Avverkning (slutavverkning)

Så jobbar du bäst i stormfälld skog

51 inlägg 20569 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Bosse1  
#361787 Jobba i stormskogne med ett längre svärd, här är svärdet 18 mm.
Kraftsvärd på Stihlen :lol:
Nisse tryckfel

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Robertberg  
#361794 Ett viktige tips jag tycker de glömt är att kvista trädet innan man kapar loss det, då ser man lätt hur trädet ligger i spänn och ofta har man bättre arbetshöjd.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Hema  
#361935
Robertberg skrev:Ett viktige tips jag tycker de glömt är att kvista trädet innan man kapar loss det, då ser man lätt hur trädet ligger i spänn och ofta har man bättre arbetshöjd.

Håller med och ska man ändå göra ved av trädet så börjar jag aptera från toppen, sedan så känner man när det blir jämnvikt och då kan man lätt välta tillbaka vältan med rotstocken. Skulle det vara som så att vältan vill fara framåt är detta sätt än säkrare, än att börja med rotkap. Klart det är alltid fall till fall och väldigt ofta strävar vältan att falla tillbaka trots att det kan ha gått en massa år sedan trädet föll. Hade en del att rensa upp när jag köpte fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361937 Är det många vindfällen i området tycker jag absolut att man ska försöka ta dit en skördare.
Visst, städa stormfällt med skördare tar lite längre tid än normal slutavverkning och sliter mer på sågkedjorna, men det är ohyggligt mycket snabbare och säkrare än med motorsåg.

Jag fattade inte själv hur effektiv en skördare kan vara på vindfällen förrän jag fick ett sådant uppdrag. Det är nästan magiskt när man är van vid att härja runt med motorsågen med livet som insats och plötsligt bara kan lyfta loss hela trädet med rotvälta och allt innan man kapar :grin:

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

husqvarna_med_sthil  
#361943 Det beror på lite hur stormfällningen ser ut. Efter stormen -13 hade jag ett område där det mesta låg, huller om buller, gick inte ens att gå där. I det fallet tog jag en skördare. På ett annat ställe hade det tippat ett antal träd men där låg de ett och ett så att säga och då var det inga problem alls att fixa själv. Det var enkelt att se och inte en kombination av stammar och spänningar åt olika håll. Trots detta fick jag mig en liten "tur" som tur i oturen hade jag kontakt med stammen annars hade det nog gjort jäkligt ont. Man må då vara försiktig, ett enda litet misstag kostar en snabbt livet, märker man direkt när man börjar med stormfällt och som nybörjare likt mig.

Användarvisningsbild

Så jobbar du bäst i stormfäld skog

traktorz  
#361947 Ta med ett par motorsågar, samt även yxan. Vid stormen Ivar vid luciatid 2013, hände det ett antal gånger att jag fastnade med mina bägge Jonsered (CS2152 med 15" svärd & CS2150 med 13") och något pinsamt behövde vinka efter brorsan att kapa loss mina bägge sågar, han med 18" på StorStihlen MS362C-Q.

Vi valde att själva rotkapa alla (knappt 900 till antalet) stormfällda tallar, och hade skördar/skotar-gruppen med nån dags försprång flåsandes i hasorna.

Hade med både sop och yxa till att sopa eller barka rent från sand och grus vid kapstället. Ändå var det oundvikligt att kedjorna ofta blev slöa, så de behövde filas och bytas ofta.

Att vi skälva rotkapade våra rotvältor, istället för att skördarna skulle få sina kedjor slöa, resulterade i att vår avverkning gav ett substantiellt netto.

Alternativt hade skogsköparen behövt hyra in manuella rotkapare, som hade ätit upp en betydande del av vår förtjänst.

Stora skogsbolag valde att avstå manuell rotkapning, så istället ser man nu stora hyggesområden med markanta högstubbar. Stora värden går därvid förlorade, eftersom rotstockens volym inte blir maximal. Oacceptabelt för en liten skogsägare som vi, men tydligen en godtagbar kompromiss för de största bolagen.

Vi var alltid två som rotkapade, lyckligtvis utan fysiska skador, men insåg farorna. Det var också en trigger till att vi senare anmälde oss till att ta motorsågskortet, visserligen bara A+B, som dock inte berör vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

kungsis  
#362185 Dom missade ett krav, som jag alltid har när jag jobbar med vindfällor. Ha en traktor maskin med BRA winch eller kran med dig. Blir så mycket säkrare när det både går att säkra upp med maskin och även när man dragit/lyft isär stammarna. Samtidigt tror jag man tjänar in det extra momentet. då allt går så mycket smidigare, när man slipper krypa och kravla bland stammar och grenar.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362190 Enstaka träd går ju rätt ok, större brötar skall man väl lämna till maskiner, men om man struntar i det rådet så är en skaplig metod att gå runt bröten och ta det enklaste trädet, kvista först så ser man ev. spänningar lättare, mät trädet och markera kapställen, kapa sen från toppen så tycker jag att det brukar bli minst dramatiskt, håller man på så och går runt bröten och hela tiden tar de lättaste träden så funkar det faktiskt ok.
Men ta det lugnt, tänk till ordentligt, och gå hem när du blir trött, man har en tendens att ta lite felaktiga beslut när man är trött...

