Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad, hyggesfritt

6 inlägg 4541 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningskostnad, hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#349201 Nu har Skogsstyrelsen börjat fått data från sin egna skogsfastighet i Segerstad mellan Grums och Karlstad gällande avverkningskostnader för sk hyggesfritt skogsbruk.

Skogsstyrelsen har sedan två år tillbaka delat av några avdelningar på totalt 15 hektar av fastigheten som totalt är på 350 hektar och brukar dessa hyggesfritt.

I lördags hade de exkursion och Skogsaktuellt skriver nu om deras kostnadsutfall för avverkning av de olika delarna.

Som referens har en slutavverkningskostnad om 84 kr/fub använts och likt vanlig avverkning är kostnaden avhängig på medelstammen, större träd är billigare att avverka än mindre (inom normala gränser).

Luckhuggning blev billigast vid avverkningen som gjordes 2013, 100 kr/fub jämt - 16% dyrare än slutavverkning. Medelstammen blev här 0,55 fub/träd.

Höggallring slutade på en avverkningskostnad om 105 kr/fub (skördare + skotare, gäller alla siffror). Medelstammen blev här 0,53 fub/träd. Det är 20% dyrare än slutavverkning.

Volymblädning slutade på 107 kr/fub. Medelstammen blev 0,43 fub/träd. Det är 21,5% dyrare än slutavverkning.

Höggallring som tidigare varit ogallrad slutade på 112 kr/fub och en medelstam på 0,33. Det är 25% dyrare än slutavverkning.

Timmerställning kostade 129 kr/fub och gav en medelstam på 0,25 fub/träd. Det är 35% dyrare än slutavverkning.

Låggallring hade en avverkningskostnad på 134 kr/fub och en medelstam på 0,18 fub/träd. Det är 37% dyrare än slutavverkning.

Det hade varit riktigt intressant att varit med på exkursionen, tyvärr missade jag detta. Var det någon som medverka så får ni mer än gärna delge era åsikter från den.

Avverkningarna gjordes med en John Deere 1270E skördare och en mellanstor skotare.
Personligen tycker jag det blev billig avverkning, men jag har kanske missuppfattat koncepten. Det jag baserar det hela på är att slutavverkningsgrupper idag går runt på stora objekt och stora volymer, så pressade är priserna. Vid exemplet höggallring avverkades 25% av volymen, 75% står alltså kvar och det jag ställer mig frågande till är om en slutavverkningsgrupp får det att gå runt med en höjd bortsättning på 25% men å andra sidan får bara 25% tas ut, jag har svårt att få ihop det, eller vad tycker ni andra?

Här är artikeln: http://www.skogsaktuellt.se/artikel/486 ... nomin.html



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad, hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#349202 Lägger in en länk till en av de större trådarna vi har om hyggesfritt, jag missade detta i första inlägget.

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad, hyggesfritt

Axl  
#349206 Jag undrar om det inte är uppskattade kostnader eftersom det var så små ytor. Tyckte skotningskostnaden var lite konstig, 50 kr/m3fub för alla åtgärderna.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad, hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#349208 Hej,
Ja, så kanske det är. Det hade varit intressant att få entreprenörens syn på det hela (den som gjorde åtgärden).

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad, hyggesfritt

Axl  
#349211 Det känns inte som att det är någon flytt inräknad heller och det borde vara till hyggesfrias nackdel ytterligare.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad, hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349220 Avverkningskostnaderna synes rimliga och det är inte där knuten med "hyggesfritt" ligger. Frågetecknen är vad som står kvar efter åtgärden och hur den skogen kommer att utvecklas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).