Avverkning (slutavverkning)

Norskt skogsbruk

36 inlägg 14017 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#359985
stegmaster skrev:
JensSkoog skrev:Det är inte att överdriva 😈 Kr 160,- för kubiken, fub, prima björk, om någon vill ha den 😡

Blir ikke klok på dette, har alle større vedprodusenter lagt ned i ditt området??? :surp:
Finner ikke priser lenger på AT-skog sine hjemmesider, men senest i fjor var prisen ca 370kr m3 for bjørk her i vest-agder.
Om jeg kunne fått kjøpt bjørk til noe i nærheten av 160kr m3, så hadde jeg sluttet å hugge bjørk selv på dagen. 8)
Jeg får kanskje ta en tlf til dem og høre om prisen, men med tanke de dårlige erfaringer jeg har med virke fra dem, så vet jeg ikke. :???:
Problemet er at jeg har fått virke som har ligget for lenge før det leveres, så kvaliteten blir ikke så bra som jeg vil ha den. (er vel 2 år siden jeg kjøpte noe)
For det blir ikke aktuelt å gå på akkord med kvaliteten, uansett hvor billig de selger virket.
Merkelig nok, så har jeg solgt ca 30m3 mer i år(så langt) enn i fjor, selv om det er 8-10+ grader og knapt vært -grader så langt i år.
Så er i praksis utsolgt, da det var ca 30m3 bjørk jeg hadde som reserve. (har fremdeles litt furu igjen)


Förmedlar du virke eller producerar du eldningsved? För "tömmer" blir väl virke på norska? Och vad är då ved? :???:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

stegmaster  
#360049
Volundsmed skrev:Förmedlar du virke eller producerar du eldningsved? För "tömmer" blir väl virke på norska? Och vad är då ved? :???:

Jag er vedproducent och producerar eldningsved, och hugger alt virke själv numera, då AT skog har velat ha ca 370m3+mva för sitt björkevirke tidligare.
Men om jag kunne fått kjöpt björkevirke av AT skog för nåt i närheten av 160kr m3, så skulle jag sluta hugga virke själv, direkt. :surp:
Har priserna stupat senaste året, eller va har hänt????
Finns inga priser på AT skog sin hemsida längre.
Det er altså björkevirke jag jager, som jag kan göra eldningsved av.

Avatar Fallback

Re: Sv: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#360051
stegmaster skrev:
Volundsmed skrev:Förmedlar du virke eller producerar du eldningsved? För "tömmer" blir väl virke på norska? Och vad är då ved? :???:

Jag er vedproducent och producerar eldningsved, och hugger alt virke själv numera, då AT skog har velat ha ca 370m3+mva för sitt björkevirke tidligare.
Men om jag kunne fått kjöpt björkevirke av AT skog för nåt i närheten av 160kr m3, så skulle jag sluta hugga virke själv, direkt. :surp:
Har priserna stupat senaste året, eller va har hänt????
Finns inga priser på AT skog sin hemsida längre.
Det er altså björkevirke jag jager, som jag kan göra eldningsved av.


Okej kanon svar! Ja det kan väl inte bli många kroner i förtjänst på ett sånt pris? Du får köpa av Jensskog för 200kr kubiken [WINKING FACE]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Norskt skogsbruk

stegmaster  
#360052
Volundsmed skrev: Du får köpa av Jensskog för 200kr kubiken [WINKING FACE]

Ja om bara Jensskog funnits lite närmare mig, så skulle jag köpt det direkt. :grin:
Ja , det blir ju dårlig fortjänst för skogsägaren, men desto större fortjänst för mig som foredlar virket från ferdig stock til ved i säck.

Användarvisningsbild

Re: Norskt skogsbruk

JensSkoog  
#360054
stegmaster skrev:Men om jag kunne fått kjöpt björkevirke av AT skog för nåt i närheten av 160kr m3, så skulle jag sluta hugga virke själv, direkt. :surp:
Har priserna stupat senaste året, eller va har hänt????
Finns inga priser på AT skog sin hemsida längre.
Det er altså björkevirke jag jager, som jag kan göra eldningsved av.

Vet inte vad som har skett, men här i området är det svårt att få köpare på mindre volym kan det verka som. Har sett många fina travar av björk som har leget så länge att dom har gått direkt till flisning, och priset på den leverancen är inte mycket att hoja över. Vårt biovirke som blev avverkad i somras kan inte rekna med hämting för sommaren 2017, så det blir väl rötaflis :mrgreen: Björken ser ju inte direkt bra ut längre heller, efter ett halvt år med växlande väder 😡

Avatar Fallback

Re: Norskt skogsbruk

Volundsmed  
#360056 Här hemma är det tvärtom mot hos er. Här ligger det inte ens en vecka, möjligen energiveden får ligga tills det är ett "lager" i samma område. Timmret hämtas helst samma dag som det avverkades.

En avverkning jag skotade med en f10a var det enda stället timmerbilarna kunde köra på, så jag fick glatt skota så 2-3 bilar kunde hämta 1-2 lass var om DAGEN. Tur nog så var det slutavverkning och kort väg att skota, nattskiftrt fick antingen ledigt eller nyttja kylan som blev på nätterna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).