Sida 1 av 3

Sveaskogs nya 50-tonsdrivare Timberpro

Postat: tor 26 nov 2015, 09:16
av bgl
Länk till artikel om Sveaskogs drivarförsök här på trakten med en specialbyggd Timberpro.

http://atlplay.nu/video/amerikansk-vars ... ergslagen/

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tor 26 nov 2015, 10:22
av Vedmaskin
Den var inte liten...

Skulle varigt intressant att se en vanlig storskotare jämte.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tor 26 nov 2015, 12:12
av Fredrik Reuter
Hej,
Det är inte ofta jag är negativ, men här lägger jag in en brasklapp - jag tror inte på denna.
Det är ju ingen drivare då det inte verkar gå att lasta direkt på redet med skördaraggregatet, då faller ju det konceptet.
Sedan lastar den väl som dagens Skandinaviska storskotare, kanske ett plus om den har bredare boggies, men det ser inte ut som att det är stora skillnader faktiskt.

Och förarna klagade på hytten ...

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tor 26 nov 2015, 12:48
av bgl
Ja , den är stor, bred, tung och allmänt bänglig att flytta.
Vet inte bredden med svenska däck och band, men frågan är om den inte överstiger 350cm medförande alla regler som då löses ut!?
Däremot är boggitrycket på framänden /olastad/ så högt med monterade band att den inte får köra en enda meter på allmän väg, eller för den delen på vägföreningar osv, utan att ha tillstånd från väghållaren. Trailern måste lämna allmän väg före avlastning

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tor 26 nov 2015, 15:31
av erm
Håller med Fredrik, är inte själva def av en drivare att man skall slippa byta agg utan lasta direkt? Sen personligen känner jag mig lite tveksam till amerikanska maskiner... Brukar inte ligga i framkant direkt.
Komatsu:s prototyp borde vara ett bättre alternativ. Eller?
http://www.atl.nu/teknik/drivaren-i-drift

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: tor 26 nov 2015, 16:27
av jannee
En sådan där rackans stor "drivare" kan de va nått :?:
Är det en typisk Norrlandsmaskin, allt går som massa och skall ändå kokas.
Hur görs det när det blir flera sortiment som t.ex timmer, massaved, kubb, och löv. Vem sorterar och när :!:
Själv kör jag med en Moheda 5 tonnare + vajer, men kör helst ett sortiment åt gången annars blir det ett tidsödande flyttande hit och dit (småskaligt) :grin: .

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 10:32
av Mangan
5-tonnare? Jäkla storbonde... ;) De körde både timmer och massa i filmen såg det ut som.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 13:21
av Brytjärn
Sveaskog... Idioti!
Åter till skrivbordet och räkna lite.

Sveaskog-Timberpro koncept
32ton maskin skördare
32+25ton maskin skotar
Total belastning på skogsmarken = 89ton

Konventionellt Koncept
Skördare 23ton
Skotare 23+20ton
Total belastning på skogsmarken = 66ton

Så den lastar 5ton mer är en "vanlig stor skotare" men väger i sig cirka 10ton mer.
Boggien på den maskinen kompenserar inte de 10ton extra som den släpar runt på.

Plus de faktum att den som skördade även där drar runt på cirka 10 ton övervikt och då är ju viktfördelningen helt fel... dvs majoritet på framdelen.

Vad är de för tomtar på Sveaskog som sitter och kastar bort skattepengar (indirekt då staten äger Sveaskog).
När hela branschen pratar om mindre marktryck så går Sveaskog helt åt andra hållet.... idiotiskt

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 15:47
av Bosse1
Mycket fin maskin att plocka vindfällen i våra ekoparker med :smile:

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 17:20
av Hema
Vad klagar ni på egentligen?

Det är ju kanon att man lyckats med bedriften att öka vikten på traktordelen, så att det inte längre blir lika ojämnt viktfördelat över hela maskinen när den är fullastad. För om vi får jämnvikt på maskinen har vi bara 50% av vikten över bakvagnen ju. Procentfördelningen är det viktiga, våra mål är tydliga med att minska procenttalet över bakvagnen.. #-O

Med resonemang likt detta bör man bli av med jobbet!

Vilka tomtar, man slutar aldrig att bli överraskad.

Edit: Skrivfel pga. stor tumme.

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 17:52
av axwell
Hema skrev:Vad klagar ni på egentligen?

Det är ju kanon att man lyckats med bedriften att öka vikten på traktordelen, så att det inte längre blir lika ojämnt viktfördelat över hela maskinen när den är fullastad. För om vi får jämnvikt på maskinen har vi bara 50% av vikten över bakvagnen ju. Procentfördelningen är det viktiga, våra mål är tydliga med att minska procenttalet över bakvagnen.. #-O


Skärpning @Hema, ironin måste vara tydligare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 18:15
av tallen100
Håller med, vi fattade ingenting ;) :D :D

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 18:26
av Ådii
Bra att se att man inte var den enda som var skeptisk till denna när man såg videon. Första tanken var också faktiskt att är nog detta en drivare? Är ju mera som Ponsse Dual eller liknande..Annars så dom som vill få en inblick i hytten på en TimberPro kan titta på denna film, här ser man nog vad som menas med ett nummer större..


Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 18:36
av Hema
Ådii skrev:Bra att se att man inte var den enda som var skeptisk till denna när man såg videon. Första tanken var också faktiskt att är nog detta en drivare? Är ju mera som Ponsse Dual eller liknande..Annars så dom som vill få en inblick i hytten på en TimberPro kan titta på denna film, här ser man nog vad som menas med ett nummer större..


Den där filmen förstår jag mig inte på. Jag kan väl direkt säga att jag inte har stor kunskap angående hur mans ka köra en skördare, men allt jag tidigare har sett, så såg detta ut som om man lämnat ut en nybörjare i skogen. Uppenbarligen kan han hantera maskinen, men hur han bearbetar träden får mig att fundera om jag missat något vitalt i att köra skördare. :???:

Re: Sveaskogs nya 50-tonsdrivare

Postat: fre 27 nov 2015, 19:06
av Mangan
Det är viktigt att pröva olika saker, även de man kanske inte tror på. Med tanke på hur dagens markskador ser ut, är det vettigt att söka brett. Sen kanske inte detta är svaret, men det kan bli ett uppslag till något. Eller så vet man, istället för att bara resonera sig fram till att dagens teknik är den bästa.