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362194 Den her sier vel det meste:


Avatar Fallback

Re: Sv: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Blivande snickare  
#362213
Rank skrev:Den her sier vel det meste:


Här kapar han ju mest gran men en sak att tänka på om man kapar tall är barken. Speciellt nere vid roten kan barken vara riktigt tjock så det blir svårt att bedömma när man har lämplig bit okapat trä kvar i nedre delen av stormkapet.
Jag brukar slå bort den sandiga barken på övresidan med yxan å då får man en bild av hur tjock barken är. Sen finns det ju inget som säger att det är lika varvet runt, men en riktgivare i allafall :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362219
Blivande snickare skrev:
Rank skrev:Den her sier vel det meste:


Här kapar han ju mest gran men en sak att tänka på om man kapar tall är barken. Speciellt nere vid roten kan barken vara riktigt tjock så det blir svårt att bedömma när man har lämplig bit okapat trä kvar i nedre delen av stormkapet.
Jag brukar slå bort den sandiga barken på övresidan med yxan å då får man en bild av hur tjock barken är. Sen finns det ju inget som säger att det är lika varvet runt, men en riktgivare i allafall :)


Att tall har klart tjockare bark än gran, märke jag förra året när jag rotkapade ett antal vindfällen. Jag hade kapat loss alla granar och skulle börja kapa loss tallarna. Tänkte mig inte för, utan körde stormkapet lika högt upp som på granen. Dålig draghållfastighet i tallbarken... :oops:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Blivande snickare  
#362221
Niking skrev:
Blivande snickare skrev:
Rank skrev:Den her sier vel det meste:


Här kapar han ju mest gran men en sak att tänka på om man kapar tall är barken. Speciellt nere vid roten kan barken vara riktigt tjock så det blir svårt att bedömma när man har lämplig bit okapat trä kvar i nedre delen av stormkapet.
Jag brukar slå bort den sandiga barken på övresidan med yxan å då får man en bild av hur tjock barken är. Sen finns det ju inget som säger att det är lika varvet runt, men en riktgivare i allafall :)


Att tall har klart tjockare bark än gran, märke jag förra året när jag rotkapade ett antal vindfällen. Jag hade kapat loss alla granar och skulle börja kapa loss tallarna. Tänkte mig inte för, utan körde stormkapet lika högt upp som på granen. Dålig draghållfastighet i tallbarken... :oops:
/Niklas

Precis!
Räcker med en sekunds hjärnsläpp så kan man få en ordentlig smäll!
Eller så står man där med svärdet klämt 30cm under marknivå.
Har jag hört.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

stegmaster  
#362249 Even grävmaskin er bra att ha tycker jag.
Er inte ofta det er vindfällor här, men ifjol (2015) var det några stora graner som la sig.
Håll bara fast roten med grävmaskinskopan medan jag kapa loss stammen, sen kunne man trycka roten tilbaka eller lyfta bort den.
Om träden låg svårt til, så kunne man dra fram hela trädet och kvista på smidigare plats, sen gick det snabbt att lyfta ut dom grova stockarna, och rydda i hop grenar i en hög.
Dom största var ca 60-70cm i roten, och ca 20-25m lange.
Och detta med bara en 5,5t maskin, som dock er mycket stärkare enn en griplastare.

På mindre träd er det lagom med klipp. 8)

1451810018_20150303_113718.jpg

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Fredrik Reuter  
#362550
Hema skrev:Håller med och ska man ändå göra ved av trädet så börjar jag aptera från toppen, sedan så känner man när det blir jämnvikt och då kan man lätt välta tillbaka vältan med rotstocken. Skulle det vara som så att vältan vill fara framåt är detta sätt än säkrare, än att börja med rotkap. Klart det är alltid fall till fall och väldigt ofta strävar vältan att falla tillbaka trots att det kan ha gått en massa år sedan trädet föll. Hade en del att rensa upp när jag köpte fastigheten.


Hej,
Detta tycker jag också är en bra variant.
Hade lite film på det så jag gjorde ett kort klipp.
Tycker man får bra koll på grejerna och riskerna med att få rotvältan över sig eller stocken på sig minimeras. Sedan tycker jag det är kanon om trädet ligger över en väg, då kan man fälla rotstocken åt sidan efteråt så man kommer fram enklare eller utan att brossla sönder ryggen!


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).