn eller rotvältor som riskerar att falla åt fel håll, men dessa är i alla fall sällsynta i min skog, kanske fyra-fem stycken på de 25 år jag varit i skogen. Då blir det som på filmen, en bit att resa med kran och sen fälla.


Jag känner igen mig i att sträva efter låga stubbar då jag kör med traktor i skogen.
Så när man kan sågar jag oxå med rotvältan på höger sida. Men den personen jag hade i åtanke när jag skrev står i stort sett alltid på den sidan, även om det spänner rätt bra. Sen står han lite på sniskan så han nästan kommer i linje bakom sågen. Som ett frimärke mot rotvältan.
Det är dumsnålt.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362746 Dumsnålt eller bara vanans makt.... Stod nog själv oftast på "snålsidan" förr utan att tänka så mycket på det men efter en lagom smäll på benet så lärde jag mig att tänka efter före....

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Erre  
#362758
Blondin 750 skrev:Dumsnålt eller bara vanans makt.... Stod nog själv oftast på "snålsidan" förr utan att tänka så mycket på det men efter en lagom smäll på benet så lärde jag mig att tänka efter före....


Det är gutt när man får en andra chans att göra annorlunda.
Alla har inte den turen tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

JensSkoog  
#362790
Blondin 750 skrev:Liten passning till han som håller i sågen, tummen ska sluta om främre bågen! Jag fick lära mig av en ganska oborstad instruktör på en motorsågskurs,..." Runk-greppet pojkar- det kommer ni alltid att minnas!" Och det funkar ju faktiskt så här drygt 25år senare. :D

Greppet med tummen på bågen och inte slutande om den, kommer tyvärr av sig själv om man körde gamla traktorar utan styrservo på fula vägar och i skogen, eller kvartonsbilar i lumpen i terräng :mrgreen:
Kan skriva under på att det är inne i helsike obehagligt när ratten river sig loss och tar med tummen 😡

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362813 Att stå på fel/rätt sida har inte så mycket med rotvältan att göra, utan att stammen slår åt sidan och träffar benen/bröstkorgen/hakan.
Om du lämnar 3 dm på en stam med 60cm dia i rotsköret, tappar du dryga 80 liter. Timmerpriset på det är ca 60:-

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362817 Intressanta filmer man ser, men ingen verkar komma i närheten av den kedjefilning som Svante har :D

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Hema  
#362830
Mangan skrev:Att stå på fel/rätt sida har inte så mycket med rotvältan att göra, utan att stammen slår åt sidan och träffar benen/bröstkorgen/hakan.
Om du lämnar 3 dm på en stam med 60cm dia i rotsköret, tappar du dryga 80 liter. Timmerpriset på det är ca 60:-

Blir nästan en perfekt kubb att göra kaminved av också. :)

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362838
JensSkoog skrev:
Blondin 750 skrev:Liten passning till han som håller i sågen, tummen ska sluta om främre bågen! Jag fick lära mig av en ganska oborstad instruktör på en motorsågskurs,..." Runk-greppet pojkar- det kommer ni alltid att minnas!" Och det funkar ju faktiskt så här drygt 25år senare. :D

Greppet med tummen på bågen och inte slutande om den, kommer tyvärr av sig själv om man körde gamla traktorar utan styrservo på fula vägar och i skogen, eller kvartonsbilar i lumpen i terräng :mrgreen:
Kan skriva under på att det är inne i helsike obehagligt när ratten river sig loss och tar med tummen 😡

Visst är det så med gamla maskiner utan servo, det var även här ständiga förmaningar i traktorkörningens början med en BM Victor, "Inga tummar innanför ratten" :smile: Nu är Victorn sedan länge borta men förmaningarna hänger kvar i minnet, precis som förmaningen från motorsågsläraren, och jag tror nog att det inte felar så värst många gånger med tummarna.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362841
Mangan skrev:Att stå på fel/rätt sida har inte så mycket med rotvältan att göra, utan att stammen slår åt sidan och träffar benen/bröstkorgen/hakan.
Om du lämnar 3 dm på en stam med 60cm dia i rotsköret, tappar du dryga 80 liter. Timmerpriset på det är ca 60:-

Helt rätt, dålig formulering från min sida.

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Fredrik Reuter  
#364957
Ferguson system skrev:Bra video. Er det Skogsforum logoen jeg ser på venstre buksebeinet fra ca. 0:37 og utover i videon? Ute å tester nye kleskolleksjon?


Ursäkta sent svar Ferguson.
Nja, så bra är det inte. Detta är faktiskt en gammal kollektion som jag testade Elmia 2011 ihop med Blåkläder. Jag fick ett par uppsättningar att testa och föll det väl ut kunde de "brandas" med skogsforums logga osv.

Men jag slog stopp på detta, de var alldeles för tunga och otympliga, faktiskt värre än de äldre från Husqvarna. Inför dessa tester så fann jag icke mina gamla byxor och då fick det bli dessa.

Kanske vore en kul grej annars, att göra en huggaruppsättning med skogsforums märke på. Det värsta är väl att det kommer krävas lika många uppsättningar som det finns sågmärken ... :wink:

Avatar Fallback

Re: Sv: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

hfab  
#364985
Fredrik Reuter skrev:
Ferguson system skrev:Bra video. Er det Skogsforum logoen jeg ser på venstre buksebeinet fra ca. 0:37 og utover i videon? Ute å tester nye kleskolleksjon?


Ursäkta sent svar Ferguson.
Nja, så bra är det inte. Detta är faktiskt en gammal kollektion som jag testade Elmia 2011 ihop med Blåkläder. Jag fick ett par uppsättningar att testa och föll det väl ut kunde de "brandas" med skogsforums logga osv.

Men jag slog stopp på detta, de var alldeles för tunga och otympliga, faktiskt värre än de äldre från Husqvarna. Inför dessa tester så fann jag icke mina gamla byxor och då fick det bli dessa.

Kanske vore en kul grej annars, att göra en huggaruppsättning med skogsforums märke på. Det värsta är väl att det kommer krävas lika många uppsättningar som det finns sågmärken ... :wink:
Satsa på pfanner. Neutralt och bra.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365023 Eller E&S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).