Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning eller gallring?

23 inlägg 10211 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

kungsis  
#356953 Jag högg lite vindfällen i dag i området och passade på att gå igenom det igen. Det blir slutavverkning, då det blir för få stammar kvar och då de även dels har skador och jag misstänker även mycket röta. Men jag kommer att lämna kantsoner med mindre träd. Så det blir en kompromiss. Slutavverkning i mitten och lite plock/gallring av större träd på kanterna och det finns även en klunga med mindre träd, i ena kanten, som får stå kvar. Det blir väl helt enkelt en slutavverkning med hänsyn, som ju är så pass populärt numera :mrgreen: . Nu är det bara frågan om vad inköparn säger. Fasiken, jag skulle ha en egen skördare, så jag finge det som jag vill :wink: . Jag glömde kameran :oops:

Mvh
Kungsis

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

machonisti  
#356964 Skördare åt alla!!!

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

T Landström  
#356965 Stort område?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

husqvarna_med_sthil  
#357017 Jag har också en mindre fläck med blandat grovt och något vekare och jag funderar allt på att kalhugga det. Vill göra en slutavverkning själv åtminstone en gång i livet och detta är lagom stort för att lyckas, under 1 hektar. Förövrigt kommer jag nog att hugga hyggesfritt framöver på det som är att hugga, alternativt små hyggen. Har så pass stora hyggen nu i varierande ålder på skogen att jag kommer få svårt att hinna med.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357045 Själv har man några mindre områden som det blir att höggallra ca 0,1-0,3 ha/st, mest för att vara säker på att få ut lite värde från skogen.

Sen så får man se hur de undertryckta träden klarar av att återhämta sig. Lite orolig för risken av snöbrott och skador vid gallringen. Men förhoppningsvis kan man slå ihop dessa områden med angränsade områden i framtiden så att man kan bedriva lite mer rationellt skogsbruk i framtiden.

Om det inte går vägen så får man ta ned dem om drygt 5 år då nästa gallring kan bli aktuell.

vad gäller förresten om avverkat ca 0,2ha nu under hösten får man efter nyår avverka ett område på 0,4 ha utan att anmäla eller behöver man vänta exakt ett år innan man får avverka utan att behöva anmäla det?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357053
SkogsGotte skrev:vad gäller förresten om avverkat ca 0,2ha nu under hösten får man efter nyår avverka ett område på 0,4 ha utan att anmäla eller behöver man vänta exakt ett år innan man får avverka utan att behöva anmäla det?


Gränsar det till de du nyss avverkat så ska det vara säkerställd föryngring om de inte ska räknas ihop.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

Peteflamingstar  
#357081
SkogsGotte skrev:
vad gäller förresten om avverkat ca 0,2ha nu under hösten får man efter nyår avverka ett område på 0,4 ha utan att anmäla eller behöver man vänta exakt ett år innan man får avverka utan att behöva anmäla det?


Eller om någon frågar säger du att det första området bara var ca 0,1 hektar :grin:
Tror inte skogsstyrelsen bryr sig om att räkna på enstaka tiondels hektar.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller gallring?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357095
busholle skrev:
SkogsGotte skrev:vad gäller förresten om avverkat ca 0,2ha nu under hösten får man efter nyår avverka ett område på 0,4 ha utan att anmäla eller behöver man vänta exakt ett år innan man får avverka utan att behöva anmäla det?


Gränsar det till de du nyss avverkat så ska det vara säkerställd föryngring om de inte ska räknas ihop.



Inget område gränsar mot något som nyligen är avverkat och de gränsar ej med varandra...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).